Reklama

Fibrain zainwestuje w WiseGlass. Inteligentne lustra podbiją świat?

A A A
Opracowanie Alina Bosak

Dodano: 31-08-2020

Od lewej: Rafał Kalisz i Waldemar Bieniek. Fot.Archiwum RARR

Od lewej: Rafał Kalisz i Waldemar Bieniek. Fot.Archiwum RARR

Wyglądają jak zwykłe lustra, ale obok odbicia wyświetlają reklamy. Jakie? Zależy od tego, kto się przegląda. Trzy lata temu pomysł, wykorzystujący zaawansowane czujniki i sztuczną inteligencję wygrał konkurs dla startupów zorganizowany przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego, a jego autorzy w Preinkubatorze Akademickim otworzyli spółkę WiseGlass. Udało im się umieścić w miejscach publicznych 200 interaktywnych luster. Firma wypracowała także nową, unikatową taflę szkła. Teraz produkt w całości będzie produkowany w „Aeropolis”. Zajmie się tym Grupa Fibrain, która postanowiła zainwestować w startup. Do końca przyszłego roku wyprodukuje i zaoferuje reklamy na 8 tysiącach innowacyjnych nośników. 
 
Zaczęło się w 2017 roku od konkursu dla startupów Demo Day. Waldemar Bieniek i Gabriel Myśliwiec byli ostatnim z 21 startupów, który zaprezentował swój projekt przed jurorami. Okazał się najlepszy. - Nie wiedzieliśmy, że zasiadający wtedy w jury Rafał Kalisz, prezes Grupy Fibrain, za trzy lata zostanie naszym udziałowcem, ale wierzyliśmy w nasz pomysł i model biznesowy, więc zabraliśmy się do jego realizacji – mówi Waldemar Bieniek, prezes firmy WiseGlass, która z małej spółki zamienia się w znaczącą markę w porfolio dużego przedsiębiorcy z Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”. Fibrain pod koniec lipca objęła udziały startupu i ma zapewnić mu rozwojowy skok. 

- Postanowiliśmy poszukać nowego wspólnika, który pomoże nam dynamicznie rozwinąć biznes – mówi Waldemar Bieniek. - Tematem zainteresował się prezes Grupy Fibrain, która wśród swoich marek posiada także D.A. Glass - jedynego w Polsce producenta szkła, mogącego zrobić lustro według naszych potrzeb. Do tej pory zamawialiśmy lustra za granicą i implementowaliśmy do nich naszą elektronikę, ale kiedy okazało się, że możliwa jest współpraca w tym zakresie z firmą z „Aeropolis”, uznaliśmy to za najkorzystniejsze rozwiązanie. Jedynym mankamentem była obawa, że kiedy wspólnie opracujemy technologię produkcji luster reklamowych, D.A. Glass będzie mogła sprzedawać ją również naszej konkurencji. Powiązanie kapitałowe w ramach jednej Grupy Fibrain ten problem rozwiązuje. Nie zmieniamy modelu sprzedaży, marki, ani produktu. To potwierdza, że pomysł, którym trzy lata temu wygraliśmy konkurs dla startupów, od początku był dobry i właściwie rozwijany. 
 
WiseGlass produkuje nośniki w postaci luster reklamowych, ale ich nie sprzedaje. – Lustra wstawiamy w miejsca, w których przebywa duża liczba osób i wyświetlamy na nich reklamy spersonalizowane. Obraz zależy od tego, kto przegląda się w lustrze. Inną reklamę zobaczy obok swojego odbicia młoda kobieta, a inną rodzice z małym dzieckiem. Klient płaci za liczbę i czas wyświetleń, ale tylko tych, które trafiły do właściwych osób. Lustra rozpoznają wiek, płeć czy kierunek patrzenia dzięki odpowiednim czujnikom i oprogramowaniu. Są skonstruowane tak, aby pojawiające się reklamy nie irytowały, nie przeszkadzały w przeglądaniu się. Nikt nie jest nagrywany, ani fotografowany. Jako firma B2B, świadcząca usługi dla wielu innych firm mamy duże oddziaływanie społeczne. Bezpośredni kontakt mają z naszym produktem klienci naszych klientów. Musimy uważać na etykę, prywatność, na to, by nie naruszać zasad ochrony danych osobowych - tłumaczy Waldemar Bieniek.
 
Klienci sami dostarczają filmy reklamowe albo zlecają ich przygotowanie firmie WiseGlass. – Oferujemy ciekawe i bardzo skuteczne rozwiązania. Przykładowo, możemy powiązać treść reklamy ze stanem magazynowym sklepu. Jeśli na wyprzedaży jest 10 par butów, to reklama może informować, że w galerii jest właśnie taka oferta i odliczać, że zostało już tylko 9, 8 czy 7 par. Reklamy można uzależniać także od cen, liczby osób w sklepie, a nawet od pogody – w odpowiednim momencie reklamować kawę albo wodę z lodem. 
 
Reklama
Lustra z Rzeszowa właścicielom galerii, hoteli i aquaparków od początku przypadły do gustu. Są elementem estetycznym, dyskretnym i pożytecznym dla najemców. – Mieliśmy jednak trudność pogodzenia dużego zainteresowania lustrami z naszymi mocami produkcyjnymi – przyznaje Waldemar Bieniek. – Nasz kapitał nie pozwalał na wyprodukowanie tysiąca, czy dziesięciu tysięcy nośników, które prosto z magazynu trafiałyby do zainteresowanych. To bariera, którą  pozwoliło nam pokonać wejście do Grupy Fibrain. Tutaj nie tylko mamy dostęp do szerszej wiedzy i zasobów ludzkich, ale i do wydajnej linii produkcyjnej. Możemy produkować lustra zrobione według opracowanych przez nas technologii, obejmujących nawet skład chemiczny szyby i powłoki lustrzanej. Produkt posiada także zaprojektowaną przez nas elektronikę i autorskie oprogramowanie. Z Fibrain możemy go wyprodukować w dużej ilości i szybko wprowadzić na rynek. W tej chwili mamy 200 nośników w Polsce. Do końca roku będziemy ich mieć tysiąc, a do końca 2021 roku – 8 tysięcy. I to pomijając plany rozwoju sieci za granicą. 
 
- Grupa Fibrain to spółka rodzinna, która obok głównej działalności, jaką jest produkcja kabli światłowodowych i osprzętu do budowy sieci światłowodowych, wchodzi w nowe obszary biznesu. Inwestujemy w firmy, które są obiecujące. Głównie z branż technologicznych, oferujących innowacyjne produkty. Nie interesuje nas wejście kapitałowe i później sprzedaż, ale budowanie grupy opartej na silnych firmach, które chcemy rozwijać. Zainteresował nas pomysł WiseGlass i zaprosiliśmy tę markę do naszej grupy. Zobaczymy, czy połączenie naszej wiedzy, potencjału kapitałowego i ludzkiego razem z tym, co udało się już wypracować startupowi, da efekt synergii i wielokrotny zysk – mówi Rafał Kalisz, prezes Fibrain. – Produkt WiseGlass oceniłem jako innowacyjny i dostrzegłem szanse związane z szybkim wejściem na rynek. Fibrain da nie tylko swoje możliwości produkcyjne. Wesprzemy WiseGlass finansowo, by rozmieścić lustra w obiektach użyteczności publicznej. Mamy wiele kontaktów w Polsce i za granicą, więc zamierzamy szybko zainstalować tysiące tych inteligentnych nośników reklamowych.
 
Fibrain koncentruje produkcję w jednym miejscu – na terenach PPNT „Aeropolis” położonych obok lotniska w Jasionce. – Wybudowaliśmy tam dwa zakłady produkcyjne. Ostatnio dokupiliśmy obok kolejne 4 hektary, by wybudować trzeci, całkowicie zautomatyzowany zakład – informuje Rafał Kalisz. Jego zdaniem biznes reklamowy daje duże możliwości. – Produkt i usługa, która dostarcza klientowi informację na temat tego, czy jego reklama jest oglądana, czy ma wpływ na patrzących - to unikalny produkt. Dla nas ważne jest także to, że inwestujemy w produkt z Podkarpacia. Lokalny patriotyzm pozwala rozwijać cały region, za który jako biznes czujemy się odpowiedzialni, o czym świadczą nie tylko takie inwestycje, ale również działania społeczne. Kilkanaście procent naszego zysku przeznaczamy na cele charytatywne. Jesteśmy sponsorem m.in. Stali Rzeszów – wspieramy nie tylko klub, ale finansujemy również szkołę sportową.  
 
- Zyskaliśmy dzięki życzliwemu podejściu środowiska – uważa Waldemar Bieniek. - To innowacyjność, otwartość ludzi i umysłów z Podkarpacia jest kluczowa. Miałem kontakty z dystrybutorami i dostawcami z różnych miejsc i krajów. I nigdzie nie spotkałem się z taką otwartością, jak ze strony firm z „Aeropolis”.Te trzy lata naszej działalności to domknięcie typowej drogi startupu. Pomimo tego, że nie skorzystaliśmy z dotacji, otrzymaliśmy duże wsparcie ze strony Rzeszowskiej Agencja Rozwoju Regionalnego. To jej pracownicy, słysząc o pomyśle, zaprosili nas, dwóch młodych chłopaków do konkursu Demo Day. Wcześniej zaoferowali nam szkolenia. Dzięki ich otwartości  przeszliśmy od pomysłu, przez minimalną wersję produktu i przez ocenę ekspertów w konkursie. Jurorzy, którzy byli przedsiębiorcami, pomogli nam pozyskać pierwszego inwestora. Dzięki temu założyliśmy spółkę w Preinkubatorze Akademickim przy Politechnice Rzeszowskiej. Nie tylko były tu konkurencyjne ceny wynajmu, ale i tzw. miękkie wsparcie. Nieustannie byliśmy w kontakcie z RARR. Za pośrednictwem agencji uczestniczyliśmy w targach, wystawach, a także w Forum Ekonomicznym w Krynicy, gdzie nawiązaliśmy kontakt, który zaowocował pierwszym kontraktem z dużym domem mediowym. Takich zbiegów okoliczności, do których doszło dzięki działaniom RARR, było sporo. Dzięki temu rozwinęliśmy firmę, w którą teraz chce inwestować Fibrain.     
 
- Duży przedsiębiorca, gracz na rynku międzynarodowym bierze do spółki startup z naszego Preinkubatora Akademickiego, który udało się zweryfikować i pobudzić do rozwoju - to dokładnie ten efekt, na którym zależało nam od samego początku budowy „Aeropolis”. Właśnie taki ekosystem funkcjonowania przedsiębiorców w naszym województwie, w którym jedni wspierają drugich, staraliśmy się stworzyć – mówi Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.  Jestem przekonany, że duzi przedsiębiorcy korzystają na dywersyfikacji działalności gospodarczej i portfela zamówień - podkreśla. - Mam nadzieję, że wejście WiseGlass do Grupy Fibrain to zapowiedź kolejnych równie udanych spółek. Poprzez system Platform Startowych Start In Podkarpackie przygotowaliśmy wiele projektów. Nasi startupowcy w tej chwili wygrywają konkursy w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Zaczynają wprowadzać produkty i usługi na rynek. Mam nadzieję, że duże firmy to zauważą, dostrzegą w nich okazję do korzystnych inwestycji. Zainteresowanie przedsiębiorców akceleracją startupów jest najbardziej skutecznym sposobem rozwijania nowych pomysłów, które pobudzają wzrost gospodarczy i służą rozwojowi regionu. 

KOMENTARZE

Demo Day: Mieli 5 minut, by przekonać do swojego biznesu

- Mamy start-up! Wyróżnienie komisji...

Otwarcie Inkubatora Technologicznego w Tajęcinie

W Tajęcinie, na terenie Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego, otwarto dziś Inkubator Technologiczny. Będą tu prowadzić działalność głównie mali, początkujący przedsiębiorcy z branż...

Polski Indiana Jones pochodzi z Jasła

Przy odkryciach archeologicznych o światowej skali w ciągu ostatnich 25 lat w Egipcie, takich jak: odkrycie dzielnicy artystów z III-I w.p.n.e w Tell Atrib w Delcie Nilu, odkrycie grobowca wezyra Merefnebefa w Sakkarze czy...

zobacz więcej
Reklama

Przejazd nową obwodnicą Dynowa - na razie filmik, otwarcie w listopadzie

Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich udostępnił film z przejazdu nową obwodnicą Dynowa. Jej budowa trwała ponad rok, a koszt inwestycji wynosił...

W piątek szósty strajk kobiet w Rzeszowie

W piątek, 30 października, po raz szósty w Rzeszowie demonstranci spotkają się na proteście przeciwko zaostrzeniu prawa antyaborcyjnego. Manifestacje o godz. 17., planowane także w innych miastach województwa...

Studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego: Wyrok TK naruszył prawo wyboru milionom Polek

We wtorek studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego skomentowali czwartkowe orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, w którym ten uznał, że...

Reklama

Szpital tymczasowy na Podkarpaciu? Powinna wystarczyć istniejąca baza

Na polecenie premiera Mateusza Morawieckiego na Stadionie Narodowym w Warszawie powstaje pierwszy szpital tymczasowych dla chorych na COVID-19. Do końca tygodnia...

Cała S19 już za sześć lat? Raport z budowy od granicy ze Słowacji do Białorusi

S19 będzie kosztować niemal 27 mld zł i umożliwi szybki przejazd między przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy z Barwinkiem...

Szklane Lniane z widokiem na Krosno

W Korczynie, na miejscu popularnego zajazdu "U Cześnika", skąd roztacza się piękny widok na Krosno oraz Kotlinę Krośnieńską i Doły Jasielsko-Krośnieńsko-Sanockie powstaje Centrum Konferencyjno-Bankietowe Szklane Lniane...

Miliony złotych dotacji w kredycie na innowacje technologiczne. Jak wziąć?

Miliony złotych dotacji mogą zdobyć mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w ramach kredytu na innowacje technologiczne. Wnioski o takie wsparcie...

Szpital tymczasowy na Podkarpaciu wcale nie w halach sportowych

Na Podkarpaciu powstanie szpital tymczasowy, ale nie w hali sportowej, czy widowiskowej, jak spekulowano, tylko w nowej części szpitala MSWiA przy ul. Krakowskiej w Rzeszowie...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-11-25 14:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-11-25
USD 3,7556 -0,18%
EUR 4,4710 -0,01%
CHF 4,1171 -0,31%
GBP 5,0101 -0,36%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1813,05 +0,41% [14:59]
 Ropa brent baryłka 48,24 +0,79% [14:58]
 Pallad uncja 2335,85 -0,43% [14:58]
 Platyna uncja 964,00 -0,10% [14:59]
 Srebro uncja 23,46 +0,73% [14:58]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.