Koszt energii od zawsze stanowi składową oferowanej ceny produktu. Obniżanie kosztów energii zużywanej przez organizację to nie tylko korzystne umowy z dystrybutorami. Efektywność energetyczna jest aktualnie jednym z kluczowych celów Unii Europejskiej, ponieważ redukcja zużycia energii jest najprostszym sposobem, aby ograniczanie emisji gazów cieplarnianych było jednocześnie opłacalne dla konsumentów.
Aktualne tendencje na rynku energii wynikają ze zmieniających się przepisów prawa, rosnących cen pierwotnych nośników energii oraz wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Zaostrzanie polityki proekologicznej i rosnące koszty wpływają w coraz większym stopniu na konieczność aktywnego zarządzania zużyciem energii w zakładach produkcyjnych i usługowych również w Polsce. W tej sytuacji przedsiębiorcy szukają możliwości ograniczenia kosztów energii. Takich szans należy upatrywać nie tylko w dobrze wynegocjowanych warunkach umów na zakupy mediów energetycznych, ale – w świetle prognoz cen energii – przede wszystkim w działaniach optymalizujących jej zużycie i wykorzystanie w przedsiębiorstwie.
Narzędziem, które wskazuje, w co warto zainwestować w przedsiębiorstwie z punktu widzenia efektywności energetycznej jest audyt energetyczny przedsiębiorstwa. Ma on na celu analizę wykorzystania energii w poszczególnych obszarach oraz zidentyfikowanie ekonomicznie uzasadnionych możliwości poprawy wyniku energetycznego procesów technologicznych i budynków na terenie przedsiębiorstwa. Z raportu dotyczącego audytu, przedsiębiorstwa często dowiadują się, że ich instalacje pracują według parametrów, które znacznie odbiegają od optymalnych, co generuje straty energii, ale często może być wyeliminowane przy niskim nakładzie kosztowym. Doskonalenie parametrów pracy to jeden z najtańszych sposobów poprawy efektywności energetycznej, gdzie prosty okres zwrotu z towarzyszących inwestycji wynosi zwykle poniżej jednego roku. Mimo, iż wymóg ustawowy związany z audytem energetycznym przedsiębiorstwa dotyczy tylko dużych spółek, to także mniejsi przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na taki audyt, słusznie upatrując w jego wynikach możliwości uzyskania korzyści finansowych.
Dostępne są programy dofinansowań dedykowane rozwiązaniom przyczyniającym się do poprawy efektywności energetycznej oraz mechanizm tzw. „białych certyfikatów”. Dzięki niemu, poza oszczędnością energii, przedsiębiorstwa zyskują na świadectwach efektywności energetycznej, które są potwierdzeniem zaoszczędzonej ilości energii i mogą być sprzedane na Towarowej Giełdzie Energii podmiotom zobowiązanym do ich umarzania.
Coraz więcej korzyści niesie ze sobą posiadanie certyfikowanego systemu zarządzania energią zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 50001:2018 (planowanie, realizacja, monitorowanie, doskonalenie). Bez odpowiednich procedur wiele organizacji powtarza te same błędy. W skutecznie wdrożonym systemie zarządzania energią w sposób ciągły monitorowane są kluczowe procesy energetyczne, w tym status projektów podnoszących efektywność energetyczną. Kluczową rolę w systemie stanowi również zaangażowanie wszystkich szczebli organizacji i świadomość wpływu poszczególnych komórek organizacyjnych na wynik energetyczny przedsiębiorstwa. Poza korzyściami wymienionymi powyżej posiadanie systemu zarządzania energią jest premiowane w nowowprowadzanych mechanizmach dofinansowań związanych z kwestiami energetycznymi, może być wymagane przez niektórych kontrahentów (ich liczba rośnie) oraz pozwala na realizację we własnym zakresie niektórych obowiązków ustawowych, np. w przypadku nieposiadania systemu zarządzania energią (lub środowiskowego ale potwierdzonego certyfikatem EMAS) zgodnie z zapisami Ustawy z dn. 20 maja o efektywności energetycznej duże przedsiębiorstwa muszą zlecić realizację obowiązkowego audytu energetycznego przedsiębiorstwa niezależnym audytorom.
W przybliżeniu tej tematyki firmom pomoże Ośrodek Enterprise Europe Network działający przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, który zaprasza na szkolenie – „Zarządzanie energią i efektywność energetyczna jako czynniki poprawy konkurencyjności sektora MŚP w Unii Europejskiej”.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE ODBĘDZIE SIĘ 23 WRZEŚNIA 2021 R. W GODZ.: 10:00 – 15:30*
Szkolenie w szczególności polecamy Zarządom oraz kadrze kierowniczej przedsiębiorstw, w celu identyfikacji obszarów do doskonalenia w swojej organizacji, zabezpieczenia spełniania wymagań, wykorzystania istniejących możliwości i ukierunkowania działań w najbliższych latach, również w zakresie identyfikacji potrzeb szkoleniowych i pogłębiania wiedzy w poszczególnych obszarach przez kadrę pracowniczą.
Seminarium poprowadzi Marcin Trojnacki - absolwent Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Niezależny Ekspert ds. efektywności energetycznej, Audytor Wiodący Systemów Zarządzania Energią według ISO 50001, Audytor energetyczny. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zużyciem energii i procesami produkcyjnymi zdobyte w kraju i za granicą. Współtwórca i Prezes Zarządu EnMS Polska Sp. z o.o. Twórca koncepcji innowacyjnego oprogramowania do monitorowania poprawy efektywności energetycznej i świadczenia usług zarządzania popytem – systemu informatycznego energyBIS. Prelegent i trener biznesu w zakresie poprawy efektywności energetycznej i efektywnej gospodarki energetycznej w przedsiębiorstwach.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie.
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać pocztą elektroniczną na adres: een@wsiz.edu.pl lub pod numerem telefonu 17 860 57 45
Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.