Reklama

Biznes

Co z budową 8 obwodnic na Podkarpaciu?!

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 04.09.2020
51512_sanok
Share
Udostępnij
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 na Podkarpaciu planowana jest realizacja ośmiu z nich. Będą to obwodnice Brzostka i Kołaczyc, Kolbuszowej, Jasła, Miejsca Piastowego, Nowej Dęby, Pilzna, Przemyśla i Sanoka.  W przypadku obwodnic w Kolbuszowej, Sanoku i Nowej Dęby są już ogłoszone przetargi. Pozostałych pięć obwodnic jest w trakcie prac przygotowawczych. 
 
Na obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9 19 sierpnia ogłoszony został przetarg na wykonanie Studium Korytarzowego (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).  
 
Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2026-2028. Obwodnica Kolbuszowej powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 8,5 km. Inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą. 
 
Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Rzeszów – Radom i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego w Barwinku. 
 
Na obwodnicy Nowej Dęby w ciągu DK9 31 sierpnia ogłoszono przetargu na wykonanie Studium Korytarzowego, Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R) oraz uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Inwestycja powstaje w systemie „Projektuj i buduj”. Obwodnica pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, którego część, z drogi S7, przejmuje droga krajowa nr 9, prowadząc dalej w?kierunku Rzeszowa oraz dalej w kierunku przejścia granicznego ze Słowacją w?Barwinku. Dodatkowo budowa obwodnicy usprawni również, m.in. poprzez skrócenie czasu przejazdu, ruch samochodów osobowych na kierunku Rzeszów – Radom i dalej w kierunku Warszawy.
 
Na II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 26 sierpnia ogłoszony został przetarg na wykonanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować budowę drogi klasy GP o długości ok. 3 km, w tym 1 km rozbudowy istniejącej DK84, 2 km budowy nowego odcinka DK28, budowę skrzyżowań jednopoziomowych (rond), budowę odcinków dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, budowę dwóch mostów, budowę i przebudowę istniejących dróg. 
 
I etap obwodnicy Sanoka został oddanych do ruchu w styczniu 2020 r. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.
 
Pięć obwodnic w trakcie prac przygotowawczych 
 
Dla obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu DK28 i Przemyśla w ciągu DK28 i DK77 przygotowywane są dokumenty, które pozwolą ogłosić przetargi na wykonanie Studium Korytarzowego, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla obwodnicy Pilzna, Jasła oraz Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73 złożony został wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji programowych. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy