Reklama

TSLA EXPO 2017: Fabryki bez ludzi? Jeszcze nie teraz. Roboty wciąż słuchają człowieka

A A A
Alina Bosak

Dodano: 29-09-2017

Od lewej: Rafał Grzybowski, Adam Hamryszczak. Fot. Tadeusz Poźniak

Od lewej: Rafał Grzybowski, Adam Hamryszczak. Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›
Drugi panel dedykowany firmom motoryzacyjnym poświeciliśmy Przemysłowi 4.0, a więc automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji fabryk. Te w dużych koncernach są zaplanowane i wdrażane, ale małe i średnie firmy też muszą za tymi procesami nadążać. Mimo to prezesi najnowocześniejszych fabryk motoryzacyjnych na Podkarpaciu na razie nie wyobrażają sobie jeszcze przemysłu w całości zarządzanego przez samouczącą się cybersieć.
 
„Czwarta rewolucja przemysłowa. To już fakt. Inteligentne fabryki z cyber - fizycznymi systemami produkcji” – to tytuł drugiego panelu firm motoryzacyjnych podczas Kongresu i Targów TSLA EXPO 2017, który w dniach 29-30 września odbywa się w centrum G2A Arena w Jasionce k. Rzeszowa. Ekspertami panelu byli: Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Automotive Polska, Marek Zabielski, dyrektor Borg Warner Poland, Rafał Grzybowski, członek zarządu Sanok Rubber Company SA oraz Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
 
- Postęp, który dziś nazywamy Industry 4.0, toczy się od kilku lat. Gdybyśmy nie produkowali coraz lepiej i szybciej, nie bylibyśmy konkurencyjni – podkreślił Janusz Soboń, a Marek Zabielski uspokajał: - To prawda. A my za tym nadążamy. 
 
- Zdecydowana większość firm motoryzacyjnych na Podkarpaciu ma już zautomatyzowane procesy. A co z firmami rodzinnymi, które nie mają wsparcia wielkiego koncernu. Musimy myśleć także o przyszłości takich firm – przypominał Rafał Grzybowski. - Mali przedsiębiorcy muszą uwierzyć, że automatyzacja się zwróci. Aby dotrzymać kroku dużym partnerom dla których są dostawcami, muszą w coraz większym stopniu korzystać z rozwiązań cyfrowych. W ich wdrożenie duże firmy powinny się zaangażować. 
 
Wiceminister Hamryszczak dodał, że w tym celu wszyscy muszą współpracować – mały biznes z dużym, rząd i naukowcy, szkoły kształcące przyszłych pracowników. 
 
 
Od lewej: Janusz Soboń i Marek Zabielski. Fot. Tadeusz Poźniak
 
Reklama
- W polskich przedsiębiorstwach, które należą do kapitału zachodniego, nie ma rewolucji, jest ewolucja, wszystko jest zaplanowane, przygotowane i wdrażane. Inaczej jest z firmami, które tego umocowania nie mają. Łańcuch dostawców jest tak nierozerwalny, że trudno do niego się włączyć nowej firmie. Przed polskimi przedsiębiorcami jest natomiast wiele możliwości odnalezienia się jako dostawca drugiego rzędu – dodał Janusz Soboń. – W Mielcu mamy grupę inżynierów, którzy są dzięki cyfryzacji „wpięci” w sieć biur konstrukcyjnych np. BMW. I tą drogą nasi inżynierowie bezpośrednio współpracują z inżynierami niemieckimi w dopracowywaniu produktu. To już standard w naszych firmach motoryzacyjnych. Duże perspektywy widzę w obszarze logistyki.
 
Czy system i automatyzacja nie zawodzą? – Oczywiście, system może w jakimś punkcie pokazać błąd, ale eliminacja takich przypadków to kwestia dbałości i udoskonalania – mówił Marek Zabielski. 
 
Przemysł 4.0 jest zdecydowanie mniej obciążony ryzykiem błędu na etapie produkcji, dostaw. - Jeszcze jakiś czas temu przy zakupie nowego auta uprzedzano nas, żeby na początku ostrożnie nim jeździć, bo silnik jest na dotarciu. Dziś o to nie trzeba się martwić. Roboty są tak dokładne, że silnika nie trzeba docierać - dodawał Rafał Grzybowski.
 
- Za parę lat będziemy mieć samochody autonomiczne – przypominał Janusz Soboń. – Automatyzacja ułatwia nasze codzienne życie. Nie trzeba jej się bać.
 
- Człowiek zawsze będzie potrzebny – zauważył Marek Zabielski. – Dzisiaj testy samochodów autonomicznych pokazują, że człowiek wciąż gwarantuje większe bezpieczeństwo. Nawet jeśli reaguje wolniej, to w wielu testach lepiej. Będzie więcej robotów, automatyzacji, procesów, ale ludzie będą potrzebni. Problem jest inny – będą potrzebni ludzie o większym poziomie świadomości i lepszej wiedzy. Nie obawiałabym się, że sztuczna inteligencja nas zastąpi.

Czy możliwa jest pełna robotyzacja fabryk?  - Póki co, robot musi być wcześniej zaprogramowany i obsługiwany przez operatora. Człowieka nie potrzebują roboty samouczące się, które same korygują swoje działania i się przeprogramowują. Ale tego przez najbliższe 10 lat w swojej firmie się nie spodziewam – stwierdził Janusz Soboń.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
- Zmiany przebiegają etapowo. Decyzje podejmowane przez cybersieć - to jeszcze nie teraz – mówił Rafał Grzybowski. - Wszystkie roboty i systemy, które przeprowadzają pewne operacje, potrafią odtwarzać, ale tworzyć jeszcze nie. Nie malują jak artyści, nie komponują muzyki jak człowiek. 
 
Wiceminister Hamryszczak też nie obawia się skutków technologicznych rewolucji. Z badań wynika, że pójście w kierunku robotyzacji w jednych przedsiębiorstwach powoduje spadek zatrudnienia, w innych wzrost, a w jeszcze innych liczby pracowników się nie zmienia. Człowiek będzie potrzebny.
 
Marek Zabielski nawiązał też do swoich doświadczeń współpracy z Japończykami: - Obraz Japonii przeceniamy. W latach 2016/2017 współzarządzałem pewnym japońskim przedsiębiorstwem. Stan wiedzy tamtych pracowników przeraził mnie, nie dorównywali kadrze z Podkarpacia. Przesadzamy zatem z zachwytem. A po drugie, z niektórych procesów automatyzacji Japończycy wycofują się. Wracają do człowieka.  

KOMENTARZE

Ryszard Jania: W motoryzacji ważny jest sojusz!

Gdy w 1993 roku Pilkington jako producent szkła budowlanego...

Największe problemy branży transportowej. TESLA EXPO 2017

Z jakimi problemami boryka się obecnie branża transportowa, rozmawiano dziś w trakcie kongresu TSLA EXPO 2017. Stale rosnąca konkurencja, a jednocześnie niski poziom szkolnictwa...

Nowi członkowie klastra oraz moto premiery na wieczorze TSLA EXPO

Pierwszy dzień Kongresu i Targów TSLA EXPO 2017 miał swój wieczorny finał, podczas którego do klastra Wschodni Sojusz Motoryzacyjny przyjęci zostali dwaj nowi członkowie...

zobacz więcej
Reklama

XII Europejskie Targi Pracy. GALERIA FOTOGRAFII

Prawie 60 wystawców z branży lotniczej, automotive, informatycznej...

Okręg rzeszowski. Kto z największą liczbą głosów

Krzysztof Sobolewski z PiS zdobył najwięcej...

Przetarg na odcinek S19 z Rzeszowa do Babicy już w październiku

W październiku ogłoszony zostanie przetarg na projekt i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To właśnie...

Znajdź pracę marzeń! XII Europejskie Targi Pracy w Hali Podpromie w Rzeszowie

Środa, 30 października w Hali Podpromie w Rzeszowie to najlepsza data, by poznać ofertę prawie 60 pracodawców z różnych branż, złożyć...

Chwała marzycielom! Jak Ekolot stał się największym producentem mikrolotów

250 samolotów sprzedał w ciągu 20 lat krośnieński Ekolot - jedyna firma w Polsce, która tak długo i z sukcesem prowadzi seryjną produkcję...

Reklama

Kto z Podkarpacia dostał się do Sejmu

Państwowa Komisja Wyborcza ma już wszystkie wyniki z komisji obwodowych i z dużym prawdopodobieństwem można układać listę posłów, którzy dostali się do Sejmu z Podkarpacia. Najlepszy wynik osiągnął Marek Kuchciński...

Atrakcje dla dzieci i dorosłych... TSLA EXPO 2019 czeka na całe rodziny!

Klinika doktora Misia, malowanie buziek i miasteczko ruchu drogowego przygotowane specjalnie dla dzieci. Niezapomniane wrażenia niczym z filmu "Szybcy i...

Kto nowym wojewodą podkarpackim? Wojciech Buczak - poważny kandydat

Ewa Leniart wojewoda podkarpacki w wyborach parlamentarnych osiągnęła świetny, drugi w okręgu rzeszowsko-tarnobrzeskim, wynik. Ponad 36 tysięcy głosów wyborców...

Rozpoczęły się największe targi motoryzacyjne na Podkarpaciu. TSLA EXPO

- Wspaniałe samochody zawsze przyciągają bardzo wielu zwiedzających - stwierdził Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa podkarpackiego, otwierając...

Radni PiS chcą rewolucji w komunikacji miejskiej! Miasto ignoruje ich propozycje

Bilet roczny za 365 zł na miejskie autobusy, zwiększenie ilości kursów najbardziej popularnych linii MPK czy nowe parkingi typu park&ride...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-11-12 14:09
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-11-12
USD 3,8780 +0,40%
EUR 4,2788 +0,35%
CHF 3,8992 +0,50%
GBP 4,9782 +0,62%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1454,75 -0,13% [13:54]
 Ropa brent baryłka 62,47 +0,34% [13:54]
 Pallad uncja 1670,80 +0,94% [13:54]
 Platyna uncja 879,05 +0,19% [13:55]
 Srebro uncja 16,77 -0,42% [13:55]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.