Reklama

Biznes

Drążenie tunelu na S19 do Babicy za rok

Alina Bosak
Dodano: 03.02.2022
59652_babica
Share
Udostępnij
Jeszcze w lutym spodziewamy się uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji (tzw. ZRID) dla ponad 10 km S19 Rzeszów Południe – Babica. Kiedy to się stanie, niezwłocznie przekażemy wykonawcy plac budowy, który rozpocznie prace budowalne – informuje Joanna Rarus, specjalista ds. komunikacji z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad.
 
To będzie pierwsza droga szybkiego ruchu z tunelami w województwie podkarpackim. Na 10-kilometrowym odcinku S19 z Rzeszowa do Babicy wybudowany zostanie jeden, o długości 2250 m. Umowa na projekt i budowę tego fragmentu S19, o wartości 2,23 mld zł, podpisana została w lipcu 2020 roku z konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciony Construcción. 
 
Wykonawca na podstawie Koncepcji programowej opracował dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek złożony został do wojewody we wrześniu 2021 roku i kończy się jego rozpatrywanie.

– Decyzję spodziewamy się uzyskać jeszcze w lutym – mówi Joanna Rarus. – Po uzyskaniu ZRID niezwłocznie przekażemy plac budowy wykonawcy, a ten rozpocznie prace budowalne. W pierwszej kolejności będzie to wycinka drzew, prace archeologiczne, przegląd terenu budowy przez saperów, odhumusowanie, wykonywanie dróg dojazdowych do placu budowy. 
 
Rozpoczęcie prac przy drążeniu tunelu planowane jest na początek przyszłego roku. 

Tunel będzie znajdował się na głębokości około 80 metrów pod powierzchnią ziemi i składał się z dwóch jednokierunkowych naw. Zostaną one wydrążone z pomocą maszyny TBM. Głowica wiertnicy (zamówionej w Hiszpanii) ma mierzyć 13 metrów – zgodnie z koncepcją programową szerokość każdej z naw to ponad 12 metrów. 

Obie nawy połączone zostaną dwunastoma przejściami awaryjnymi i jednym przejazdem awaryjnym. Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. W systemie wentylacyjnym świeże powietrze będzie doprowadzane od dołu, na całej długości tunelu, a zużyte odprowadzone zostanie przez specjalne portale. 
 
Odcinek Rzeszów Płd.-Babica to niejedyny, na którym będą tunele (dwa powstaną także na trasie Jawornik-Domaradz), ale na pewno jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie inwestycji drogowych w Polsce, co wynika z pagórkowatego ukształtowania terenu. Poza tunelem powstanie tu także sześć estakad i dwa wiadukty. Zaplanowano ponadto bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19, przejazd pod trasą S19 oraz trzy przejścia dla zwierząt. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem.Powstaną także dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP II Lutoryż i MOP I Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
 
– Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, a 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy – informuje GDDKiA Oddział w Rzeszowie.
 
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku ViaCarpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km i najbliżej końca jest część od Rzeszowa do Lublina. Przejazd całym tym odcinkiem ma być możliwy już wiosną. A do Barwinka do 2026 roku.   
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy