Reklama

Biznes

Domykanie obwodnicy Sanoka – wybrano zespół projektowy

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 04.08.2021
55405_obwodnica-sanoka-1
Share
Udostępnij
Na początku 2020 roku otwarto odcinek obwodnicy Sanoka, ułatwiając kierowcom podróż w Bieszczady. Teraz trzeba jej nitkę wydłużyć, by usprawnić ruch w kierunku Przemyśla. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie w tym tygodniu wybrała firmę, która najpewniej opracuje koncepcję programową dla tej inwestycji.
 
W przetargu na wykonanie Koncepcji programowej (KP) dla budowy II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 wpłynęło 5 ofert. Najkorzystniejszą złożyła firma Sweco Polska, która zaoferowała opracowanie dokumentacji za kwotę ok. 1,48 mln zł brutto. Przy braku odwołań ze strony innych firm możliwe będzie podpisanie umowy.
 
Dla inwestycji wydana już została decyzja środowiskowa, a koncepcja programowa doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe. Ma zawierać pełne rozpoznanie geologiczne i objąć również infrastrukturę towarzyszącą. Projektanci przedstawią wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich, co pozwoli potem podjąć decyzje dotyczące docelowych już rozwiązań projektowych i technologii. Dzięki niej uściślony zostanie zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. 
 
Planowana droga ma być klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i o długości ok. 3 km, z czego 1 km to rozbudowa istniejącej DK84, a 2 km – zupełnie nowy odcinek. Inwestycja przewiduje budowę trzech mostów, skrzyżowań jednopoziomowych (rond), urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Obecnie droga krajowa nr 28 przebiega przez miasto i teren zwartej zabudowy. Poprzecinana jest skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. I etap obwodnicy oddany 30 stycznia 2020 roku pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego od strony Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.    
 
Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy