Reklama

Biznes

S19 od Babicy do Jawornika z estakadą 100 m nad ziemią

Alina Bosak
Dodano: 14.02.2022
59988_babica
Share
Udostępnij
Ma liczyć prawie 12 kilometrów i kosztować 1,2 mld zł – odcinek S19 od Babicy do Jawornika został przekazany do realizacji. Na trasie będzie m.in. imponująca estakada, umieszczona na 100-metrowych filarach. Zaprojektuje to i zbuduje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Ma na to 43 miesiące od podpisania umowy, czyli od poniedziałku, 14 lutego br. – Odliczając miesiące zimowe – zaznacza inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie.
 
– Podpisanie umowy na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik oznacza , że w województwie podkarpackim w realizacji jest pięć odcinków trasy Via Carpatia o łącznej długości 50,5 km – wymienia Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA. 
 
Odcinki na południe od Rzeszowa są szczególnym wyzwaniem inżynierskim i budowlanym. Przewidziano tu kilometrowe tunele i estakady. Na taką interesującą i widokową trasę zapowiada się odcinek Babica-Jawornik, na który w poniedziałek podpisano umowę z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Ma on liczyć 11,6 km i posiadać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, do tego pas awaryjny. W rejonie Strzyżowa i Czudca powstanie węzeł drogowy i połączenie z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych w Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wspomniane już estakady. Będzie ich siedem, na bardzo wysokich podporach. Największa estakada o długości ok. 1,2 km posadowiona zostanie na filarach o wysokości ok. 100 m. Po przejechaniu przez ponadkilometrowy tunel między Rzeszowem a Babicą, kierowcy wyjadą na wyeksponowane odcinki drogi z malowniczymi krajobrazami Pogórza Strzyżowskiego. 
 
Na trasie wybudowanych zostanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt. 
 
Teraz tymczasowy łącznik, później wjazd awaryjny

Jak uprzedza rzeszowski oddział GDDKiA, powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. – Ma to związek z podzieleniem budowy odcinka S19 między Babicą a Domaradzem, na dwa etapy:Babica – Jawornik, z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19, orazJawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniutegodrugiegoodcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 wJaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik – wyjaśnia Joanna Rarus.
 
43 miesiące na budowę

Wykonawca zobowiązał się zaprojektować i wybudować odcinek Babica – Jawornik w ciągu 43 miesięcy. – Do czasu realizacji robót nie wlicza się jednak okresów zimowych, liczonych od 1 grudnia do 31 marca – zaznacza Joanna Rarus. – Natomiast za 10 miesięcy ma zostać złożony wniosek o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). TO pierwszy kamień milowy tej inwestycji.
 
Wejście budowlańców w teren będzie wiązało się z wieloma wyzwaniami. Odcinek Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Potwierdzają to badania geologiczne podłoża przeprowadzone podczas opracowywania Koncepcji programowej. Urozmaicone ukształtowanie terenu tworzą wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie strumyczkami, rzeczkami. Występuje tu 13 obszarów osuwiskowych ipredysponowanych osuwiskowo. 
 
 
Via Carpatia 

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. 
 
Stanrealizacji S19 w woj. podkarpackim:

·    75,7 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe), 
·    50,5 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
·     42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza – Domaradz i Dukla – Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik – Lutcza i Domaradz – Iskrzynia).
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy