Reklama

Wojna, współpraca czy konieczność? Piarowcy kontra dziennikarze i klienci.

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 23-04-2015

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›
Jakie rodzime działania wizerunkowe odbiły się szerokim echem w mediach zagranicznych? Dlaczego tyle informacji wypuszczanych każdego dnia przez agencje PR trafia do kosza? Czy współpraca świata mediów i biznesu z agencjami PR jest dziś koniecznością? Na piętnastym już Kongresie Profesjonalistów PR dyskutowano o współpracy i spięciach na linii piarowiec-dziennikarz oraz piarowiec-klient.
 
Kongres rozpoczął Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications, dokonując przeglądu 10 najciekawszych wydarzeń wizerunkowych minionego roku (2014/2015). Za najważniejsze i najgłośniejsze uznał wojnę informacyjną w Rosji i wokół Rosji. - W Rosji media są narzędziem wojennym, wojnę informacyjną prowadzi się w bardzo prosty sposób: konsoliduje się krajowe media i zatrudnia „swoich” dziennikarzy, a potem ich nagradza. Trzeba też wiedzieć, że partnerka Putina jest szefem największej grupy medialnej w Rosji - tłumaczył Łaszyn. - Ale w tej wojnie biorą też udział content managerzy, blogerzy i ilustratorzy.
 
Drugie miejsce w zestawieniu Łaszyna zajęły publikacje dwutygodnika „Wprost” (m.in. dotyczące afery podsłuchowej oraz sprawy Kamila Durczoka), które wpłynęły na życie społeczno-polityczne kraju. - Z kryzysem wywołanym przez „Wprost”, tygodnik opinii, który stosuje mechanizmy tabloidowe, walczyło dziesiątki piarowców - przyznał Łaszyn. 
 
Prezes Alert Media Communications zwrócił jeszcze uwagę na kilka działań wizerunkowych, które były głośne nie tylko w kraju, ale poza nim: klęskę działań wizerunkowych Kościoła przy mnóstwie kanałów komunikacji; wybór w powszechnych wyborach Roberta Biedronia na prezydenta Słupska; inicjatywę dziennikarzy Pulsu Biznesu „jedz jabłka”; Ice Buckett Challange; re-branding blogera Tomka Tomczyka; sukces Janusza Korwina-Mikke w wyborach do Europarlamentu oraz głośną sprawę „Puchatka bez majtek”.
 
Nad social media nie ma żadnej kontroli
 
Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i PR w nc+ w wystąpieniu pt. „Wpływ mediów społecznościowych na relacje PR-owców i marek z mediami” dokonał porównania relacji agencji PR z mediami przed rozwojem Internetu, podczas rozwoju Internetu oraz podczas rozwoju mediów społecznościowych. - Relacje te mocno zostały zaburzone. Wzrosło znacznie konsumenta i teraz każde działanie PR-owca musi uwzględniać klienta. Social media to ogromne narzędzie, które z jednej strony ułatwia pracę dziennikarzom, bo gwarantuje dostęp do informacji z pierwszej ręki, ale utrudnia pracę PR-owca, bo w mediach społecznościowych nic nie można ukryć. Dziś social media umożliwiają klientom bezpośredni nacisk na firmę - tłumaczył Mierzwa.
 
Reklama
Mierzwa zauważył, że 93 proc. firm na świecie używa mediów społecznościowych w biznesie i choć wydaje się to z pozoru proste, działania w social media muszą być niebanalne i pełne emocji. Pokazał też kilka przykładów jak należy i jak nie należy postępować w mediach społecznościowych. Jako przykład negatywny przypomniał głośną sprawę sprawy sądowej firmy mięsnej Sokołów z blogerem, który skrytykował jej wyrób. Jako wzór podał kampanię „Pij mleko, będziesz wielki” prowadzoną od 2003 roku, którą dziś rozpoznaje ponad 90 proc. Polaków. Był też przykład z podwórka nc+. – Podczas nocy rozdania Oscarów opublikowaliśmy post na Facebooku z przerobionym kadrem z filmu, na którym Agata Trzebuchowska modli się do statueti Oskara. Mam własną opinię co do takiego postu, ale rzeczywiście cieszył się dużą oglądalnością, był wielokrotnie udostępniany i komentowany. Komentowany negatywnie - dodał Mierzwa. Pamiętajmy, że nad mediami społecznościowymi nie ma dziś pełnej kontroli. Pełna kontrola to iluzja.
 
Grzegorz Miecugow o rzeczywistości wirtualnej
 
Grzegorz Miecugow, dziennikarz i wydawca z TVN 24 w swojej prelekcji „PR i relacje z mediami z perspektywy dziennikarza” podkreślał, że piarowcy, dziennikarze i reklamodawcy mają jeden wspólny cel: dotrzeć do odbiorców. I jest to problem, z którym media borykają się od zawsze. - Ludzi najłatwiej informuje się o tym, o czym oni wiedzą. Na przykład od kilku miesięcy w telewizji obecny jest tzw. news ciągniony dotyczący sytuacja na Ukrainie. Łatwiej z nim dotrzeć do odbiorcy, ponieważ większość odbiorców posiada już pewną wiedzę na ten temat. Znacznie trudniej jest, gdy informujemy o czymś po raz pierwszy. O tym też powinni pamiętać i piarowcy i reklamodawcy - mówił Miecugow.
 
Dziennikarz zwrócił też uwagę na to, że media społecznościowe i Internet to tylko pewna część rzeczywistości. - O Tomku Tomczyku, Kominku, usłyszałem dziś po raz pierwszy tutaj, od Adama Łaszyna, przysięgam. Wy, zebrani tutaj wiecie, o czym mówicie, bo działacie w tej samej sferze, ale wasi odbiorcy funkcjonują zupełnie gdzie indziej i otym nie wolno wam zapomnieć. Czasy, kiedy reklama bazowała na pełnej wspólnocie, jak reklama proszku z hasłem „Ojciec prać”, już minęły. Dziś już nie ma takich wspólnot jak kiedyś, a jeśli są to są wirtualne. 
 
Grzegorz Miecugow opowiedział też o swoim „romansie” z Facebookiem. – Zalogowałem się w 2010 roku. Po kilku minutach znajomy napisał do mnie „Fajnie, że tu jesteś”. Byłem tak przerażony, że on o tym skądś wie, że przez dwie godziny próbowałem zlikwidować swoje konto. Do Facebooka wróciłem trzy lata temu. Pamiętajcie, że są osoby, które w ogóle nie funkcjonują w mediach społecznościowych. I takie osoby zupełnie inaczej widzą rzeczywistość i inaczej czerpią wiedzę o świecie.
 
Nie tylko social media
 
Miecugow sceptycznie mówił o osobach, które wiadomość o świecie czerpią z Facebooka i nie szukają ich gdzie indziej. Od półtora roku nie jestem wykładowcą akademickim, bo kiedy poznałem stan wiedzy kandydatów na studentów, zrezygnowałem. Ci młodzi ludzie nie wiedzieli, co się dzieje w Syrii, jak nazywa się jest minister finansów; osoba deklarująca zainteresowanie teatrem nie wiedziała, kim jest Warlikowski. I co śmieszne, wszyscy potem zostali przyjęci na uczelnię, bo przecież się ich podciągnie.
 
Na koniec przypomniał kawał o nic nie wiedzącej studentce z Bieszczadów egzaminowanej przez profesora, który to kawał robił furorę kilkanaście lat temu, kiedy faktycznie w Bieszczady miały problem z zasięgiem i docieraniem informacji. - Dziś ludzie na własne życzenie robią sobie takie Bieszczady w głowie. Żyjemy w powierzchownym świecie. Rzeczywistość kompletnie się rozsypała. To nasz wielki problem.
 
Konferencja poświęcona problematyce media relations rozpoczęła się w czwartek, 23 kwietnia, i była to jej trzecia edycja w Rzeszowie. Wcześniej przez dwa lata organizowana była we Wrocławiu jako Kongres Profesjonalistów Public Relations. Natomiast jeszcze wcześniej w Rzeszowie przez 10 lat organizowany był Kongres PR, gromadząc za każdym razem liczne grono ekspertów i praktyków tej branży. W czwartek, 23 kwietnia swoimi doświadczeniami dzieli się m.in. Aleksandra Zarychta-Kuzalska, brand PR Manager, Kompania Piwowarska, Maciej Orłoś - dziennikarz TVP, Jacek Kotarbiński i Joanna Malinowska-Parzydło.

KOMENTARZE

Konferencja na rzecz rozwoju powiatu dębickiego

Ponad stu przedsiębiorców z powiatu dębickiego, wzięło...

Jak student może zrealizować nowatorski pomysł biznesowy?

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości...

Etykieta podawania napojów

Znajomość zasad saviore-vivre bardzo ułatwiają kontakty międzyludzkie. Ich zachowanie, zwłaszcza w biznesie, pozwalają uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Nawet zwykłe, zdawałoby się, serwowanie napojów w trakcie firmowych szkoleń, narad...

Tajemnice chałwy

Chałwa to przysmak przez wielu znany i ceniony. Trudno się temu dziwić ? słowo "chałwa" w języku greckim i arabskim oznacza po prostu "cukierek". Jednak mało kto potrafi skojarzyć, że ten smakołyk powstaje w głównej mierze z sezamu. Co więcej, jego wykonanie...

zobacz więcej
Reklama

Fibrain zainwestuje w WiseGlass. Inteligentne lustra podbiją świat?

Wyglądają jak zwykłe lustra, ale obok odbicia wyświetlają reklamy. Jakie? Zależy od tego, kto się przegląda. Trzy lata temu pomysł, wykorzystujący zaawansowane...

Co z budową 8 obwodnic na Podkarpaciu?!

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 na Podkarpaciu planowana jest realizacja ośmiu z nich. Będą to obwodnice Brzostka i Kołaczyc, Kolbuszowej, Jasła, Miejsca Piastowego, Nowej Dęby, Pilzna...

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań. Setki ofert w G2A Arena

Małe mieszkania, domy z ogródkiem to dziś najlepiej sprzedaje się w Rzeszowie i jego okolicach. Po 2-3 miesiącach epidemii wyczekiwana obniżka cen nie nastąpiła, a idealne...

Reklama

RC-Tech z Podkarpacia z glejtem ministra rozwoju. Bada nowy silnik lotniczy

GE Aviation, światowy lider w produkcji silników lotniczych do pracy nad nowym silnikiem zaprosił niewielką spółkę RC-Tech z Inkubatora Technologicznego...

Więcej pasażerów na lotnisku w Jasionce. Od sierpnia loty do Turcji

Prawie 23 tysiące pasażerów obsłużył w lipcu Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka. Był to pierwszy miesiąc od wybuchu pandemii COVID-19, w którym odbywały się...

Giełda Domów i Mieszkań oraz Targi Wnętrz i Ogrodnictwa w Jasionce

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań, Targi Aranżacji Wnętrz HOME DESIGN oraz Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDEN EXPO, to wszystko jeszcze w...

PCI ProtoLab - rozwiązania dla przedsiębiorców i przyszłości Podkarpacia

Maratony projektowania ukierunkowane na realne wyzwania i problemy pochodzące z przedsiębiorstw, wspólne rozwijanie projektów, prototypów i startupów...

Rozpoczęto budowę Podkarpackiego Centrum Nauki Łukasiewicz

Łopaty wbite. W środę, 5 sierpnia, w Tajęcinie k. Rzeszowa uroczyście rozpoczęto budowę Podkarpackiego Centrum Nauki. Jego patronem ma być pochodzący z Podkarpacia wynalazca...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-09-30 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-09-30
USD 3,8658 -1,45%
EUR 4,5268 -1,23%
CHF 4,1878 -1,46%
GBP 4,9560 -1,90%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1890,90 -0,64% [22:59]
 Ropa brent baryłka 42,11 +1,89% [23:13]
 Pallad uncja 2314,50 -0,38% [22:59]
 Platyna uncja 899,65 +0,70% [22:59]
 Srebro uncja 23,35 -4,11% [22:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.