Reklama

Biznes

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być gotowa do końca 2022 roku

Natalia Chrapek
Dodano: 24.09.2019
47170_zdjecie
Share
Udostępnij
Do 2022 roku ma powstać Podmiejska Kolej Aglomeracyjna, która poprawi jakość usług przewozowych na terenie Podkarpacia. We wtorek, marszałek województwa Władysław Ortyl i wicemarszałek Ewa Draus podpisali umowy z przedstawicielami 16 gmin z regionu na realizację inwestycji wartej przeszło pół miliarda złotych. 

„Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego” to projekt, który obejmuje gminy zlokalizowane w obrębie linii kolejowych biegnących od Dębicy do Przeworska oraz od Kolbuszowej po Strzyżów. Zgodnie z założeniami inwestycji, na tych terenach zostaną wybudowane lub przebudowane drogi dojazdowe do dworców i stacji, powstaną też m.in. parkingi w systemie „parkuj i jedź”. Zaplanowano również zakup 12 sztuk nowoczesnego taboru oraz budowę zaplecza technicznego dla pojazdów szynowych na stacji Rzeszów Staroniwa. Nowe pociągi posłużą pasażerom na trasach: Rzeszów Główny – Dębica, Rzeszów Główny – Przeworsk, Rzeszów Główny – Kolbuszowa, Rzeszów Główny – Strzyżów oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka. Tabor będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do tego trzeba jeszcze dołożyć budowę ok. 20 dodatkowych przystanków kolejowych i remont już istniejących. Inwestycja szacowana na ponad 500 mln zł będzie dofinansowana  z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

–  Cieszę się, że nasz region zyska tak ważny projekt infrastrukturalny. Już w 2022 roku pojedziemy nowymi pociągami i trasami, które połączą samorządy wokół stolicy regionu. W sumie powstanie 20 przystanków kolejowych. To stworzy nowe możliwości podróżowania, odkorkuje w znacznym stopniu Rzeszów i pozytywnie wpłynie na jakość powietrza w mieście – mówiła wicemarszałek województwa Ewa Draus, odpowiedzialna w zarządzie województwa za sprawy infrastruktury komunikacyjnej. 

Zielone światło dla budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej

Liderem projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest samorząd województwa i to on odpowiada za całość realizacji inwestycji. Gminy, które podpisały we wtorek umowy, mają wybudować parkingi w systemie „parkuj i jedź”, utwardzić drogi dojazdowe oraz chodniki, a także ustawić stojaki rowerowe. Do współpracy włączyły się: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.


Fot. Archiwum Samorządu Województwa Podkarpackiego

Umowa pomiędzy samorządem województwa i samorządami lokalnymi ma poprawić dostęp pasażerów do transportu kolejowego i zachęcić do korzystania z kolei.

– Stolica województwa zawsze rządzi się swoimi prawami. To właśnie tutaj przyjeżdżają ludzie do pracy, co w naturalny sposób skutkuje problemami z komunikacją. Dzięki kolei aglomeracyjnej nie trzeba będzie organizować dojazdów do pracy i parkowania na własną rękę – przekonywała Ewa Leniart, wojewoda  podkarpacki. 

W projekcie biorą też udział PKP PLK. Po ich stronie leży budowa nowego odcinka linii kolejowej z Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka oraz budowa "mijanek" i nowych przystanków osobowych na liniach kolejowych: 106, 91, 71. Podpisanie umowy z PKP PLK będzie kolejnym etapem realizacji projektu. 

Inwestycja w podkarpacką kolej ma poprawić częstotliwość, komunikację oraz punktualność połączeń kolejowych na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane, w tym budowa torów do lotniska w Jasionce, ruszą w przyszłym roku, a zakończą się pod koniec 2022 roku. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy