Reklama

Biznes

Wiosną 2023 budowa S19 z Iskrzyni do Miejsca Piastowego

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 11.07.2022
65007_s19
Share
Udostępnij
Został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10 km drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, którą wydaje wojewoda podkarpacki.
 
W ramach zadania powstaną dwa węzły drogowe: Krosno (nazwa węzła z etapu projektowania: Iskrzynia) i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. 

S19 na południe od Rzeszowa

Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. 
 
Odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno – Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych). W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. 

Koszt budowy S19

Odcinek S19 od węzła Krosno do Miejsca Piastowego realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi 365 074 863,34 zł. Wykonawca na podstawie Koncepcji programowej opracował dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Aktualnie trwa końcowy etap projektowania, opracowywanie dokumentacji wykonawczej, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku. 
 
Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2021-2025, z czego 10 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, a 19 miesięcy budowa. Do tego należy także doliczyć trzy okresy zimowe, tj. 12 miesięcy, których nie wlicza się do czasu objętego projektowaniem.
 
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
 
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:  
•             81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
•          42,2 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
•          42,3 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy