Reklama

Biznes

Via Carpatia w sieci głównych szlaków komunikacyjnych UE

Aneta Gieroń, PAP
Dodano: 07.12.2022
69647_via
Share
Udostępnij
Via Carpatia została wpisana do TEN-T, czyli sieci głównych szlaków komunikacyjnych w UE – potwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury po spotkaniu unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie transportu.
 
– Te starania zostały podjęte na przełomie 2015 i 2016 roku. Chciałem szczególnie podziękować europosłowi PiS Tomaszowi Porębie i całemu zespołowi, z którym dzisiaj cieszymy się z decyzji Rady, (…) która potwierdza nasze oczekiwania, szczególnie dla Via Carpati – mówił minister Adamczyk. 

Via Carpatia – od Cypru po Finlandię

A jeszcze kilka lat temu Via Carpatia była pojęciem kompletnie nierozpoznawalnym wśród ministrów transportu UE.
 
– Dziś jest wpisywana i wymieniana przez wszystkich jako jeden z głównych szlaków komunikacyjnych. Via Carpatia rozpoczyna się ostatecznie na Cyprze, (biegnie) przez Grecję, a kończymy jej przebieg praktycznie w Estonii i Finlandii  – dodał Adamczyk.
 
Jak wyjaśnił, wpisanie Via Carpatii do TEN-T otwiera drogę do unijnego finansowania, ale też zapewnia, że ten szlak rzeczywiście powstanie. Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T – jest instrumentem koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej.
 
W Polsce Via Carpatia jest projektowana i realizowana, w części oddana do użytku. Nas interesuje Via Carpatia jako droga łącząca państwa Trójmorza. Taki był cel i zamysł śp. profesora Lecha Kaczyńskiego, który w 2006 r. doprowadził do podpisania porozumienia na rzecz realizacji Via Carpatii – przypomniał minister infrastruktury.
 
Kiedy mówiliśmy o Via Carpatii, kiedy mówiliśmy o zrównoważonej sieci transportowej w Polsce (podkreślaliśmy) jakie to ma znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa całej Unii Europejskiej. (…) Droga biegnąca wzdłuż zewnętrznych granic Unii Europejskiej jest swoistym zabezpieczeniem także dla państw głębiej położonych w samej Unii, czyli Niemiec, Francji, wszystkich tych państw dalej na Zachód od polskiej granicy. I to wszystko ziściło się w lutym 2022 roku – wskazał Adamczyk.
 
Dzięki decyzji, która 5 grudnia 2022 roku została potwierdzona w Komisji Europejskiej oraz w Radzie UE, mamy gwarancję, że ten szlak będzie zorganizowany. Za tą decyzją pójdą środki (…), ale też ta decyzja powoduje, że państwa są zobowiązane do budowy tej drogi – podsumował minister infrastruktury.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy