Reklama

Biznes

Nowy most w Sanoku i czwarty budowany na Sanie

Alina Bosak
Dodano: 12.11.2020
52002_most_na_sanie
Share
Udostępnij
Milion złotych otrzymał Sanok na opracowanie projektu nowego mostu na Sanie. Przeprawa na Białą Górę ułatwi dojazd do Muzeum Budownictwa Ludowego i zastąpi tymczasową, która czeka rozbiórkę już 40 lat. Pieniądze na projekt będą pochodzić z rządowego programu „Mosty dla regionów”. Potem miasto wystąpi o dofinansowanie samej budowy, której koszt ma wynieść ok. 65 mln zł.
 
Miasto Sanok oczekiwało na tę inwestycję od 40 lat. Wybudowany w latach 90. most na Białą Górę miał być tymczasowy, ale przetrwał cztery dekady. Niedostatki tej przeprawy związane z przepustowością, a i bezpieczeństwem wreszcie zostaną rozwiązane. – Mamy decyzję premiera Mateusza Morawieckiego, że koszt opracowania dokumentacji projektowej w wysokości ponad 1 mln zł zostanie wsparty z budżetu państwa, z programu „Mosty dla regionów”, który został właśnie rozszerzony i dzięki temu wesprze inwestycje z listy rezerwowej – poinformowała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. – Dotacja dla Sanoka ułatwi przygotowanie inwestycji. Gdy projekt będzie gotowy, samorząd będzie mógł się ubiegać o dofinansowanie kosztów budowy z Funduszu Dróg Samorządowych. Z tego źródła może uzyskać do 80 proc. wartość inwestycji. Koszt budowy mostu to 64 mln zł. 
 
– Będzie to największa inwestycja Sanoka od 30 lat – podkreśla burmistrz Tomasz Matuszewski. – Potrzeby Sanoka są ogromne. Bazując jedynie na budżecie miasta nie bylibyśmy w stanie zrealizować tak dużych inwestycji infrastrukturalnych. Budowa mostu na Sanie została zapoczątkowana z myślą o rozwoju Muzeum Budownictwa Ludowego. Most, który tam jest dziś, tymczasowy, urąga standardom bezpieczeństwa. Nowy usprawni dojazd do skansenu. Połączy oba sanockie muzea, myślę tu o Muzeum Beksińskiego, i poprawi dostępność do terenów rekreacyjnych.
 
Jest to ważne tym bardziej, że sanocki skansen odwiedza co roku ponad 200 tysięcy turystów, ze względu również na Muzeum Beksińskiego stale ich przybywa.
 
Starając się o dotację z programu „Mosty dla regionów” miasto zleciło przygotowanie koncepcji nowego mostu. Ekspert zaproponował siedem rozmieszczeń nowego mostu. Wygrała ta, w której most znajdzie się na przedłużeniu ul. Sobieskiego przez skrzyżowanie z Drogą Krajową K28 do ul. Gajowej. Inwestycja obejmie ul. Królowej Bony, gdzie zostanie przebudowany odcinek 250 m i powstanie rondo turbinowe.  
 
– To kolejne dofinansowanie rządowe dla Sanoka. 7 stycznia otworzyliśmy pierwszą część obwodnicy Sanoku. Realizowana będzie także druga część. Powstanie obwodnica Miejsca Piastowego, pozwalająca objechać także Iwonicz, Zarszyn, i połączyć powiat sanocki z drogą ekspresową S19. Skala inwestycji drogowych na Podkarpaciu jest ogromna. Na rzece San powstaną w sumie cztery nowe mosty – wyliczał Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, mając na myśli również trwające prace nad dokumentacji umożliwiającą budowę przeprawy w Stalowej Woli i w okolicy Jarosławia. 
 
– Będziemy starać się o takie dofinansowanie na most w Lesku. Także na Sanie – dodał marszałek podkarpacki Władysław Ortyl. – Przypomnę, że budujemy łącznik z obwodnicy Sanoka do centrum miasta. To wpisuje się w sumę inwestycji, które pozwalają na rozwój Sanoku i mam nadzieję, że przyciągną tam jeszcze większą liczbę turystów. 
 
– Jeszcze proszę o wsparcie dla budowy 7 km łącznika z obwodnicy Miejsca Piastowego do obwodnicy Sanoka. Połączenie tych dwóch obwodnic zapewni bezproblemowy dojazd do S19 – zabiegał starosta sanocki Stanisław Chęć, dziękując za dotychczasowe inwestycje.   
 
Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że San był do tej pory sporą barierą rozwojową dla tej części województwa, która znajduje się poniżej rzeki. Budowa nowych mostów ma zatem znaczenie gospodarcze i jest krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju regionu. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy