Reklama

Biznes

Pierwszy na północy Polski odcinek S19 powstanie do 2025 roku

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 27.01.2021
52590_s19
Share
Udostępnij
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał wykonawcę pierwszego, północnego odcinka drogi ekspresowej S19, od granicy z Białorusią w Kuźnicy do Sokółki. Przetarg na projekt i budowę wygrała firma PORR. Na drugim, podkarpackim końcu Via Carpatia, wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe dla 74 km tej trasy, od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku. Zakończenie opracowywania dokumentacji KP i ich odbiór planowane jest do połowy 2021 roku.
 
Ok. 580 km drogi ekspresowej S19 będzie kosztować niemal 27 mld zł i umożliwi szybki przejazd między przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy z Barwinkiem na granicy ze Słowacją. Niemal cała trasa ma być gotowa do końca 2026 roku. Szybkie połączenie Rzeszowa z Warszawą (poprzez S19 dla Lublina, a potem S17 do Warszawy) będzie już w 2022 roku.
 
Proces inwestycyjny na różnych odcinkach S19 w poszczególnych województwach (podkarpackie, lubelskie, mazowieckie, podlaskie) jest na różnych etapach, ale wszędzie prace postępują, co pozwala mieć nadzieję, że zapowiadany na 2026 rok termin oddania tej trasy zostanie dotrzymany. 
 
Na Podlasiu

25 stycznia br. GDDKiA Oddział w Białymstoku poinformował o wybraniu najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Kuźnica – Sokółka, o długości 10,55 km. W ramach tego samego zadania powstanie też dwujezdniowy odcinek drogi o długość ok. 5 km. Wykonanie całości będzie kosztować 526 mln zł. Jeśli od wyników przetargu nie będzie odwołań, GDDKiA podpisze umowę z firmą PORR. 
 
Odcinek Kuźnica – Sokółka to „geograficznie” pierwszy odcinek S19, albowiem zgodnie z kilometrażem „eska” liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy. Cała inwestycja (w sumie blisko 15,8 km) ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy na realizację tej inwestycji zaplanowano w I kwartale tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz – co za tym idzie – rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kw. 2022 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na I kwartał 2025 r.
 
Zadanie obejmuje budowę odcinka DK19 (klasa GP) od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica (5,25 km) oraz odcinka drogi ekspresowej S19 – od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ (10,55 km). Całość od północy omija miasto, dzięki czemu wyprowadzony zostanie z Kuźnicy ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego. ?
 
W 2020 r. białostocki oddział ogłosił dziesięć przetargów obejmujących realizację odcinków drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Łącznie to ponad 151 km dróg, z czego 134 km to długość odcinków drogi ekspresowej S19, a blisko 17 km to dwa odcinki dróg krajowych klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) – DK65 i DK66, które powstaną w związku z budową S19. Trzy z przetargów zakończyły się już podpisaniem umów w systemie Projektuj i buduj na odcinki: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Południe – Ploski.
 
S19 przez Mazowsze

Najkrótszy odcinek S19 biegnie przez województwo mazowieckie – 33 km. Trasa prowadząca od granicy woj. podlaskiego i mazowieckiego, przez Łosice do granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego ma kosztować 872 mln zł i w założeniach powstać do 2025 roku. Obecnie prowadzone są tu prace przygotowawcze do budowy. Opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. 
 
S19  przez województwo lubelskie
 
Jak informuje oddział GDDKiA w Lublinie, coraz bardziej zaawansowana jest budowa drogi ekspresowej S19 między węzłami Lublin Węglin a węzłem Lasy Janowskie (ok. 75 km). Inwestycja została podzielona w woj. lubelskim na sześć odcinków realizacyjnych, na których postępy różnią się w zależności od tego, kiedy wydana została decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i kiedy rozpoczęły się prace w terenie. Obecnie na części trasy ułożona jest już warstwa ścieralna (ostatnia warstwa nawierzchni). Trwają też intensywne prace przy budowie wiaduktów, mostów i pozostałych obiektów inżynierskich. Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą już w 2021 r., a cała droga S19 między węzłami Lublin Węglin i Sokołów Małopolski Północ gotowa będzie w 2022 r. 
 
W 2021 r. wyłoniony zostanie także wykonawca trasy Lublin – Lubartów w ciągu S19. Do przetargu stanęło 12 firm. W tej chwili trwa badanie wszystkich ofert. Podpisanie umowy z wykonawcą, którego zadaniem będzie zaprojektowanie i wybudowanie trasy, planowane jest w I kwartale 2021 r., a rozpoczęcie robót na przełomie III i IV kwartału 2022 r.
 
Na pozostałych odcinkach S19, od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lubartów Północ, trwają prace projektowe. Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla sześciu odcinków:
 
granica woj.?lubelskiego?i?mazowieckiego?-?Międzyrzec Podlaski (ok. 11 km),
obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa?II?jezdni – ok. 7 km),
Międzyrzec Podlaski?-?Radzyń Podlaski (ok. 22 km),
Radzyń Podlaski?-?Kock (ok. 19 km),
obwodnica Kocka (dobudowa?II?jezdni – ok. 8 km),
Kock?-?Lubartów (ok. 16 km).
 
Dalszym etapem będzie ogłoszenie przetargów na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. 
 
S19 zaawansowana na Podkarpaciu na północ od Rzeszowa
 
W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasową drogę przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.
 
Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na sześciu odcinkach S19, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):
 
W realizacji i przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku.  
 
• Rzeszów Południe – Babica, długość ok. 10,3 km, obecny etap: realizacja w systemie Projektuj i buduj, 
• Babica – Domaradz, długość ok. 23,5 km, obecny etap: opracowanie Koncepcji Programowej (KP), 
• Domaradz – Iskrzynia, długość ok. 12,1 km, obecny etap: opracowanie KP,
• Iskrzynia – Miejsce Piastowe, długość ok. 10,3 km, obecny etap: po Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), przed ogłoszeniem przetargu,
• Miejsce Piastowe – Dukla, długość ok. 10,4 km, obecny etap: po KOPI, przed ogłoszeniem przetargu,
• Dukla – Barwinek, długość 18,3 km, obecny etap: opracowanie KP.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy