Dodano: 08-01-2013
AOS-71 to dwuosobowy szybowiec, wyposażony w napęd elektryczny. Jest to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie.
Posiada wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim. W AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie.
Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych do lotu szybowcowego. AOS-71 będzie mógł być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. Jednak dla twórców najważniejszy cel to skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.
TO MOŻE CIĘ ZAINTRESOWAĆ
Skąd pomysł skonstruowania i zbudowania motoszybowca AOS-71? Otóż, w 2006 r. w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej utworzono Międzyuczelniane Wielofunkcyjne Lotnicze Laboratorium Naukowo-Badawcze. Miały tam być prowadzone badania naukowe szybowców, m. in. w locie. Jednakże w Polsce nie było urządzenia, na którym takie badania mogłyby być przeprowadzane. Postanowiono więc je skonstruować.
Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna". Pracami zajmuje się 60-osobowy zespół studentów oraz pracowników obu politechnik.
Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym odbędą się wiosną przyszłego roku.
AOS-71 - dane ogólne:
Powierzchnia nośna 15,8 m kw.
Wydłużenie 17
Maksymalna masa w locie 550 kg
Masa własna 350 kg
Masa ładunku w kabinie 200 kg
Prędkość maksymalna 250 km/h
Prędkość minimalna 68 km/h
Opadanie minimalne 0,8 m/s
Doskonałość aerodynamiczna 31
Napęd silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015
Moc nominalna 30 kW
ZOBACZ TAKŻE
Popularne zagadnienia: , COVID-19 , premier , Ukraina , prezydent , nowe zakażenia koronawirusem , Morawiecki , MZ , zakażenia , sejm , koronawirus w Polsce