Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji firmy z klientem

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 16-04-2021

Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji firmy z klientem
Rozmowa z Damianem Nowakiem, Marcinem Ziobro i Grzegorzem Ogrodnikiem, założycielami agencji reklamowej Koala Marketing, która na zaproszenie ośrodka Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie prowadzi dla przedsiębiorców szkolenia i specjalistyczne doradztwo z zakresu marketingu internetowego. 

„Zostań w domu”, „Kupuj online” – to hasła, które dobrze ilustrują zmianę, jaka w 2020 roku nastąpiła w życiu ludzi na całym świecie. Z powodu pandemii nauka, praca, rozrywka i oczywiście zakupy przeniosły się do sieci. Jak to zmieniło podejście firm do marketingu internetowego?

Pandemia i pierwszy lockdown niejako wymusiły zmianę podejścia do marketingu internetowego. Szczególnie dotyczyło to firm, które do tej pory nie dostrzegały potrzeby promocji w Internecie. Kiedy ich klienci zostali zamknięci w domach, to okazało się, że wszyscy jesteśmy otwarci na Internet. Większość przedsiębiorców bardzo szybko to zrozumiała, chcąc sprzedać i pokazać swój produkt właśnie tą drogą. Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji firmy z klientem. Na szczęście nie chodzi tylko o samą reklamę i chęć sprzedaży. Marki zrozumiały, jak ważne jest publikowanie wartościowych treści na swoich kanałach, dbanie o relację z klientem czy pokazywanie, że przedsiębiorstwo radzi sobie w tych trudnych czasach.
Reklama

Jak bardzo zmieniają się trendy marketingu sieciowego, od kiedy powstała agencja Koala Marketing? 

Stworzyliśmy #TeamKoala, by dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi przedsiębiorcami, wspierając ich w skutecznym korzystaniu z innowacyjnych narzędzi marketingowych. Naszą wiedzę wykorzystujemy na co dzień m.in. do prowadzenia kampanii Google Ads i Facebook Ads oraz tworzenia angażujących treści w mediach społecznościowych. 

Najważniejszym trendem, którego rozwój obserwujemy od kilku lat, stała się digitalizacja. Narzędzia cyfrowe są już naturalnym i wygodnym sposobem kontaktu z drugim człowiekiem. To za ich pomocą realizujemy zakupy, zamawiamy jedzenie czy dostarczamy rozrywki. Kolejnym trendem jest medializacja marek. Firmy stały się swoimi wydawcami, stawiając na wartościowe treści publikowane na blogu, newsletterze czy w formie podcastu. Mimo że te treści nie mają formy prosprzedażowej, to świetnie przybliżają ofertę, a przede wszystkim angażują klientów. Zmieniło się także podejście marek do influencerów – najczęściej wybiera się do współpracy kilku mikroinfluencerów (1k-20k obserwatorów), zamiast jednego o milionowej społeczności. Okazuje się, że mają oni bardzo często zbudowaną silniejszą relację ze swoimi obserwującymi, a to wiąże się z większym zaangażowaniem.

Jak ważne dla firm różnych sektorów są dziś kampanie reklamowe w Internecie, prowadzenie kanałów social media? 

Jeśli chcemy, aby nasza komunikacja lub promocja dostały się do większej grupy odbiorców, to kampania reklamowa jest obowiązkowa. W kontekście Facebooka mocno ogranicza nas zasięg organiczny i walka z algorytmami, dlatego aby nasze działania przyniosły zamierzony efekt, należy wykorzystać możliwości reklamowe. 

Reklama
Skoro mówimy o mediach społecznościowych, należy także pamiętać, że nie wszystkie dostępne kanały sprawdzą się u każdego w takim samym stopniu. Jeszcze kilka lat temu wybór platform nie był tak skomplikowany, a marki zakładały po prostu swoje konto firmowe na Facebooku. Dziś na popularności zyskał: Instagram, Pinterest, Linkedin czy TikTok. Próba obecności we wszystkich kanałach prowadzi do błędów w strategii komunikacji. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jakie platformy pasują do charakteru naszych działań. Trzeba poznać klienta, specyfikę kanałów social media oraz samą branżę. O ile TikTok mógłby się sprawdzić w przypadku marki kosmetycznej, której klientem są młode osoby, to w branży automatyki przemysłowej taki profil mógłby nie trafić do swojej docelowej grupy odbiorców. 

Z jakich narzędzi mogą dziś korzystać przedsiębiorcy w sieci? 

Ostatni rok pokazał, że obecność w sieci staje się kluczowa. Przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu przydatnych narzędzi, które usprawnią pracę firmy, szczególnie w pracy zdalnej. To między innymi workspace Google, w tym Google Drive, gdzie każdy plik może być udostępniony pomiędzy pracownikami i który jest alternatywą dla pakietu MS Office. Większość działań contentowych przerzuciliśmy właśnie tutaj, nasz klient w wygodny sposób może „na żywo” zobaczyć planowane działania, np. treści reklam czy postów na social media. Takie teksty możemy w bardzo szybki sposób skomentować czy zmienić. 

Możliwości jest wiele, np. jeśli firma dopiero zaczyna swoją przygodę z marketingiem online i nie ma w zespole grafika lub osoby, która z łatwością porusza się w Photoshopie lub Illustratorze, może wykorzystać bezpłatne narzędzia typu Canva. To darmowy program, który sprawdzi się szczególnie na początku drogi w social mediach, kiedy trzeba przygotować zdjęcie w tle i wrzucić pierwsze posty. Nie możemy zapomnieć także o narzędziach analitycznych podpiętych do naszej strony internetowej. Mówimy tutaj m.in. o Google Analytics i Pikselu Facebooka, które są niezbędne przy podejmowaniu decyzji marketingowych. Dzięki dostarczanym przez nie danym, sprawdzimy statystyki strony www czy dobierzemy odpowiednie grupy remarketingowe wykorzystywane w działaniach reklamowych. W naszej Agencji korzystamy także z Asany i Slacka. Pierwsze narzędzie służy do przydzielania zadań pracownikom i organizacji pracy. Drugie jest komunikatorem biznesowym z klarownym podziałem na konkretne projekty. W codziennej pracy niezbędne są dla nas komunikatory do wideorozmów typu Google Meet, jest to szczególnie ważne w relacjach biznesowych z klientami rozmieszczonymi w całej Polsce.
Reklama

Pandemia spowodowała również wprowadzenie w wielu przedsiębiorstwach pracy zdalnej. Eksperci podkreślają, że praca zdalna w pewnym stopniu zastąpi tradycyjną pracę w biurze również po opanowaniu pandemii. Wyzwaniem dla firm stało się zorganizowanie pracy zdalnej, szczególnie w sferze komunikacji. Jakie ciekawe rozwiązania dla pracy zdalnej są dziś dostępne na rynku?

Takich rozwiązań na rynku jest naprawdę sporo. Praca zdalna wymaga dobrej organizacji całego zespołu i ciągłego kontaktu. W Koala Marketing na co dzień do komunikacji używamy Slacka i grup na Messengerze, spotkania organizujemy przez Google Meet, a zorganizowanie zadań ułatwia nam Asana. Ciekawym i w pełni darmowym rozwiązaniem dla pracy zdalnej jest także Discord, używany wcześniej głównie przez graczy. Daje ogromne możliwości, takie jak czat, rozmowa głosowa czy wideo. Na serwerze można skonfigurować ogólny czat, a także mniejsze pokoje np. dla poszczególnych działów w firmie. Kolejnym wartym uwagi narzędziem jest Trello, które pozwala na monitorowanie postępów w projektach, daje możliwość czatu, komentarzy, czy przypisywania osób do konkretnych zadań.

Pomocny będzie także Google Drive, dzięki któremu wszystkie pliki źródłowe, tekstowe czy materiały graficzne trzymamy w chmurze, aby były dostępne dla każdego pracownika, niezależnie od tego, gdzie i z jakiego urządzenia korzysta.

Przedsiębiorcy dużo na temat nowych rozwiązań i narzędzi sieciowych dla firm dowiadują się na szkoleniach organizowanych przez ośrodek Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Państwa eksperci prowadzą te szkolenia. Jaka jest wiedza przedsiębiorców na temat najnowszych rozwiązań i jakie zgłaszają problemy związane z prowadzeniem biznesu w sieci?

Reklama
Bywa z tym bardzo różnie. Większość firm podjęła już wcześniej próby działań w marketingu online, ale z różnym skutkiem. Najczęściej wynika to z braku wiedzy nt. dostępnych funkcjonalności lub nieznajomości narzędzi ułatwiających promocję. Sam Facebook również nie zawsze w tym pomaga, a pewne funkcje, szczególnie w systemie reklamowym, są ukryte lub niejasne dla nowych użytkowników. Przedsiębiorcy wskazują ogromną potrzebę indywidualnego podejścia do ich biznesów, ukierunkowania i wskazania odpowiedniej ścieżki rozwoju. Enterprise Europe Network wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu przedsiębiorców. Wspólnie przeprowadziliśmy cykl grupowych szkoleń oraz indywidualnych konsultacji z zakresu komunikacji i wykorzystania social mediów w rozwoju firmy. Wskazaliśmy narzędzia do analizy nowych rynków i pokazaliśmy możliwości wdrożenia i wykorzystania sklepów internetowych. Szkolenia miały na celu w przystępny i fachowy sposób wyjaśnić problematyczne kwestie, a także przyswoić oraz usystematyzować wiedzę na temat najnowszych rozwiązań dotyczących cyfryzacji, czy rozwiązań dotyczących wsparcia eksportu. 

A czy w tej branży szykuje się jeszcze jakaś rewolucja? Czy przedsiębiorca może się na nią przygotować?

Marketing oraz e-commerce to bardzo dynamiczna branża. Co chwilę powstają nowe technologie i narzędzia, a trendy szybko się zmieniają. Mimo tego możemy spodziewać się raczej ewolucji, a nie rewolucji. Ewoluowała umiejętność budowania relacji na poziomie marka-klient, a sama komunikacja odbywa się obecnie z wykorzystaniem różnych kanałów. Nie da się ukryć, że zmiany są nieodłącznym elementem każdego biznesu. Z reguły ich nie lubimy, ale musimy być na nie gotowi. Niepewność, która pojawiła się podczas pandemii pokazuje, jak istotnym elementem jest prognozowanie i analizowanie różnych scenariuszy naszych dotychczasowych działań, w tym także marketingu. Restauracja, która przyjmowała gości jedynie w swoim lokalu, nagle musiała otworzyć się na dowóz i zamówienia online. To pokazuje, jak ważne jest, aby firma była elastyczna i otwarta na zmiany. Sam rozwój reklamy digitalowej sprawił natomiast, że coraz więcej firm decyduje się na obecność w Internecie, nawet małe firmy, które nie dysponują ogromnymi budżetami, wybierają reklamę online.
Reklama


Enterprise Europe Network
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów,
Tel./Fax: 17 860 57 52/45/61, e-mail: een@wsiz.edu.pl
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-07-28 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-07-28
USD 3,8849 -0,43%
EUR 4,5955 +0,00%
CHF 4,2533 -0,02%
GBP 5,3979 +0,40%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.