Reklama

Biznes

Dzień przed końcem 2020 roku otwarto obwodnicę Dynowa

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 30.12.2020
52455_dynow
Share
Udostępnij
Obwodnica powstała w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska i ma prawie 4 kilometry. Pozwala ominąć centrum Dynowa tym wszystkim kierowcom, którzy podróżują trasą Lublin – Wysokie – Biłgoraj – Sieniawa – Przeworsk – Kańczuga – Dynów – Grabownica Starzeńska.
 
Budowa drogi trwała nieco ponad rok i kosztowała 35 mln zł. Projekt współfinansowany był z EFRR w ramach Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020. Wartość dofinansowania wyniosła ponad 28, 8 mln złotych.
 
– Obwodnica Dynowa jest drogą tranzytową z węzła autostradowego w Przeworsku w stronę Bieszczad, zwiększa dostępność Bieszczadów i Beskidów, dając możliwość łatwiejszego dotarcia do drogi 94 i autostrady A4. To  wszystko są elementy połączone, które dają możliwość skomunikowania regionu – stwierdził na otwarciu Piotr Pilch, wicemarszałek województwa.
 
– Droga 835 to ważna droga w naszym regionie, będzie ona pewnego rodzaju równoległym szlakiem dla drogi S19, łączącej północ z południem po wschodniej części województwa. Z punktu widzenia regionu to kluczowa inwestycja, bardzo ważna dla samych mieszkańców Dynowa – mówiła Ewa Leniart, wojewoda podkarpacka.

 
Fot. Anna Magda/ Podkarpacki Urząd Marszałkowski
 
Obwodnica znajduje się po wschodniej stronie Dynowa, w bezpośrednim sąsiedztwie kolejki wąskotorowej relacji Przeworsk – Dynów. Jej początek to rondo w miejscu przecięcia się drogi wojewódzkiej Nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska i drogi wojewódzkiej 884 Przemyśl – Domaradz w m. Bachórz. Kończy się na skrzyżowaniu z istniejącą drogą wojewódzką nr 835 przy ul. Karolówka w Dynowie.
 
Obwodnica jest drogą jednojezdniową, o długości 3,95 km, na której powstało pięć skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi, w tym dwa ronda. Została wyposażona w odpowiednie odwodnienie, oświetlenie, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, a w jej otoczeniu znalazły się też ciągi dla zwierząt. Z uwagi na położenie drogi powstały na niej dwa przejazdy kolejowo-drogowe na skrzyżowaniu z linią Przeworskiej Kolejki Wąskotorowej oraz trzy mosty na potokach.
 
Obwodnica Dynowa ma znaczenie zarówno lokalne, jak i regionalne. To regionalne dotyczy lepszego skomunikowania całego regionu i południowej części powiatu rzeszowskiego, w tym lepszej dostępności z drogi krajowej nr 94 i autostrady A4 w kierunku Bieszczadów.
 
Inwestorem budowy było Województwo Podkarpackie – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Inżynierem kontraktu  Zamojska Dyrekcja Inwestycji. Wykonawcą projektu i budowy firma EUROVIA POLSKA S.A. z Kobierzyc.  
 
– Nie mieliśmy wielkich utrudnień na etapie realizacji, udało się wykonać tę drogę w dobrym standardzie. Zbudowaliśmy dwa ronda o obwodnicy 50 metrów i trzy mostki nad potokami. Zaprojektowaliśmy także dwa przejazdy kolejowe dla kolejki wąskotorowej, która jest tu lokalną atrakcją. Było to o utrudnienie, że trzeba było to zrobić w czasie sezonu, kiedy kolejka prowadzi swą działalność – dodał Piotr Żydek, kierownik budowy z firmy Eurovia, wykonawcy obwodnicy.
 
Swój udział w budowie obwodnicy miał też samorząd miasta Dynowa, który przekazał Województwu Podkarpackiemu 130 tys. złotych.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy