Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Politolog z UR: Sztab Komorowskiego nie wyczuł zmian w nastrojach społecznych

A A A
Rozmowa z dr. Pawłem Kucą, politologiem z Uniwersytetu Rzeszowskiego

Dodano: 25-05-2015

Paweł Kuca. Fot. Tadeusz Poźniak

Paweł Kuca. Fot. Tadeusz Poźniak

Jaromir Kwiatkowski: Zaskoczył Cię wynik drugiej tury?
 
Dr Paweł Kuca: W piątek zakładałem, że z niewielką przewagą wygra Andrzej Duda, ponieważ obstawiałem, że w sondażach, które pokazywały remis albo jego minimalną przewagę, jest lekko niedoszacowany.
 
Ja obstawiałem, że zwycięstwo będzie z niewielką przewagą, ale nie odważyłem się powiedzieć głośno, czyje. Zakładałem, że wszystko będzie zależeć od tego, czy elektorat Kukiza pójdzie głosować oraz jak bardzo wyniki pierwszej tury zmobilizują elektorat Platformy.
 
Okazało się, że frekwencja była wyższa niż w pierwszej turze. Jak również, że wyborcy, którzy nie głosowali w pierwszej turze, a głosowali w drugiej, w większości poparli prezydenta Komorowskiego, ale w dużej części także Andrzeja Dudę. Wyższa frekwencja nie oznaczała zatem, że zmobilizowali się tylko zwolennicy prezydenta. 
Reklama
Moim zdaniem, otoczenie prezydenta Komorowskiego nie do końca rozumie, dlaczego przegrał jego kandydat.

A, Twoim zdaniem, dlaczego?
Z kilku powodów. Pierwszy to słaba kampania, zwłaszcza przed pierwszą turą. Otoczenie prezydenta zachowywało się tak, jakby uważało, że druga kadencja mu się po prostu należy jako nagroda za pierwsze 5 lat.
 
Na to nałożyło się zlekceważenie głównego przeciwnika: na początku kampanii Bronisław Komorowski nieco złośliwie pytał, kim jest ten Duda.
 
Straty Bronisława Komorowskiego, poniesione przed pierwszą turą, były tak duże, iż trudno je było zniwelować w drugiej. Druga sprawa: po pierwszej turze prezydent Komorowski wykonał ruchy niespójne. Prezydent w niedzielę przegrał pierwszą turę, a w poniedziałek nagle był za referendum w sprawie JOW-ów. Tylko, że poniedziałkowy wniosek w tej sprawie był dla mnie oznaką paniki w sztabie Komorowskiego. Poniedziałek po pierwszej turze powinien być czasem namysłu, co się stało i co dalej. Tego nie było. A takie ruchy, jak w sprawie referendum, przyniosły efekt odwrotny.

Tym bardziej, że przez głównego piewcę JOW-ów, Pawła Kukiza, zostały uznane za nieszczere.
Do tego doszła jeszcze np. sprawa z emeryturami. Jeżeli prezydent tak myślał, jak powiedział, to mógł wprowadzić te zmiany wcześniej. Kolejny pomysł na kampanię był taki: to zmobilizujmy tych, którzy się boją PiS-u. Lecz, jak widać, straszenie PiS-em przestało działać. Od czasów rządów PiS-u weszło nowe pokolenie – dziś głosują ludzie, którzy mieli wtedy po 10 lat. Im argument o IV RP nic nie mówi. Poza tym, jest jeszcze jedna rzecz: prezydent Komorowski dostał od wyborców wotum nieufności za rządy Platformy.  Zebrał całą niechęć do PO. Ludzie są rozczarowani i zmęczeni Platformą, która dzisiaj jest dość arogancką partią władzy.
Reklama
 
Przejdźmy do zwycięzcy wyborów. Czy ludzie głosowali na Andrzeja Dudę jako kandydata PiS czy raczej jako kandydata ogólnie pojętej zmiany?
 
Na sukces Andrzeja Dudy złożyło się kilka rzeczy, choć, nie sądzę, by startował on z opcją zwycięstwa. Po pierwsze, miał bardzo dobrą kampanię wizerunkowo-marketingową. Po drugie, wykonał ogromną pracę, bo objechał mnóstwo miejscowości, a wielka liczba uściśniętych rak to ważny efekt. Po trzecie, na tle prezydenta Komorowskiego jawił się jako kandydat dynamiczny, pełen werwy. Po czwarte, akcentował potrzebę zmiany. Nie do końca tylko wiadomo, jak ta zmiana zostanie zagospodarowana przez PiS. Uważam też, że na wynik drugiej tury wpłynęły głównie czynniki społeczno-gospodarcze, a nie polityczne.

Komentatorzy wskazywali po pierwszej turze, że Andrzej Duda o wiele lepiej niż prezydent Komorowski poruszał się w tematyce społecznej, dotyczącej problemów codziennego życia. 
 
Andrzej Duda proponował zmianę. A, jak podkreślają konsultanci polityczni, niektórzy ludzie glosują na przyszłość. Andrzej Duda obiecał różne rzeczy i generalnie mówił o przyszłości, o tym, że Polska zasługuje na lepszą zmianę. Oczekiwanie zmiany, zwłaszcza w sprawach społeczno-gospodarczych i związanych z szansami młodych ludzi, widzimy.
 
Choć – co może dobrze dla Andrzeja Dudy – jak mówią badania, wyborcy nie bardzo przywiązali się do obietnic kandydatów, uznając je za element konieczny kampanii wyborczej.
 
Myślę, że obietnice, które Andrzej Duda złożył w kampanii prezydenckiej, wrócą do niego. Jeżeli nie będzie o nich mówił, to będzie mu to przypominane. Obiecał bardzo dużo rzeczy, także w sferze gospodarki, przy czym część z nich jest poza zasięgiem kompetencji prezydenta. Tak czy owak, jest oczekiwanie na zmianę, związane z tym, że ludzie są zmęczeni Platformą. PO, kiedy miała jakiś problem wizerunkowy, mówiła: "No i co nam zrobicie? Jak nie my, to dojdzie do władzy PiS”. To przestało działać.
Reklama
 
Jednym z ciekawszych zjawisk było zdecydowane zwycięstwo Andrzeja Dudy w grupie najmłodszych wyborców, do 29 lat. Jakie są tego przyczyny?
 
Zadecydowały o tym elementy społeczno-gospodarcze związane z przyszłością. Do tego doszedł efekt świeżości – Andrzej Duda jest nową postacią w polskiej polityce.
 
Czy miał jakieś znaczenie fakt, że jest o ponad 20 lat młodszy od prezydenta Komorowskiego?
 
Oczywiście. Ale do tego dochodzi jeszcze jedna rzecz: prezydent Komorowski był postrzegany jako kandydat PO, więc młodzi oceniali, co się stało podczas 8 lat rządów Platformy. No i wreszcie – Andrzej Duda zdecydowanie wygrał kampanię w Internecie. 
 
Komorowskiemu wydawało się, że poparcie mainstreamowych mediów wystarczy? Nie wzięli pod uwagę, że Internet niesie często przekaz nie tylko alternatywny wobec mainstreamu, ale także najbardziej "demokratyczny", gdzie wszystkim kandydatom dostawało się po równo?
 
To prawda. Internet pozwala „obejść” przekaz tzw. tradycyjnych mediów. 

Tym bardziej, że młodzi nie oglądają telewizji, nie czytają gazet, za to siedzą w Internecie.
 
Jest jeszcze jedna rzecz. Skąd się wzięło 20 proc. Pawła Kukiza? Przecież to nie są ludzie, którzy w większości popierają JOW-y, bo wielu z nich nie ma o JOW-ach pojęcia. Kukiz skumulował emocje tych, którzy chcą zmian i odrzucają partie w ogóle. W drugiej  turze mieliśmy prezydenta, który uosabia obóz rządzący Polską od 8 lat, i młodego kandydata, który mówił o zmianie, więc młodym ludziom było bliżej do kandydata zmiany. Moim zdaniem, otoczenie prezydenta Komorowskiego nie wyczuło zmian w nastrojach. Dorosło nowe pokolenie i oni już trochę inaczej patrzą na świat.
Reklama
 
Ta kampania, zwłaszcza w Internecie, była bardzo ciekawa. Uważam, że do historii kampanii wyborczych przejdą np. sposoby, przy pomocy których ludzie podawali sobie informacje o wynikach w czasie obowiązywania ciszy wyborczej. Ok. godz. 20 w niedzielę Internet był pełen informacji, ile kosztuje kiełbasa krakowska (symbolizująca Dudę), a ile myśliwska (Komorowski). Powstawały też „wyborcze listy przebojów” . Piosenka Mieczysława Fogga „Ta ostatnia niedziela”, udostępniana na Facebooku w czasie ciszy wyborczej, miała bardzo czytelne przesłanie. To są bardzo ciekawe, świeże i twórcze zachowania internautów. Podobnie jak liczne memy.
 
To prawda. Sztab prezydenta Komorowskiego nie docenił Internetu. Ta kampania pokazuje też znaczenie marketingu politycznego. Przypomnij sobie, z jakiego punktu startowała ta kampania: Bronisław Komorowski był tak żelaznym faworytem, że aż dyskutowano, czy te wybory skończą się w pierwszej turze, czy nie. Skończyło się tak, że te wybory przegrał. M.in. dlatego, że Andrzej Duda bardzo skutecznie zastosował reguły marketingu politycznego. Weźmy też pod uwagę, że po pierwszej turze wielu znanych sympatyków Bronisława Komorowskiego niechcący pomogło Andrzejowi Dudzie. Bo nagle mieliśmy do czynienia z wysypem lekceważących wypowiedzi pod adresem młodych ludzi: że nie wiedzą co robią, że nie można oddać Polski „gówniarzom” itd. Co tylko napędzało poparcie Andrzejowi Dudzie.
 
Andrzej Duda w swoim pierwszym wystąpieniu po podaniu wyników tzw. exit poll, podkreślił potrzebę budowania wspólnoty Polaków. Dodajmy: bardzo podzielonych działaniami polityków. Rzeczywiście, jest potrzeba doprowadzenia do tego, by Polacy zaczęli z sobą rozmawiać i szanowali się, bez względu na opcje polityczne. Tyle, że koniec kampanii prezydenckiej oznacza początek kampanii parlamentarnej. A kampania to nie najlepszy czas na zakopywanie rowów.
Reklama
 
To, że Andrzej Duda podkreślił konieczność budowania wspólnoty i zasypywania podziałów, jest bardzo ważną sprawą. Z drugiej strony, kampania wyborcza to nie jest okres, w którym emocje opadają. Na pewno jest potrzebny polityk, który będzie je  studził. Natomiast, mówiąc szczerze, uważam, że sytuacja uspokoi się – przynajmniej na jakiś czas – dopiero po jesiennych wyborach parlamentarnych. 
  
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-06-11 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-06-11
USD 3,6759 -0,17%
EUR 4,4723 -0,17%
CHF 4,1043 -0,10%
GBP 5,2040 +0,32%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.