Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Jak robić biznes na innowacjach, informacjach publicznych i z NGO

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 11-09-2014

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Czy Polacy mogą być liderem innowacyjności na świecie? Jak wykorzystywać nudne informacje publiczne, by przekuć je w finansowych sukces? Jaki korzyści mogą zyskać firmy wspierające działalność organizacji pozarządowych? Od takich pytań i prób odpowiedzi na nie zaczął się drugi dzień konferencji InternetBeta 2014. 

Dr Arkadiusz Lewicki, pełnomocnik rektora ds. komercjalizacji badań naukowych WSIiZ w Rzeszowie w wykładzie pt „Synergia wiedzy i przedsiębiorczości - najlepsze doświadczenia i praktyki” zwracał uwagę na różnicę w pojmowaniu innowacyjności w Polsce i w USA. - Innowacja to słowo, na którego temat powstało wiele doktoratów. W Polsce innowacje sięgają po pieniądze publiczne, unijne. W USA i wielu innych krajach jest inaczej, ponieważ innowacja jest przedsięwzięciem wysokiego ryzyka, nikt nie finansuje ich z publicznych pieniędzy.
Reklama

Innowacyjny sukces? Inwestowanie w pomysły z zewnątrz
 
Lewicki podkreślił, że w ciągu ostatnich 4 lat w na wsparcie innowacyjności w Polsce wydano 9 miliardów 700 tysięcy zł. Niestety, mimo że mamy niesamowitą infrastrukturę i świetne laboratoria naukowe, nawet lepsze niż firmy w Stanford, spadamy w rankingach liderów innowacyjności. - Dlaczego tak się dzieje? Nie wystarczy mieć dobry pomysł, trzeba go jeszcze zrealizować. USA, Szwajcaria i Szwecja nas wyprzedzają, bo tam najpierw finansuje się badania, potem promuje się produkt, a wszystko z pieniędzy innych niż publiczne, np. przez Anioły Biznesu. Z Polakami jest jeszcze jeden problem: nie potrafią udowodnić potencjalnym inwestorom, że w ich pomysł jest warto zainwestować – powiedział.
 
Zdaniem Arkadiusza Lewickiego, w Europie kładzie się nacisk na innowacje wewnętrzne, firmy nie chcą zdradzać swoich technologii, chronią swoją własność intelektualną i chcą być pierwsi na rynku ze swoim produktem. Tymczasem na świecie sprawdzają się innowacje otwarte, czyli takie, gdzie pomysły są generowane przez podmioty zewnętrzne. - W takich firmach jak Google i Apple gro pomysłów pochodzi od osób, które nigdy tam nie pracowały. Więc jeżeli transfer wiedzy i przedsiębiorczości ma przynosić efekty, musimy budować platformy innowacji  otwartych - dodał.
 
Nudne informacje publiczne mogą być cenne w biznesie
 
Marcin Maj, redaktor Dziennika Internautów,  próbował „oswoić” uczestników konferencji z informacjami publicznymi, które są publikowane codziennie, w ogromnych ilościach, a mają duży wpływ na nasze życie. - Teoretycznie udostępnianie informacji publicznej jest proste, łatwe i przyjemne, w praktyce wygląda to całkiem inaczej. Niektóre urzędy nauczyły się traktować informacje publiczne jako swoją własność, którą można komuś odsprzedać. Głośny był przypadek, gdy okazało się, że ministerstwo infrastruktury nie mogło udostępnić dokumentu z wzorem znaków drogowych, bo… miała je firma, która miała też do nich prawa autorskie - opowiadał Maj. 
Reklama
 
Podał kilka przykładów wykorzystywania informacji publicznych w biznesie. - Wyobraźcie sobie, że Google translate nie korzysta ze słowników, tylko z danych statystycznych i wielu gotowych tłumaczeń. A takie ma np. Komisja Europejska, gdzie dane tłumaczone są na kilkadziesiąt języków. Google metodami statystycznymi sprawdza, które z tych tłumaczeń są najlepsze. Korzysta również z danych ONZ. W Wielkiej Brytanii zrealizowano pomysł, żeby dane o przestępstwach umieszczać na mapie i wykorzystywać je na rynku nieruchomości. Informacje publiczne są bardzo cenne, tylko trzeba wiedzieć, jak je wykorzystywać.
 
Pomagając organizacjom pozarządowym, pomagasz innym
 
Maciej Myśliwiec, z Wydziału Humanistycznego AGH Kraków, fundator Fundacji Stawiamy na Łapy, zajmującej się pomocą kotom, uświadamiał jak wielkie znaczenie ma pomaganie organizacjom pozarządowym. I wcale nie miał na myśli pomocy stricte finansowej. - Pamiętacie Pajacyka? Ilu z was kliknęło w jego brzuszek? Nikt? To wyobraźcie sobie, że wczoraj zrobiło to 50 tysięcy osób. Po co? Dlatego, że w ten sposób uspokajamy swoje sumienie - wyjaśniał Myśliwiec. - Każdy może pomóc organizacji pozarządowej, każda firma. Jeżeli np. tworzycie serwisy, aplikacje to dla was jest to praca codzienna, natomiast dla organizacji jest to często coś abstrakcyjnego, i często nawet jak mają pieniądze, nie wiedzą jak to zrobić.
 
Zdaniem Myśliwca, organizacje pozarządowe wypełniają jakiś cel społeczny, który nie jest dobrze realizowany przez sferę publiczną. Kiedy zwracają się do firm i instytucji czy do pojedynczych osób o pomoc, zwykle słyszą:, „nie robimy nic za darmo”, „szkoda na to naszego czasu” „po co wam to?”. – Musicie wiedzieć, że jeśli organizacja pozarządowa zwraca się o pomoc, robi to nie dla siebie, ale żeby móc pomagać innym: zwierzętom, ludziom, zabytkom, instytucjom kultury. Organizacje, zwłaszcza te małe, działają na zasadzie wolontariatu, sprzedają nie produkty, a idee. Nie wszystkie oczekują pieniędzy, ale pomocy, wsparcia choćby w postaci stworzenia np. aplikacji, strony www, działań marketingowych. Dlaczego Ty albo twoja firma mielibyście pomagać sektorowi NGO? Organizacje pozarządowe mogą stać się twoją nową grupą odbiorców, do których wcześniej nie mogliście dotrzeć.
Reklama
 
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-07-23 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-07-23
USD 3,8851 +0,13%
EUR 4,5747 -0,06%
CHF 4,2208 -0,17%
GBP 5,3349 +0,12%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.