Reklama

Jak skutecznie wdrożyć w firmie e-mail marketing i jakie korzyści można z tego odnieść?

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 01-10-2020

Jak skutecznie wdrożyć w firmie e-mail marketing i jakie korzyści można z tego odnieść?
Marketing w sieci stale ewoluuje. Często słyszy się o tym, że przyszłością jest promocja w mediach społecznościowych lub tworzenie reklam profilowanych. Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Coraz więcej osób przekonuje się o tym, że e-mail marketing to wciąż świetny pomysł na promocję swojego biznesu w internecie.

Czym jest e-mail marketing?

Jest to jedna z najstarszych form reklamy w Internecie, która wciąż skrywa w sobie spory potencjał. Specyfika tej formy promowania biznesu wynika z kluczowego znaczenia skrzynki poczty elektronicznej we współczesnym internecie.

Media społecznościowe to w dużej mierze tylko opcja, możliwość. Możemy mieć tam konta, ale jeśli uznamy, że to nie dla nas, to nie „ucieka nam” żadna funkcjonalność sieci. Skrzynka mailowa to w pewnym sensie klucz, który otwiera dostęp do wielu innych usług.

Nie jesteśmy w stanie założyć bez niej na przykład konta na platformie VOD. Nie zdołamy też autoryzować swojego profilu na forach dyskusyjnych czy na platformach skupiających graczy. W pewnym sensie jest to nasz adres w sieci. Kluczową rolę e-maili we współczesnym internecie potwierdza też ilość aktywnych kont. Szacuje się, że jest ich ponad 5 miliardów. Gigant rynku social mediów, Facebook, skupia mniej więcej 1,7 miliarda użytkowników.

Dopiero zdając sobie sprawę z tego, jak dużą rolę wciąż odgrywa stara, dobra poczta internetowa, można próbować odpowiedzieć na powyższe pytanie. E-mail marketing to nic innego jak forma marketingu bezpośredniego. 

Od strony pracownika działu marketingu można sprowadzić ją do kilku kluczowych działań. Przede wszystkim, musimy zbudować bazę adresów e-mail, zachowując przy tym zgodność z wieloma przepisami prawa. Zarówno tego, które obowiązuje w Polsce, jak i w Unii Europejskiej.

Kolejne etapy to „kreacja”, czyli przygotowanie wiadomości o charakterze marketingowym oraz ich wysyłka. Przyjmuje się, że najpopularniejsze rodzaje e-mail marketingu, to newsletter i biuletyn firmowy. Kiedyś popularne były dzienniki elektroniczne, jednak z biegiem czasu straciły one na znaczeniu.

Zgody prawne w e-mail marketingu

Decydując się na tę formy promocji, trzeba pamiętać o tym, że prawo jest niezwykle restrykcyjne. Trzeba spełnić szereg wymagań z aż trzech różnych zbiorów prawa: telekomunikacyjnego, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a gromadzone dane muszą być przechowywane zgodnie z zasadami RODO.

Podmioty korzystające z e-mail marketingu muszą być transparentne. Nadawca powinien podać możliwie jak najdokładniejsze dane identyfikacyjne i kontaktowe. Można stwierdzić, że w tym gronie powinien zawrzeć się adres, pełna nazwa podmiotu oraz jego NIP lub REGON.

Często spotyka się wykładnię, według której te same informacje powinny znaleźć się w stopce każdego e-maila, jakiego wysyłamy. Aby wypełnić obowiązek informacyjny RODO, musimy poinformować, w jakim celu dane są gromadzone i jak będą przechowywane. 

Reklama
Jarosław Paduszyński z ALEO.com - największej bazy firm w Polsce zwraca uwagę na to, że nadawca ma w tym zakresie sporą swobodę - informacje o przetwarzaniu danych można przedstawić w polityce prywatności lub w checkboxie. Mogą też one znajdować się zaraz obok regulaminu lub zapisu do newslettera. Trzeba pamiętać o tym, że choć użytkownik nie musi akceptować obowiązku informacyjnego, to nadawca - ze względów dowodowych - powinien mu taką funkcjonalność udostępnić. Cały tekst o zgodach w e-mail marketingu.(https://marczak.me/zapis-do-newslettera-double-opt-in/)

Trzeba pamiętać też o tym, że nie możemy wysyłać wiadomości e-mailowych do dowolnych osób. Musimy zdobyć zgody na marketing bezpośredni, przesyłanie informacji handlowych oraz na przetwarzanie danych osobowych odbiorców.

Praktyka pokazała, że wystarczy jedna zgoda UŚUDE, gdzie osoba dołączająca do naszego newslettera wyraża zgodę na przesyłanie informacji o nowościach i promocjach. Mimo wszystko, dla własnego bezpieczeństwa, rekomenduje się możliwie jak najszersze wypełnienie obowiązku informacyjnego.

Jak zaprojektować newsletter?

Marketerzy zwracają uwagę na to, że wraz z rozwojem internetu, formuła skutecznego e-mail marketingu bardzo mocno ewoluowała. Tradycyjne wiadomości tekstowe nie odnoszą już tak dobrych rezultatów, jak jeszcze kilka lat temu.

Marketingowcy dostrzegli potencjał, jaki daje możliwość wykorzystania kodu HTML. Umożliwia on nie tylko stworzenie wiadomości atrakcyjnej wizualnie dla odbiorcy, ale otwiera wiele możliwości związanych ze śledzeniem aktywności subskrybentów oraz dynamicznej podmiany treści w zależności od klienta. To jedna z ciekawszych funkcji, która znacznie skraca czas niezbędny do przeprowadzenia skutecznej, spersonalizowanej kampanii.

Pomimo wdrożenia szeregu innowacji, e-mail marketing wciąż bazuje na bardzo podobnym schemacie. Pierwsze pole aktywności marketingowców to temat wiadomości. Musi on przyciągnąć uwagę w taki sposób, by po otwarciu wiadomości, nie rozczarować odbiorcy. Mówiąc wprost, nie wolno obiecywać więcej, niż się faktycznie oferuje.

Kolejne sekcje, to preheader oraz nagłówek. Dużą rolę odgrywa dobór odpowiedniej treści. Często zwraca się uwagę na to, że handlowcy muszą płynnie operować językiem korzyści, jakie dana osoba może uzyskać. Coraz częściej odchodzi się też od oficjalnego, formalnego tonu, choć w pewnych sektorach rynku - na przykład w świecie bankowości lub giełdy - tradycyjny, sformalizowany styl wiadomości wciąż uchodzi za coś obowiązkowego.

Najważniejsze jest wezwanie do działania, czyli CTA (z angielskiego: call to action). Dobrze dobrana treść wezwania, często wyrażona w formie przycisku, ma spowodować konwersję, czyli kliknięcie i zapoznanie się z pełną ofertą, jaką można znaleźć na przykład na stronie danej firmy lub w jej oficjalnej aplikacji. 

Przyjmuje się, że dobrze zrealizowana kampania powinna cechować się konwersją na poziomie 3-4%. Oznacza to, że jeśli wyślemy naszą wiadomość do tysiąca odbiorców, z czego 30-40 osób da się przekonać na wezwanie do działania i kliknie link odsyłający, to możemy cieszyć się z dobrze wykonanej pracy. Pokazuje to zarazem, że budowanie dobrej listy marketingowej to zadanie czasochłonne. Mimo wszystko, to właśnie ten model promocji swojej działalności w sieci zapewnia spore zyski przy niewygórowanych nakładach, jakie trzeba ponieść.

KOMENTARZE

Reklama

Fibrain zainwestuje w WiseGlass. Inteligentne lustra podbiją świat?

Wyglądają jak zwykłe lustra, ale obok odbicia wyświetlają reklamy. Jakie? Zależy od tego, kto się przegląda. Trzy lata temu pomysł, wykorzystujący zaawansowane...

RC-Tech z Podkarpacia z glejtem ministra rozwoju. Bada nowy silnik lotniczy

GE Aviation, światowy lider w produkcji silników lotniczych do pracy nad nowym silnikiem zaprosił niewielką spółkę RC-Tech z Inkubatora Technologicznego...

Co z budową 8 obwodnic na Podkarpaciu?!

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 na Podkarpaciu planowana jest realizacja ośmiu z nich. Będą to obwodnice Brzostka i Kołaczyc, Kolbuszowej, Jasła, Miejsca Piastowego, Nowej Dęby, Pilzna...

Reklama

Kurs żeglarski w goglach wirtualnej rzeczywistości. Pomysł wart milion

Spółka Botmod z Dębicy opracowała systemu VR-SailSim do szkoleń żeglarskich w wirtualnej rzeczywistości i zdobyła w konkursie Polskiej Agencji Rozwoju...

Giełda Domów i Mieszkań oraz Targi Wnętrz i Ogrodnictwa w Jasionce

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań, Targi Aranżacji Wnętrz HOME DESIGN oraz Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDEN EXPO, to wszystko jeszcze w...

PCI ProtoLab - rozwiązania dla przedsiębiorców i przyszłości Podkarpacia

Maratony projektowania ukierunkowane na realne wyzwania i problemy pochodzące z przedsiębiorstw, wspólne rozwijanie projektów, prototypów i startupów...

Rzeszów Główny ze 140-metrowym przejściem podziemnym

Warta 205 mln zł inwestycja w rzeszowską kolej dobiega końca. Od sierpnia czynne jest 140-metrowe przejście podziemne, które zastąpiło pamiętną, wąską kładkę nad torami. Pasażerowie...

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań powita zwiedzających 12 września

Szukasz małego mieszkania lub domu z ogródkiem w Rzeszowie lub jego okolicy? Idealne "M" niełatwo upolować. Już 12-13 września 2020 roku wszystkie oferty...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-10-22 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-10-22
USD 3,8734 +0,07%
EUR 4,5877 +0,02%
CHF 4,2714 -0,21%
GBP 5,0766 +0,58%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1908,25 +0,09% [01:39]
 Ropa brent baryłka 42,42 +0,00% [23:57]
 Pallad uncja 2393,30 +0,07% [01:30]
 Platyna uncja 886,15 -0,01% [01:39]
 Srebro uncja 24,84 +0,04% [01:39]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.