Reklama

Sektor motoryzacyjny po rewolucji mobilności. Kongres TSLA EXPO 2019

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 11-10-2019

Paweł Wideł. Fot. Tadeusz Poźniak

Paweł Wideł. Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›
Jak będzie wyglądał przemysł motoryzacyjny po rewolucji mobilności? Czy przetrwają firmy produkujące części do samochodów z silnikami spalinowymi? Czy klienci są gotowi, aby zapłacić za samochód elektryczny trzy razy więcej niż za samochód z silnikiem spalinowym? Jak będzie wyglądał samochód przyszłości i dlaczego będzie to samochód elektryczny współdzielony? Te pytania zdominowały dyskusję na panelu „Przemysł motoryzacyjny po rewolucji mobilności. Szanse i zagrożenia” w ramach Kongresu TSLA EXPO 2019, jak od czwartku odbywa się w G2A Arena w Jasionce.
 
Panel odbywał się w ramach debat poświęconych branży automotive podczas Kongresu i Targów TSLA Expo 2019. Prowadził go Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Motoryzacyjnego i Artykułów Przemysłowych, dyrektor. ds. kontaktów z rządem w Opel Poland, odpowiedzialny za Polskę, Czechy i Słowację. 
 
W panelu udział wzięli: Adam Krępa, prezes Federal-Mogul Gorzyce, wiceprezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego; Krzysztof Zaręba, naczelnik Wydziału Polityki Przemysłowej w Departamencie Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii; Rafał Staciwa, dyrektor zakupów FCA Purchasing Poland; Marek Ryczko, dyrektor generalny BorgWarner Poland Sp. z o.o., członek zarządu Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego oraz Krzysztof Kucharczak, dyrektor Centrum Technicznego BWI Group w Krakowie.

Posiadanie samochodu nie jest już trendem, mobilnym można być inaczej
 
Prowadzący Paweł Wideł rozpoczął dyskusję od stwierdzenia, że sektor motoryzacyjny w ciągu najbliższych lat przejdzie dużo większe zmiany niż w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. - Co robić, żeby sektor motoryzacyjny nie zniknął jak przemysł dorożkarski w Nowym Jorku? - pytał. - Dziś posiadanie samochodów wcale nie jest młodym osobom potrzebne. Prawo jazdy tak, ale samochód już nie, gdyż młodzież chce być mobilna w inny sposób.
 
Paweł Wideł opowiadał o trendach w miastach przyszłości. Trendy społeczne i ekonomiczne mogą doprowadzić do tego, że w mieście przyszłości samochód będzie samochodem elektrycznym i współdzielonym. - Jak w takiej rzeczywistości ma przeżyć sektor motoryzacyjny? - pytał panelistów. - Jaką strategię przyjmie rząd?
 
 
Od lewej: Krzysztof Zaręba, Rafał Staciwa, Krzysztof Kucharczak, Marek Ryczko, Adam Krępa. Fot. Tadeusz Poźniak
 
Na pytanie jako pierwszy odpowiadał Krzysztof Zaręba, naczelnik Wydziału Polityki Przemysłowej w Departamencie Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. - Przemysł motoryzacyjny ulokowany jest w strategiach rozwoju. Jeszcze dziesięć  lat temu wszyscy uważali, że rozwój elektromobilności będzie następował powoli. W tej chwili mamy galop. Elektromobilność zautomatyzowana jest przyszłością. Nie chodzi o zwykłe samochody elektryczne, ale pojazdy zupełnie innego rodzaju. Za dziesięć lat samochód może nie mieć kierownicy, a kolor lakieru będzie się zmieniać w zależności od nastroju kierowcy – tłumaczył Krzysztof Zaręba. - Od dwóch lat rozmawiamy o rozwoju polityki wodorowej, czyli wodoryzacji transportu. Obecnie produkujemy rocznie 2 mln samochodów elektrycznych na świecie, jeśli będziemy chcieli produkować 50 mln takich samochodów, na pewno wyzwaniem będzie produkcja baterii do tych samochodów. 
 
Ponadto zaznaczył, że polski rząd wspiera upublicznienie miejskiego transportu (ebusy). 
 
Silniki spalinowe będą obecne jeszcze w 2050 roku
 
Sceptycznie o elektromobilności wypowiadali się przedstawiciele firm produkujących części do samochodów z silnikami spalinowymi. Ich zdaniem, silniki spalinowe wcale nie zostaną tak szybko wyparte przez silniki z napędem elektrycznym, jednak firmy przygotowują się na zmiany. 
 
Reklama
O recepcie na przyszłość w produkcji części do samochodów spalinowych opowiadał Adam Krępa z Federal-Mogul Gorzyce. -  Cały czas rozmawiamy z naszymi klientami. Jeden z nich twierdzi, że do 2030 roku, 75 procent samochodów nadal będzie napędzanych silnikami spalinowymi. W ub. tygodniu ważny przedstawiciel Toyoty przyznał, że z obliczeń koncernu wynika, że 75 procent samochód z silnikiem spalinowym będzie jeszcze w 2050 roku. Jak to się ma do tego, co słyszymy w mediach? - pytał Adam Krępa i wyjaśniał, jak radzi sobie z tym jego firma. - Dążymy do generowania inwestycji, które zwrócą się w szybkim czasie, aby zyskać kapitał na przyszłość. Dlaczego nie wchodzimy od razu z nowym produktem? Bo łatwo jest wejść bardzo szybko z produktem i szybko ponieść wielkie koszty. Lepiej obserwować poczynania innych, czerpać z ich doświadczeń i poczekać. Wejść z produktem później, ale z takim, który przyniesie duże zyski. 
 
- Czy Borg Warner będzie działał za 10 lat? – przekornie pytał prowadzący Marka Ryczko, dyrektora generalnego BorgWarner Poland Sp. z o.o., firmy specjalizującej się w produkcji turbosprężarek. Marek Ryczko stwierdził, że BorgWarner to nie tylko turbosprężarki, ale cała masa różnych produktów, a firma chce być liderem systemów napędowych, jakkolwiek będą one wyglądały. - Żyjemy w ciekawych, dynamicznych czasach. Biznes też jest dynamiczny i każdy próbuje dowiedzieć się, co jest za rogiem. Nikt nie wie, jak szybko i głęboko będzie postępować elektryfikacja. Mamy już pewne doświadczenia z chińskiego rynku, co do elektryfikacji pojazdów. Znane są już pewne mankamenty. Uważam, że dużo szybciej rozwinie się jazda autonomiczna. W przyszłości być może rozwinie się taki trend, że nie będziemy musieli być właścicielami samochodów, a jedynie aplikacji, która zamówi nam samochód. 
 
Odnosząc się do wzrostu produkcji i sprzedaży samochodów z silnikiem elektrycznym, prezes BorgWarnera mówił o wątpliwościach. Wyobraźmy sobie, gdzie te 30 procent samochodów elektrycznych ma się ładować? Kto ma na tym zarobić i jaki ma być model finansowy?

Rewolucja mobilności po chińsku a po europejsku i amerykańsku
 
O doświadczeniach pracy w firmie, którą po Amerykanach przejęli Chińczycy, a także o nowych rozwiązaniach w mobilności opowiadał Krzysztof Kucharczak, dyrektor Centrum Technicznego BWI Group w Krakowie. Zaznaczył, że są ogromne różnice w perspektywie myślenia  amerykańskiego i chińskiego.
 
- Po przejęciu firmy przez Chiny, nastąpiły w naszej firmie potężne inwestycje. W Chinach szybko rozwijają się firmy i powstają nowe fabryki. W obszarze badań i rozwoju, w Chinach najważniejsza jest walidacja na gotowym samochodzie, podczas gdy w Europie i USA produkt wcześniej musi przejść szereg różnych testów. Rząd chiński wspomaga budowanie infrastruktury elektromobilności, co jest istotne dla rozwoju firm motoryzacyjnych. Chińczycy walczą z czasem, chcą być pierwsi w innowacjach. W Europie podchodzimy do tego tematu dość konserwatywnie – tłumaczył Krzysztof Kucharczak. - Firma BWI Group pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Mamy systemy, które analizują drogę przed samochodem. Z poziomu telefonu będzie można wybrać rodzaj jazdy: sportowej lub ekonomicznej.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak

Rafał Staciwa, dyrektor zakupów FCA Purchasing Poland przyznał, że elektromobilność w FCA jest obecna i bardzo szybko się rozwija, ale nie jest priorytetem. - Przejście na elektryfikację jest obecnie dość ryzykowne. Poziom sprzedaży samochodów w Polsce i Europie jest niski, nie ma infrastruktury ładowania. FCA zaczyna produkować układ hybrydowy w samochodach fiat 500 , co już spowoduje spadek emisji spalin – wyjaśniał. - Jednak nasi klienci oczekują, że elektromobilność nie będzie droższa od samochodu. Dla nas ważna jest dywersyfikacja napędów oraz autonomia. Dochodzimy do momentu, że jazda samochodem to strata czasu. W tym czasie można zająć się czymś innym. Technologia będzie musiała się rozwijać i być bardziej konkurencyjna. Obecnie 85 procent kosztów samochodów stanowią części. Innowacyjnością będzie obniżenie tych kosztów na rzecz elektromobilności.   
 
Uczestnicy panelu stwierdzili, że w motoryzacji potrzebny jest nowy model biznesowy, wsłuchanie się w głos klienta oraz neutralność technologiczna, a także dywersyfikacja napędów. Klienci nadal nie są gotowi, aby zapłacić za samochód elektryczny trzy razy więcej niż za samochód z silnikiem spalinowym.
 
Panel zakończyła prezentacja studyjna Jakuba Bańcera, specjalisty ds. nowych projektów FANUC Polska, japońskiego producenta sterowań CNC i robotów przemysłowych. FANUC posiada 65 procent rynku sterowań CNC. Produkcja odbywa się w Japonii, najdroższym miejscu na świecie, ale jest konkurencyjna na wszystkich rynkach. 
 

KOMENTARZE

"Tribute to Black" Basi Olearki na TSLA EXPO 2018

Pokaz mody "Tribute to Black" Basi Olearki był jednym...

Via Carpatia zdynamizuje region i pobudzi gospodarkę. TSLA EXPO 2019

- Jest duża konsekwencja i determinacja, by w 2022 roku projekt Via Carpatia połączył Rzeszów z Lublinem. Jestem przekonany, że jeżeli firmy wykonawcze zrealizują...

Dlaczego brakuje kierowców zawodowych. TSLA EXPO 2019

Co najbardziej przeszkadza kierowcom zawodowym? W pierwszej kolejności niskie płace. Iwona Blecharczyk, "Trucking Girl", ambasadorka firmy Orlen-Oil, specjalista w trudnym transporcie wielkogabarytowym...

zobacz więcej
Reklama

Okręg rzeszowski. Kto z największą liczbą głosów

Krzysztof Sobolewski z PiS zdobył najwięcej...

Przetarg na odcinek S19 z Rzeszowa do Babicy już w październiku

W październiku ogłoszony zostanie przetarg na projekt i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To właśnie...

Budowa dwóch kolejnych odcinków S19 od Sokołowa Młp. do Lublina

W poniedziałek ruszyły prace na dwóch odcinkach S19 na terenie województwa lubelskiego. Wykonawca obwodnicy Janowa Lubelskiego, firma Mota Engil Central Europe, prowadzi...

Atrakcje dla dzieci i dorosłych... TSLA EXPO 2019 czeka na całe rodziny!

Klinika doktora Misia, malowanie buziek i miasteczko ruchu drogowego przygotowane specjalnie dla dzieci. Niezapomniane wrażenia niczym z filmu "Szybcy i...

Reklama

Trwa rejestracja na Kongres TSLA EXPO Rzeszów 2019. Sprawdź program!

Już 10 października w G2A Arena w Jasionce pojawią się przedsiębiorcy związani z przemysłem motoryzacyjnym i usługami transportowymi. To trzecia edycja Kongresu...

Moto świat na TSLA EXPO 2019. Udział w targach z dofinansowaniem!

Premiery aut i motocykli, customy, wielkie ciężarówki, a nawet monster truck –motoryzacyjne show już 11 i 12 października przyciągnie do G2A Arena w Jasionce tysiące...

Rozpoczęły się największe targi motoryzacyjne na Podkarpaciu. TSLA EXPO

- Wspaniałe samochody zawsze przyciągają bardzo wielu zwiedzających - stwierdził Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa podkarpackiego, otwierając...

Kto z Podkarpacia dostał się do Sejmu

Państwowa Komisja Wyborcza ma już wszystkie wyniki z komisji obwodowych i z dużym prawdopodobieństwem można układać listę posłów, którzy dostali się do Sejmu z Podkarpacia. Najlepszy wynik osiągnął Marek Kuchciński...

Osiedle Budziwój będzie miało swoją galerię handlową. Otwarcie wiosną

Na os. Budziwój w Rzeszowie powstaje galeria handlowa o powierzchni 4 tys. metrów kwadratowych. Budynek jest już prawie gotowy. Stoi przy skrzyżowaniu...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-10-17 09:49
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-10-16
USD 3,8934 -0,05%
EUR 4,2970 +0,05%
CHF 3,9041 +0,11%
GBP 4,9610 +0,67%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1494,95 +0,06% [09:38]
 Ropa brent baryłka 59,09 +0,05% [09:39]
 Pallad uncja 1744,85 +0,61% [09:38]
 Platyna uncja 890,40 +0,00% [09:38]
 Srebro uncja 17,45 +0,23% [09:38]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.