Reklama

Biznes

Na Podkarpaciu już 9 odcinków Via Carpatia w realizacji

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 14.09.2021
S19 Iskrzynia - Miejsce Piasowe
Share
Udostępnij
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na kolejny odcinek S19 na południe od Rzeszowa. Chodzi o projekt i budowę drogi ekspresowej między Iskrzynią a Miejscem Piastowym. Oznacza to, że w województwie podkarpackim w realizacji jest dziewięć odcinków trasy Via Carpatia o łącznej długości 84,5 km.
 
Podpisana umowa przewiduje opracowanie projektu i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości ok. 10,3 km. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner). Wartość umowy wynosi 365 047 863,34 zł. 
 
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Wybudowane zostaną też dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe. Węzeł Iskrzynia połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. 
 
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.
 
Wykonawca na projekt i roboty budowlane, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, będzie miał 36 miesięcy (do etapu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych). Wymogiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Ponadto w terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości nie mniejszej niż 15 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r. 
 
Odcinek drogi ekspresowej S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.  
 
Stan realizacji: 
30,2 km – oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe), 
84,5 km – w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj), 
54,1 km – w przygotowaniu (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej). 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy