Reklama

Biznes

11 startupów w Akceleratorze Start In Podkarpackie

Opracowanie Katarzyna Grzebyk
Dodano: 01.02.2017
31077_glowne
Share
Udostępnij

11 startupów zakwalifikowało się do Akceleratora Start In Podkarpackie, pierwszego na Podkarpaciu i jednego z niewielu w Polsce akceleratorów wspierających działalność  startupowców. Oferują one nowoczesne produkty, usługi lub rozwiązania m.in. z zakresu medycyny, ekologii, motoryzacji, elektroniki. Prezentacja akceleratora odbyła się w środę, 1 lutego w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce i połączona była z prelekcjami specjalistów związanych z branżą startupową.

Akcelerator jest elementem ekosystemu Start In Podkarpackie – inicjatywy, w ramach której Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, lokalnymi przedsiębiorstwami, instytucjami oraz uczelniami z regionu wspiera społeczności startupowe oraz twórców startupów.

Prezesi firm chcą inwestować w startupy z Podkarpacia

– Patrzyliśmy na rozwój akceleratorów za granicą i w Polsce, gdzie działa kilka akceleratorów. Szczęśliwie się złożyło, że w tym czasie wsparcie akceleratrów i startupów zadeklarował rząd w ramach Start in Poland, oferując 3 miliardy złotych – mówił Janusz Fudała, prezes RARR S.A. o powodach powstania akceleratora Start In Podkarpackie. – Chcieliśmy być pierwsi, dlatego powołaliśmy akcelerator Start In Podkarpackie. Mamy nadzieję, że uda nam się działać na szerszą skalę.

– Odebrałem już kilka telefonów od dużych firm, które nas ponaglają, bo chcą zainwestować w zdolnych mieszkańców Podkarpacia. Prezesi firm z parku, z którymi rozmawiałem, czują się częścią naszego ekosystemu, nie mają zamiaru przejmować kontroli nad startupem, ale chcą udostępnić szeroką pomoc – przyznał Janusz Fudała. – Mam nadzieję, że RARR  i park Aeropolis wywiążą się z zadania, jakiego się podjęli i zapewnią uczestnikom akceleratora należytą relację z inwestorem oraz szerokie wsparcie. Jeśli dojdzie do wejść kapitałowych, chcielibyśmy nadal współpracować z wami, oferując zasoby parku Aeropolis. Mamy rozbudowany dział księgowy, prawny, mamy rzecznika patentowego, specjalistów z różnych dziedzin.

Trzy miesiące przygotowań do Demo Day

Do rekrutacji do akceleratora przystąpiło 33 startupy, które były oceniane na czterech zebraniach rady akceleratora. Mimo że przewidziane było tylko 10 miejsc dla najlepszych startupów, do pierwszej rundy akceleratora zakwalifikowało się 11 startupów. Oferują one nowoczesne produktu, usługi lub rozwiązania m.in. z zakresu medycyny, ekologii, motoryzacji, elektroniki.

Dawid Adamski, kierownik Centrum Inkubatora Technologicznego i Promocji AEROPOLIS w Jasionce, przyznał, że pomysły biznesowe były bardzo interesujące. – Każdy startup otrzymał opiekuna, który będzie przygotowywał go do Demo Day. Ośmiu trenerów poprowadzi 14 szkoleń, m.in. z zakresu marketingu, wizerunku, prawa, biznesplanu, technik sprzedaży, skutecznego pitchu itp. W maju br. odbędzie się Demo Day – mówił Dawid Adamski. – RARR S.A jest gwarantem, aby umowa była pomiędzy startupem a inwestorem była dla obu stron zadowalająca.

Startupowców do Demo Day będą przygotowywać trenerzy – specjaliści w swoich dziedzinach: Tomasz Hermaniuk, Michał Korba, Marta Czyżewska, Marcin Zaborowski i Maciej Zagórowski, Inga Safader-Powroźnik i Beata Butwicka oraz Wojciech Pitura.

Piotr Zawada z Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. opowiadał o zarządzaniu fabryką Organika Sarzyna i codziennym ryzyku, jakie podejmował, aby wyciągnąć firmę z zadłużenia.. – W biznesie lepiej być przez jeden dzień lwem i ryzykować niż cały czas być tchórzem. Życzę wam, abyście byli lwami – mówił do uczestników akceleratora.

Startup musi być gotowy na ryzyko

Kolejną część wydarzenia stanowiły prezentacje. Marcin Szeląg z Innovation Nest opowiadał o złożonym procesie inwestowania w startupy oraz powodach niechęci inwestorów do inwestowania. – Startupy to świat szaleńców, którzy muszą być gotowi na wszystko. Jeśli nie jesteście gotowi na ryzyko, na porażkę, dajcie sobie spokój – zaznaczył.

Szymon Niemczura z Kontakt.io stwierdził, że produkt lub usługa tworzona przez startup powinna być przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby klientów. – Skupcie się na klientach i rozwiązywaniu problemów klientów. Zbudujcie zespół nie z gwiazd czy specjalistów, ale z osób, które są pozytywnie nastawione do waszego pomysłu. Takie osoby nigdy nie opuszczą waszego zespołu.

Rahim Blak z Click Community i edrone zdradził trudne początki funkcjonowania swojej firmy bez wiedzy, doświadczenia i inwestora; opowiadał o budowaniu biznesu od nowa, ale poradził młodym przedsiębiorcom, by nie poświęcali dla biznesu ani zdrowia, ani rodziny.

Inauguracja akceleratora zakończyła się prezentacją startupów z platformy TechnoParkBiznesHub.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy