W piątek, 1 stycznia na tory po raz pierwszy wyjechały pociągi w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To pierwszy etap projektu, w którym kursować będą pociągi z Rzeszowa do trzech miast. W sumie 74 połączenia do Dębicy, Strzyżowa i Przeworska tylko w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego dochodzą połączenia regionalne.
Od piątku ruszyły połączenia kolejowe z trzema miastami: Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91); Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91) i Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane).
Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji: Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71). Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji: Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.
– Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa.
Od 4 stycznia tylko w ramach PKA jest następująca liczba połączeń na dobę:
– 26 kursów w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów
– 22 kursy w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów
– 26 kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów
– Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna – poprzez zwiększone dotacje z budżetu województwa – to projekt za ponad 700 mln złotych. Wierzymy, że oferta kolei aglomeracyjnej zachęci mieszkańców Podkarpacia do zostawienia samochodów i podróżowania pociągami – dodaje Władysław Ortyl.
Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi. Osiem elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji Newag S.A. Nowy Sącz. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych: „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych i „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.
W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych. W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.
Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.