Reklama

Biznes

Jest umowa na kolejne 10 km S19 w kierunku Barwinka

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 12.07.2021
55026_miejsce
Share
Udostępnij
W poniedziałek, 12 lipca podpisano wartą niemal pół miliarda złotych umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa – między Miejscem Piastowym a Duklą. Liczy on 10 km i ma powstać do połowy 2025 roku.
 
Fragment drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą będzie ósmym odcinek trasy Via Carpatia realizowanym w województwie podkarpackim. Projektem i budową zajmie się firma Strabag, która w poniedziałek podpisała umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Warta ponad 478,9 mln zł inwestycja obejmuje 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o długości ok. 10,1 km. 
 
Będzie to droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (bez pasa awaryjnego). Powstanie także węzeł drogowy w rejonie Dukli, łączący drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R. Powstanie tu węzeł, który  umożliwi w przyszłości włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.
 
Na tym odcinku S19 powstanie łącznie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt, jedno przejście dolne dla małych zwierząt oraz dwa przepusty). Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowana zostanie również para Miejsca Obsługi Podróżnych Równe (kat. I). 
 
Droga w 2025 roku

Strabag na projekt i roboty budowlane, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, będzie miał 36 miesięcy. W okresie budowy nie wlicza się do tego jednak  okresów zimowych. GDDKiA w umowie wymaga, aby firma za 10 miesięcy złożyła wniosek o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r.
 
Trzeba zaznaczyć, że odcinek S19 między Miejscem Piastowym – Duklą przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, przechodzi przez wzniesienia i doliny. To także obszar górniczy Bóbrka-Równe I, na którym wydobywano niegdyś ropę naftową metodą otworową. Występują tu osuwiska i obszary, na których osuwiska mogą wystąpić. Na etapie pracy nad Koncepcją programową drogi gruntownie rozpoznano geologiczną budowę podłoża. Wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Prowadzono monitoring osuwisk. 
Coraz więcej Via Carpatia 
 
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i pobiegnie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. 
 
– Sukcesywnie wydłużamy S19 wzdłuż wschodniej granicy Polski. Już niedługo kierowcy skorzystają z pierwszych odcinków przyszłej Via Carpatia pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. W tym roku podpisaliśmy już pięć umów na realizację S19 w okolicy Białegostoku, Lublina i na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 
 
Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:  
 
30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
 
74,2 km – w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj), 
 
64,4 km – w przygotowaniu (dwa odcinki na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji Koncepcji programowej).
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy