Reklama

Biznes

Z BIG DATA można podjąć optymalne decyzje oparte na obiektywnych danych

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 30.09.2018
41134_Jezuit
Share
Udostępnij
Szybki przyrost danych, ich wielkość, zmienność i różnorodność (co jest opisywane terminem BIG DATA) jest wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Jednak masowa akumulacja danych pochodzących z wielu źródeł i ich późniejsza wielowymiarowa analiza przynosi świetne wyniki w optymalizacji działań biznesowych.O praktycznym zastosowaniu technologii BIG DATA w firmach logistyczno-transportowych mówiono na kongresie TSLA EXPO Rzeszów 2018 w panelu „BIG DATA – Technologie analityczne przyszłością branży transportowej”.
 
Prowadzący panel Jerzy Jezuit z DKV EURO SERVICE Polska podał przykłady wykorzystania BIG DATA: firma kurierska DHL wykorzystuje tę technologię do minimalizacji ryzyka w logistyce. UPS dzięki zastosowaniu BIG DATA zredukował przejechaną ilość kilometrów o ponad 160 mln. Poczta Polska przy pomocy tego narzędzia chce zoptymalizować transport listów i paczek. Jezuit przedstawił też możliwości wykorzystania BIG DATA, jakie proponuje w swojej ofercie DKV. 
 
Pozostali uczestnicy panelu: Damian Kępka, prezes LUMAR Transport Sp. z o.o.; Rafał Dudkowski, właściciel P.H.U. DUDI i Aleksander Kremer, menedżer EURO24 sp. z o.o., na przykładzie swoich firm pokazywali praktyczne zastosowanie BIG DATA do analizy cenowej, optymalizacji tras transportu, wykorzystania floty, zakupów czy zapasów w magazynie.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Analiza odpowiednich danych pozwala np. wybrać najkorzystniejszą cenowo stację benzynową; podjąć decyzję, czy wybrać trasę dłuższą, ale umożliwiającą tańszy przejazd, czy nie. Ba! analiza danych rejestrowanych w „inteligentnym samochodzie” pozwala ocenić umiejętności kierowcy. Problemów może pojawić się mnóstwo, np. gdy samochód „złapał gumę” za granicą, za pomocą BIG DATA można rozstrzygnąć, czy bardziej opłaca się ściąganie go z trasy i kupienie opony w Polsce, czy kupienie – nawet droższej – tam, gdzie on się znajduje. 
 
Nawet największe szczegóły mają znaczenie, bo – jak podkreślił Damian Kępka, „rynek transportowy jest bardzo konkurencyjny, walka toczy się o każdego centa”. Prezes LUMAR przyznał, że właściciel firmy, który zatrudnia kilku kierowców, jest jeszcze w stanie ogarnąć całokształt problemów, ale gdy ma ich kilkudziesięciu – już nie. BIG DATA przychodzi mu wtedy z pomocą, bo pozwala zapanować nad chaosem, który może powstać przy takich rozmiarach firmy. 
 
Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV EURO SERVICE Polska, spuentował przydatność BIG DATA w ten sposób: kiedy nie wykorzystujemy tej technologii, często nie wiemy, czy podjęliśmy optymalną decyzję. BIG DATA w oczywisty sposób obiektywizuje nam, co będzie optymalne, najtańsze. – Powstaje obraz obiektywny, a ty sam zdecyduj – podsumował Bałakier.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy