Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Kolbuszowej. Złożyła ja rzeszowska firma Promost Consulting. Jej wartość to 2 898 029,32 zł. Jeśli w ustawowym terminie nie wpłyną odwołania, umowa zostanie podpisana.
Obwodnica Kolbuszowej powstaje w ramach rządowego programu 100 obwodnic. Zamówienie obejmuje opracowanie studium korytarzowego (SK), studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 9 przechodzi przez Kolbuszową wśród zwartej zabudowy z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.
Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 8,5 km. Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie projektuj i buduj.
Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9.
W ramach rządowego programu 100 obwodnic na Podkarpaciu powstanie osiem obwodnic:
• Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,?
• Jasła w ciągu DK73,?
• Kolbuszowej w ciągu DK9,?
• Miejsca Piastowego w ciągu DK28,?
• Nowej Dęby w ciągu DK9,?
• Pilzna w ciągu DK73,?
• Przemyśla w ciągu DK28/77,?
• Sanoka w ciągu DK84 -?II?etap.?