Reklama

Zasady zaliczania w koszty wydatków na nabycie promocyjnych towarów

A A A
Komentarz AXELO (Maciej Letkiewicz)

Dodano: 02-06-2017

Zasady zaliczania w koszty wydatków na nabycie promocyjnych towarów

Do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych można zaliczyć całość wydatków poniesionych na nabycie towarów, które następnie są sprzedawane po cenie promocyjnej. Kosztami uzyskania przychodów są m.in. koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Zabezpieczenie należy rozumieć jako zapewnienie ochrony lub zapewnienie utrzymania się czegoś w dotychczasowym stanie. Z kolei pojęcie „zachować” oznacza m.in. pozostać w posiadaniu czegoś. W związku z powyższym, jeśli promocyjna sprzedaż towarów służy zabezpieczaniu i zachowaniu źródła przychodu, wydatki poniesione w ramach prowadzonej strategii marketingowej stanowią koszty uzyskania przychodów. Podkreślono również, że to podatnik, jako odnoszący ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest obowiązany do wykazania, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-2.4010.79.2017.1.ANK

Komentarz AXELO (Maciej Letkiewicz)

Przywołana powyżej interpretacja podatkowa dotyczy problemu, przed którym często staje wiele przedsiębiorców – zaliczenia wydatków poniesionych na nabycie towarów, które są sprzedawane po cenie promocyjnej. Wiele przedsiębiorstw w ramach działań promocyjnych, zachęcających klientów do zakupów, oferuje pod pewnymi warunkami jak np. nabycie określonej ilości rzeczy możliwość nabycia innych przedmiotów w cenie promocyjnej będącej ceną poniżej kosztów nabycia tego przedmiotu przez przedsiębiorcę.  W związku z powyższym powstała wątpliwość czy wydatki poniesione na nabycie promocyjnych produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Materia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest uregulowana w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888., dalej: „updop”), który mówi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. tejże ustawy.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Każdy wydatek poniesiony przez podatnika należy rozpatrywać indywidualnie w celu zbadania, czy spełnia on kryteria zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Praktyka pokazuje, że to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia spełnienia odpowiednich kryteriów.

Reklama

Zgodnie z analizą art. 15 ust. 1 updop oraz utrwaloną linią interpretacyjną organów podatkowych, warunkami, których spełnienie jest konieczne, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu jest to, aby wydatek był:

  • poniesiony przez podatnika, który chce zaliczyć wydatek do kosztów,
  • rzeczywisty,
  • pozostający w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów,
  • właściwie udokumentowany,
  • nie może być objęty wyłączeniem z art. 16 ust. 1 updop, który zawiera listę wydatków, które nie mogą być kosztami uzyskania przychodu.

Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na nabycie produktów sprzedawanych następnie po cenie promocyjnej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup sprzedawanych promocyjnie towarów będą kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, tj. w celu dokonania sprzedaży zgodnie z przyjętą przez Spółkę strategią sprzedaży promocyjnej ukierunkowaną na zwiększenie zainteresowania ofertą Spółki, która przekłada się na zwiększoną sprzedaż, a co za tym idzie wyższe przychody osiągane przez Spółkę,  podlegające opodatkowaniu.

Zaprezentowane stanowisko zostało uznane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe. Zdaniem organu, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie towaru oferowanego następnie klientom w ramach prowadzonej strategii marketingowej stanowią koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że zostaną spełnione ogólne przesłanki pozwalające na zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych, wskazane w art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko organu podatkowego należy uznać za trafne i korzystne dla przedsiębiorców. Stosowanie się do tej praktyki pozwoli osobom prowadzącym działalność gospodarczą i sprzedającym produkty po cenach promocyjnych na realne odliczenie ponoszonych kosztów.

Aby szczegółowo omówić poruszone zagadnienia, skontaktuj się z AXELO. www.axelo.pl

Informacje zawarte w niniejszym artykule/komentarzu mają charakter skrótowy i informacyjny. Informacje te nie powinny zastępować szczegółowej analizy poruszanych w nim zagadnień, jak również stanowić podstawy podejmowania decyzji biznesowych lub jakichkolwiek innych czynności prawnych lub faktycznych.

KOMENTARZE

Mały bizness nie ma lekko - bariery w rozwoju

Wysokie koszty pracy, zatory płatnicze, utrudniony dostęp...

Firmy rodzinne. Blaski i cienie

Najtrudniejsze są początki. Praca od świtu do nocy, by zbudować firmę. Gdy wszystko...

Białe szaleństwo trwa!

Warunki na podkarpackich stokach nadal sprzyjają przyjemnemu szusowaniu. Lekki mróz i pokrywa śnieżna...

Husaria pod murami Zamku

1 maja br., w samo południe, do Rzeszowa wraca Lubomirski. Wojsko husarskie, na czele którego stanie hetman Hieronim Augustyn Lubomirski, przemaszeruje przez centrum miasta, a swoją defiladę zakończy w fosach zamkowych. Tak rozpocznie się pikniku...

Wymagania współczesnego e-klienta

Obecnie konsumenci nie kierują się wyłącznie jakością i ceną produktów, ale również możliwością ich zakupu za pośrednictwem Internetu. To z kolei stawia wyzwania przed biznesem, który z tradycyjnej formy sprzedaży coraz...

zobacz więcej
Reklama

Nowoczesny bank spółdzielczy Podkarpaciu się opłaca

Podkarpacki Bank Spółdzielczy jest największym...

Ostatni podkarpacki odcinek S19 w realizacji!

W piątek, 21 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad...

Wniosek o zgodę na budowę południowej obwodnicy już w styczniu?

- Projekt południowej obwodnicy Rzeszowa jest gotowy. Kompletujemy dokumentację i w styczniu lub lutym wystąpimy o zgodę na budowę - zapowiada Maciej Chłodnicki...

18 lat Podkarpackiego Klubu Biznesu. Galeria fotografii

W piątek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym G2A Arena w Jasionce odbyła się XIV Gala Podkarpackiego Klubu Biznesu, który od 18 lat działa na rzecz integracji przedsiębiorców, budując...

100-lat odzyskania niepodległości. Na przykładzie rzeszowskiej szkoły

Koncertem piosenek z okresu międzywojennego "Lata dwudzieste, lata trzydzieste" oraz wystawą fotograficzną "100 zdjęć na 100-lecie odzyskania niepodległości"...

Reklama

25 lat RARR i 15 Aeropolis: biznesowe serce Podkarpacia

Najlepszy sposób, by przewidzieć przyszłość, to tworzyć ją - te słowa znanego amerykańskiego informatyka przypomniał Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego...

Mieszkańcy Podkarpacia na 8. miejscu wśród najbogatszych Polaków

Rozwój gospodarczy i rosnące pensje przekładają się na wzrost liczby coraz lepiej zarabiających Polaków. Według raportu firmy doradczej KPMG, przygotowanego...

Trójwymiarowe pasy na przejściach dla pieszych w Rzeszowie?

Pasy 3D na rzeszowskich przejściach dla pieszych to pomysł radnych z Rozwoju Rzeszowa. Dzięki wykorzystaniu efektu 3D wyglądem przypominają przeszkodę. Nieświadomi tej sztuczki...

4 firmy z tytułem Innowator Podkarpacia 2018

Polisystem, Wjatech, OPGK Rzeszów oraz Reh4Mat – to laureaci tegorocznej edycji konkursu "Innowator Podkarpacia", który został zorganizowany już po raz 19. przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego...

Wiadomo, który członek zarządu, czym będzie rządził na Podkarpaciu

W piątek, marszałek województwa podkarpackiego, Władysław Ortyl podpisał zarządzenie, które określa podział kompetencyjny między członkami zarządu...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 60

VIP Biznes&Styl Nr 60
w numerze m.in.:

• Przez wieki życie i zdrowie ratowali aptekarze! • 60 lat skansenu w Sanoku • Stanisław Głodowski: Nie liczę, że fala mnie poniesie • Rosja. Za Uralem • Dla kogo Harrods
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-01-22 18:59
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-01-22
USD 3,7727 -0,06%
EUR 4,2862 -0,15%
CHF 3,7839 -0,01%
GBP 4,8718 +0,54%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1284,65 +0,42% [22:59]
 Ropa brent baryłka 61,50 -2,09% [23:35]
 Pallad uncja 1306,60 -0,73% [22:59]
 Platyna uncja 793,05 -0,67% [22:59]
 Srebro uncja 15,36 +0,52% [22:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.