Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Człowiek dla technologii, czy technologia dla człowieka?

A A A
Artykuł sponsorowany

Dodano: 10-12-2021

Człowiek dla technologii, czy technologia dla człowieka?
II Forum Nauki i Biznesu w Roku Lema

Roboty stają się naszą codziennością. Jak je traktować i czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla człowieka? Czy wchodzimy w epokę transhumanizmu, a scenariusz oddania władzy algorytmom jest realny? W końcu, jakie zasady etyczne w AI próbuje wprowadzić Unia Europejska? Dyskutowali o tym naukowcy i przedsiębiorcy podczas II edycji Forum Nauki i Biznesu. Zorganizowane przez Podkarpackie Centrum Innowacji wydarzenie włączone zostało w obchody Roku Lema. 

Trwająca od 23 do 24 listopada II edycja Forum Nauki i Biznesu w Roku Lema cieszyła się rekordowym zainteresowaniem. Podczas pierwszego dnia wydarzenia, prelekcje i panele dyskusyjne obejrzało blisko tysiąc osób z całej Polski. Zaproszeni przez PCI znakomici eksperci – naukowcy, odkrywcy i przedsiębiorcy – skupili się na pytaniu, które było tematem przewodnim wydarzenia: „Człowiek dla technologii, czy technologia dla człowieka?”. Inspiracją dla jego zadania były z jednej strony dyskusje i rozważania uczestników ekosystemu PCI, a z drugiej setna rocznica urodzin Stanisława Lema, który w swoich publikacjach przewidział wiele stosowanych dziś rozwiązań technologicznych, a także wyzwań z nich wynikających. Przestrzegał on przed niekontrolowanym rozwojem technologii, co wydawało mu się nieuniknione wobec cywilizacyjnego „turboprzyspieszenia”. – To dlatego, że człowiek myśli w sposób liniowy, a technologie zmieniają się w sposób wykładniczy. Żyjemy w świecie SF, w czasie 4. rewolucji przemysłowej, w której kluczową rolę odgrywają takie technologie jak: robotyka i sztuczna inteligencja, neuromorficzne architektury, biotechnologia, nanotechnologia, druk 3D, rozszerzona rzeczywistość, Internet rzeczy, drony, blockchain, chmury obliczeniowe, interfejs łączący mózg człowieka z komputerami i wiele innych. 
Reklama

Pytania, na które brak jest odpowiedzi, są proste: „Co budujemy? Dla kogo budujemy? Co oddajemy, za to co zyskujemy?” Konwergencja tych technologii daje ogromną siłę rażenia i pomaga rozwiązywać globalne problemy świata, takie jak: globalne ocieplenie, ubóstwo, starzenie się, ale też radykalnie zmienia nasze życie – zwracał uwagę Petros Psyllos, elektronik, programista i przedsiębiorca, wyróżniony przez amerykańską edycję „Forbesa” jako jeden z 30 najlepszych europejskich innowatorów. Zajmuje się on wsparciem technicznym osób niepełnosprawnych, konstruuje urządzenia, które wykorzystując AI, pomagają im komunikować się ze światem. Na przykład tablety, które potrafią naśladować głos osoby sparaliżowanej sprzed jej choroby. – Nastąpił ogromny postęp w przetwarzaniu języka naturalnego – zapewnia wynalazca. – Algorytmy potrafią już pisać opowiadania, układać nuty i chwyty do gitary, co przypomina ideę Elektrybałta Lema. AI jest już lepsza od człowieka w wielu przestrzeniach, a wiedza zaczyna szturmować ludzkie ciało, oferując usprawnienia w zakresie wspierania zdrowia, przedłużania życia, a nawet wabiąc nas mirażem nieśmiertelności. 

Petros Psyllos rozpoczął ostatnio współpracę z pierwszym na świecie cyborgiem – Peterem Scott-Morganem, brytyjskim naukowcem cierpiącym na stwardnienie zanikowe boczne, który poprzez szereg operacji i zastosowanie systemów wspomagających układy narządów, przedłużył swoje życie. – Będziemy tworzyć sztuczną inteligencję, która usprawni jego komunikację ze światem zewnętrznym, a także m.in. wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, w której będzie on mógł prowadzić różne interakcje. Celem ambitnego projektu Scott-Morgan Foundation jest napisanie na nowo przyszłości niepełnosprawności, rozwój technik cyborgizacji i ucieczka od niedołężności, bezsilności i poczucia uwięzienia w lichym ciele – zdradził Psyllos. 
Reklama

Zdaniem psychologa społecznego dr Henryka Pietrzaka, profesora Szkoły Głównej Menedżerskiej – Collegium Humanum, przestrzeń wirtualna już zaczyna dominować w postrzeganiu rzeczywistości nad realiami kontaktów bezpośrednich. – W pandemicznym kontekście nastąpiło istotne przewartościowanie tego, co dawniej w przestrzeni psychologicznej uznawaliśmy za istotne i właściwe – mówi psycholog. – Dziś wartością pozytywną jest wyobcowanie, izolacja, dystans społeczny. Jednocześnie bardziej eksponowany jest sposób komunikowania w świecie wirtualnym, gdzie możliwa jest modyfikacji obrazu, tworzenia nowego wizerunku. Aktywność społeczna przenosi się w sferę przestrzeni internetowej. Coraz bardziej personifikujemy możliwość współpracy, rozmowy z komputerami, które wchodzą na coraz wyższy poziom skomplikowania, samodzielności i nawiązywania relacji z człowiekiem. 

Psycholog zwraca uwagę, że w związku z tym będzie przybywać wyzwalanych tą zmianą problemów. Wprowadzenie kategorii etycznych staje się coraz istotniejsze, aby zagwarantować poczucie naszego bezpieczeństwa w relacjach z maszynami, egzekwować humanizm oraz wartości ludzkie, które w tych relacjach nieco się rozpływają. 
 
– Człowiek będzie musiał się zmienić, aby do tego nowego świata się zaadoptować – stwierdził Jacek Kubrak, prezes Podkarpackiego Centrum Innowacji, który wygłosił wykład „Transhumanizm. Ile oddamy z Człowieczeństwa, aby przetrwać jako Ludzkość”. Przywołał w nim prognozę dyrektora Google Raymonda Kurzweila, dotyczącą transhumanizmu. – W okolicach 2025 roku pojawi się osobliwość technologiczna – moc komputera sprawi, że uzyska on większe zdolności intelektualne niż człowiek.
Reklama
 
Gwałtowny wzrost tej osobliwości może zakwestionować paradygmat istoty człowieka, jaki dzisiaj istnieje – tłumaczył Jacek Kubrak. – Skoro trwają badania nad implantem ręki sterowanym za pomocą myśli, to być może z czasem reklama i promocja doprowadzi do tego, że ludzie będą dobrowolnie pozbywać się pewnych części i organów, zastępując je implantami mechanicznymi o większych możliwościach, aby na przykład dostać lepszą pracę lub móc doświadczać więcej i pełniej. Już dziś rosyjski miliarder pracuje nad przeniesieniem ludzkiego umysłu do robota, a Facebook/Meta pokazuje technologię czytania w myślach, którą ma nadzieję wykorzystać pewnego dnia w inteligentnych okularach i zastosować w rozwiązaniach metawersum. Co zatem oddamy z naszego człowieczeństwa idąc w hedonizm wirtualnego świata? 

Prezes PCI zwrócił także uwagę na zachodzące w świecie zmiany, które prowadzą do programowania ludzkiego ciała. – Metoda CRISPR/Cas, pozwalająca na manipulację genomem danego organizmu, może sprawić, że stworzymy istoty potrzebne do danej funkcji – super żołnierza, super sprzedawcę. Ale może to się opłaci? – zastanawia się Jacek Kubrak. – Polecimy w kosmos, a tam skrajnie trudne warunki dla człowieka być może wymuszą konieczność adaptacji do nich przez właśnie modyfikację genomu człowieka. Być może zatem, aby przetrwać misję na Marsa i rozwijać nową kolonię, będziemy potrzebować zmutowanej wersji człowieka odpornego na promieniowanie jonizacyjne, potrzebującego mniej tlenu, wody oraz absorbującego lokalne minerały. 
Reklama

Kusi możliwość udoskonalenia człowieka, ale też niepokoi niepewność co do wszystkich skutków zmian w ludzkim DNA. Tym bardziej, że podyktowane mogą być one nie szczytnym celem, ale zwykłą chciwością, która dziś dominuje w rozwijaniu naszej rzeczywistości. – Świat za bardzo przechylił się w kierunku myślenia kategoriami zysku, zapominając o  człowieku i jego naturze – stwierdził prezes PCI.

Wszystko to sprawia, że pojęcie etyki sztucznej inteligencji coraz częściej pojawia się w dyskursach o nowych technologiach. W styczniu 2021 roku przy Instytucie Humanites powstało Centrum Etyki Technologii, orędujące za innowacjami przyjaznymi człowiekowi i światu. Pierwsza organizacja w Polsce skupiająca się na odpowiedzialnym rozwoju i wdrażaniu technologii. Jej dyrektor programowy, Maciej Chojnowski, również był gościem Forum Nauki i Biznesu. Przywołał on opinie Luciano Floridiego, profesora filozofii na Uniwersytecie w Oxfordzie. – AI – wbrew swej nazwie – cechuje się bardzo ograniczoną inteligencją. Nie wytwarza inteligentnych zachowań, a jedynie je reprodukuje. Tu nie ma analogii do ludzkiej, a nawet zwierzęcej inteligencji. AI cechują umiejętności kontekstowe, oparte na statystyce i prawdopodobieństwie. Ludzka inteligencja rozpoznaje semantykę, czyli znaczenie. Problem polega na tym, że chociaż możliwości AI są ograniczone, to łatwość wykorzystania tej technologii i jej autonomiczność sprawia, że to pole zastosowań jest coraz szersze, a decyzje, które bywają nietrafne, mają wpływ na coraz więcej sfer naszego życia – podkreślił Chojnowski. – Jeśli nie ustalimy zasad, może to się skończyć podporządkowaniem człowieka logice działania maszyny.
Reklama

Unijna koncepcja godnej zaufania sztucznej inteligencji opiera się na trzech filarach: etycznej, solidnej technicznie i zgodnej z prawem AI. Podstawą tej koncepcji są cztery zasady wywiedzione z praw podstawowych: poszanowanie autonomii człowieka, zapobieganie szkodom, sprawiedliwość, wyjaśnialność. Na tej podstawie sformułowano 7 wymogów kluczowych: zapewnienie przewodniej i nadzorczej roli człowieka, technicznej solidności i bezpieczeństwa, ochrona prywatności i właściwe zarządzanie danymi, przejrzystość, różnorodność, brak dyskryminacji i sprawiedliwość, dobrostan społeczny i środowiskowy, odpowiedzialność. – Etyka AI wymaga nowego podejścia organizacji do myślenia i zarządzania. Budowanie AI zgodnie z wymogami etycznymi ma pomóc europejskim firmom zdobywać przewagę konkurencyjną. Zaufanie to cecha, która ma coraz większe znaczenie – podsumował dyrektor Chojnowski swoje wystąpienie pierwszego dnia Forum Nauki i Biznesu. 

Drugi dzień wydarzenia poświęcono już tematom ściśle badawczym i IV Konferencji Innowacje – Pomiary – Akredytacje, skierowanej do przedstawicieli laboratoriów badawczych, wzorcujących, akredytowanych i nieakredytowanych, oraz przedstawicieli firm zlecających badania swoich wyrobów lub wzorcowanie aparatury pomiarowej. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Podkarpackiego, Prezydent Miasta Rzeszowa, Wojewoda Podkarpacki oraz Przewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego.

 
 
 
 
 
 
Podkarpackie Centrum Innowacji Sp. z o.o.
Biuro: ul. Lenartowicza 4, 35-051 Rzeszów, 
Reklama
tel. +48 507 836 617, email: biuro@pcinn.org
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2022-01-21 09:48
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2022-01-20
USD 3,9833 -0,24%
EUR 4,5201 -0,17%
CHF 4,3511 -0,19%
GBP 5,4279 -0,14%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.