Reklama

Biznes

W 12 minut z Rzeszowa do lotniska w 2023. Umowa na podmiejską kolej podpisana

Alina Bosak
Dodano: 08.12.2020
52168_pka
Share
Udostępnij
– We wrześniu 2023 roku, a może nawet wcześniej z Rzeszowa do lotniska w Jasionce pasażerowie pojadą nową linią Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – zapewnił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W poniedziałek, 7 grudnia br., podpisana została umowa na realizację tej inwestycji, obejmującej także przebudowę połączeń z Dębicą, Przeworskiem, Kolbuszową i Strzyżowem. To ma być cywilizacyjny skok dla całej aglomeracji rzeszowskiej.  
 
Podmiejska Kolej Aglomeracyjna i szybkie połączenie Rzeszowa z lotniskiem z fazy planowania wchodzi wreszcie w etap realizacji. Do grudnia 2021 roku powinny powstać wszystkie projekty wykonawcze, a 2022 rok będzie rokiem prac budowlanych. Budowa nowego odcinka do portu lotniczego zgodnie z kontraktem ma trwać do 552 dni, a połączenie zostanie udostępnione pasażerom najpóźniej we wrześniu 2023 roku. Takie terminy przewiduje umowa na budowę i modernizację linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej w ramach zadania ,,Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”, którą w poniedziałek, 7 grudnia br. podpisali: w mieniu zamawiającego – Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a w imieniu wykonawcy – Zbigniew Marzec, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Kontrakt wart ponad 360 mln zł współfinansowany jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja jest jednym z projektów wspieranych przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
 
W ramach inwestycji powstanie 5 km nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Na pozostałych liniach kolejowych (na północ, południe, wschód i zachód od Rzeszowa) wybudowanych zostanie 15 przystanków – m.in. Rzeszów Północny, Kolbuszowa Górna, Sędziszów Młp. Wschód, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Galeria. Wybudowanych zostanie także 5 dodatkowych peronów – w Kolbuszowej, Zaczerniu, Gliniku Charzewskim i Strzyżowie – dostosowanych także dla osób niepełnosprawnych. Powstaną mijanki na liniach 71 i 106, dzięki temu będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów, poprawi się przepustowość   Ponadto, w ramach inwestycji wybudowane będą 2 podziemne przejścia dla pieszych, 9 obiektów inżynieryjnych, a 17 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zmodernizowanych. Wartość kontraktu to prawie 300 mln zł netto.
 
– Kolej aglomeracyjna to rozwiązania nie tylko dla Warszawy, czy Śląska, ale również miast wielkości Rzeszowa, Białegostoku, Lublina, Olsztyna czy Bydgoszczy, które także powinny taką kolej w obrębie swoich aglomeracji budować – uważa Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Inwestycja w aglomeracji Rzeszowa pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej. Ważna jest tzw. cykliczność takich połączeń. Muszą odbywać się co 15, 30 minut, czy – poza godzinami szczytu – co godzinę, by pasażer wiedział, że o określonej porze może wsiąść do pociągu i dojechać do Rzeszowa, czy do pracy np. w strefie ekonomicznej. PKA to poza dojazdem do Rzeszowa, do pracy, do szkół, także dojazd do lotniska. 
 
Inwestycja znacznie skróci czasy dojazdu. – Według analiz do lotniska obecnie jedzie się z Rzeszowa średnio 33 minuty, samochodem – ok. 20 minut, a koleją pokonamy ten dystans w 12-14 minut. Autobus szynowy jednorazowo może przewieźć sto kilkadziesiąt osób, zastępując ok. 100 samochodów. Ważne,  by samorządy zbudowały parkingi wokół tych przystanków, umożliwiając pozostawienie roweru, samochodu – podkreśla Ireneusz Merchel. – Według harmonogramu do Jasionki pojedziemy kolejką PKA we wrześniu 2023 roku. Ten termin może będzie nawet szybszy.
 
Wartość podpisanego w poniedziałek kontraktu to prawie 300 mln zł netto. A wraz z innymi kontraktami modernizacyjnymi infrastruktury kolejowej wokół Rzeszowa, zakupem nowoczesnego taboru to ok. 660 mln zł, co zaznaczył towarzyszący podpisaniu umowy wicemarszałek podkarpacki Piotr Pilch.
 
 
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
 
– Poprawa warunków przemieszczania w obrębie Rzeszowa i okolic, razem z lotniskiem jest ważnym wydarzeniem dla całego województwa. Jest też ważna z punktu widzenia Krajowego Programu Kolejowego, obejmującego całą grupę projektów związanych z poprawą możliwości obsługi pasażerskiej, towarowej, związanej z aglomeracjami w całym kraju. To pozwoli poprawić konkurencyjność kolei, dostęp do przystanków, stacji kolejowych, zmodernizowanego taboru, do takiej oferty, której oczekujemy od kolei w XXI wieku. Transport kolejowy jest bezpieczny, ekologiczny i przyjazny do poruszania się pomiędzy mniejszymi, większymi miejscowościami, jak lotniskiem, a więc i całym światem – podkreślił obecny podczas podpisania kontraktu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
 
Za wsparcie projektu podziękowała ministrowi Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki. Jej zdaniem ostatnie pięć lat to ogromne zmiany dla Podkarpacia, jeśli chodzi o inwestycje w ramach infrastruktury. – W krótkim czasie będziemy mogli zrealizować północny odcinek drogi ekspresowej S19, bardzo posunęliśmy do przodu realizację także odcinka południowego odcinka tej drogi do granicy ze Słowacją, zmieniły się nasze połączenia kolejowe, przybyło połączeń z północą kraju, ze stolicą województwa i stolicą kraju – wymieniła wojewoda. – Podmiejska Kolej Aglomeracyjna służy temu, aby Rzeszów miał dobre, częste połączenia z takimi miastami jak Strzyżów, Dębica, Łańcut, mamy też nadzieję, że Przeworsk, no i oczywiście Jasionka, gdzie powstaje zupełnie nowe połączenie dzięki rozbudowie linii kolejowej. To skok cywilizacyjny dla naszego regionu. Pozwoli mieszkańcom wspomnianych powiatowych miasteczek na zrezygnowanie z codziennego dojeżdżania do pracy lub szkoły własnymi środkami transportu. Co ważne, ponieważ rośnie problem z miejscami parkingowymi w Rzeszowie. To także rozwiązanie ważne z punktu widzenia ekologii i komfortu życia, ponieważ znacznie skróci czas dojazdu do pracy. Wpłynie również na wzrost znaczenia Rzeszowa i lotniska jako znaczącego hubu komunikacyjnego w tej części kraju – podsumowała Ewa Leniart.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy