Kamila Kwiatkowska

Wataszka, czyli dlaczego pies jest TYLKO i AŻ psem

Dzialy: LIFESTYLE, LUDZIE

O sobie:
Jestem okropną gadułą i... absolwentką dziennikarstwa, fanką historii polskiego himalaizmu, autostopowiczką (m.in. Portugalia, Hiszpania, Chorwacja), rozkochaną w epoce wiktoriańskiej i zaczytaną w nowelach sióstr Brontë oraz w serii ?Ania z Zielonego Wzgórza?. Totalną wariatka na punkcie zwierząt. Zamiast galerii handlowych, wybieram lasy, łąki i habazie. Nic nie rozczuli mnie bardziej od owcy, kózki czy osiołka. Gram na pianinie i flecie poprzecznym, rysuję i maluję akwarelkami. Razem z rodzicami adoptowałam ze schroniska długowłosego owczarka niemieckiego ? Bronię, największego lenia III RP. Marzę o podróży na Wyspy Owcze i o żółwiu imieniem Emil.

O blogu:
Teksty poświęcone są wszystkim Tym, którzy wierzą, że ich psy są szczęśliwe nosząc kokardki i siusiając do kuwety, oraz Tamtym, pozwalającym swoim psom być? psami.

Lassie i inne szariki - o pułapce popularnych ras

A A A

Dodano: 17-02-2015

Źródło zdjęcia: http://houndbound.com/

Źródło zdjęcia: http://houndbound.com/

Chłopaczki wciskają się w legginsy, kobitki golą sobie boki głowy nad uchem (nazywam tę fryzurę ‘na recydywistę’), a jeszcze inni… kupują yorki.  Wbijanie się na siłę w rurki, golenie sobie włosów i kupowanie yorka tylko ze względu na modę – wszystkie trzy przypadki zasługują na miano Kretynizmu Roku.
 
Była moda na dalmatyńczyki – bo film. Na szkockie collie – bo Lassie. Na bernardyny – bo rodzinny film „Beethoven”. Teraz na osiedlach królują m.in. labradory i yorki. Oto przegląd trzech spośród najbardziej popularnych ras, których przeznaczenia właściciele wydają się nie znać, albo – nie rozumieć.
 
YORKSHIRE TERRIER- CUKIER UDAJĄCY PSA. To chyba największe nieporozumienie w dziejach kynologii i przykład jak pozory potrafią mylić. Yorki to nie są żadne słodkie głupiutkie pieski dla słodkich głupiutkich pań. To nadzwyczaj inteligentne i bystre psy, duchem i sercem terriery – odważne i czujne. Wielki duch w maleńkim ciałku. Ale nie żaden muffinek czy cukiereczek. To pies, któremu bardziej do szczęścia potrzebny jest właściciel – poszukiwacz przygód,  niż pańcia w szpilach, nie pozwalająca psu obwąchiwać kupek czy poszaleć na łące mimo błota.  Yorki początkowo nie leżały na różowych kocykach i nie siusiały do cekinowych kuwetek, ale polowały na szczury w angielskich kopalniach. Oczywiście ich przodkowie byli nieco więksi od dzisiejszych yorków, ale pozostają one odważnymi i energicznymi psami potrzebującymi zajęcia, nieustannej uwagi i aktywności. Nie kokardek, różowych Flexi czy noszenia pod pachą, razem z kubeczkiem ze Starbucks`a.
 
LABRADOR RETRIEVER-MIT ŁATWEGO PSA. Gdy spytacie swojego sąsiada, dlaczego zdecydował się na kupno psa tej rasy, odpowie bez zastanowienia „bo to łagodny pies rodzinny”. Nie przeczę temu, że labradory są łagodne. Ale co to znaczy „pies rodzinny”? A który pies nie jest rodzinny? Rottweiler urwie nogę człowiekowi próbującemu skrzywdzić Twoje dziecko. W takich kategoriach można by pomyśleć, że jest bardziej rodzinny niż lab. Nie powinno być określenia „psów rodzinnych”. Każdy pies jest rodzinny. Każdy pies lubi, gdy w domu są wszyscy domownicy. Rodzinny labrador to nic innego jak eufemizm dla – „łatwy do wychowania pies”. Ludzie określający laby „rodzinnymi” mają na myśli psa, który mimo nieumiejętnego wychowania i braku wiedzy na temat psiej psychiki, wyrośnie na bezpiecznego psa dla naszych dzieci. To nic innego jak próba pójścia na łatwiznę – wezmę łagodnego psa, bo jak coś spartolę, to mi nie odgryzie głowy. Labradory NIE SĄ ŁATWE do prowadzenia! Wręcz przeciwnie! Wie o tym ten, który próbował strofować swojego laba. W porównaniu do karnych owczarków, labradory, którym się zwróci uwagę np. ostrzejszym tonem głosu, myślą, że… chcemy się z nimi bawić i rozkosznie dalej na nas skaczą czy obgryzają sznurówki. Częściej widzę ciągnącego na smyczy laba niż rottweilera. Labradory, mimo łagodnego usposobienia, nie są zwolnione ze szkolenia z zakresu podstawowego posłuszeństwa. Żaden pies nie jest. Energiczny lab zrobi nieświadomie większą krzywdę niż spokojny i opanowany dog tybetański.
 
JAMNIK – ZAPOMNIANY MYŚLIWY. Ofiara ludzkich guścików. Typowy właściciel tej rasy to „Starszy Sąsiad z I Piętra”. Ktokolwiek mieszkał w pobliżu domu z  jamnikiem - ma w posiadaniu korki do uszu. Jamnik ujada cały dzień, a że jest czujnym stróżem – także w nocy. To nie wina psa, że jest przenośnym zestawem głośnikowym . To wina ludzi, że kupują pieska, który nie należy do X gr. FCI czyli do psów do towarzystwa. Jamniki to w ogóle inna kategoria – należą do IV gr. FCI, czyli do…jamników. Nie do owczarków, molosów, psów do towarzystwa, tylko do jamników! Psów o typowym, niezmiennym przez hodowle, konkretnym charakterze psa użytkowego. Jamniki – co jest oczywiste patrząc na budowę ich ciała – są psami myśliwskimi, nornikami. Dzięki krótkim nóżkom i długiemu korpusowi mogą wcisnąć się głęboko w norę i ujadać na zwierzynę. Głośne szczekanie leży w ich naturze i nie próbujmy tego nawet zmienić.  Zmienić możemy ewentualnie swoją decyzję co do kupna jamnika. Zostawmy tę rasę myśliwym, a jeżeli mimo to zdecydujemy się na tego uroczego i wiernego psa – nie , na miłość Boską, że pies ujada. Ma ujadać, bo to jego praca. Jeżeli nam to nie pasuje – to go nie kupujmy, albo obklejmy ściany mieszkania tłumiącymi dźwięk wytłoczkami po jajkach.
 
Reklama
Jeżeli decydujemy się na kupno rasowego psa – czytajmy. Do podjęcia decyzji nie wystarczy przeglądnięcie albumu ze zdjęciami psów. Można pójść na coroczną wystawę psów i porozmawiać z właścicielami danej rasy psa. Część z nich to doświadczeni hodowcy, wychowujący w swoim życiu wiele osobników tej samej rasy, mający szersze pole obserwacji charakteru rasy, niż osoba posiadająca jednego psa i wyciągająca na podstawie jego usposobienia opinii na temat całej rasy.
 
Zanim kupimy psa, należy o nim wiele przeczytać.  Na rynku, a nawet w bibliotekach, jest fachowa literatura dotycząca konkretnej rasy. Można podejść/zadzwonić do oddziału Związku Kynologicznego i podpytać o dopasowanie rasy. Istnieją nawet telefoniczni doradcy, z którymi możemy skonsultować  sprawę kupna konkretnego psa. Możemy zaczepić na ulicy właściciela pieska i porozmawiać z nim na temat rasy. Nie musi być on specjalistą, ale po przeczytaniu książek będziemy wiedzieć, na co zwracać uwagę u psa i sami zaobserwujemy szczególne zachowania. W psim świecie pozory lubią mylić. Ważne, by nie decydować się na psa tylko ze względu na jego piękny wygląd. Mamy do wyboru ponad 400 psich ras i mnóstwo psów schroniskowych czekających na adopcję. Nie tylko yorki są piękne i nie tylko labradory są łagodne. 
 
Popularne rasy mają jeszcze jeden, bardzo poważny problem -  trudno trafić na osobnika o dobrej psychice. Istnieje mnóstwo pseudohodowli i tylko doświadczony właściciel psa będzie wiedział, po czym poznać dobrego hodowcę. Nie jest bowiem oczywiste, że jeżeli psy nie leżą w piwnicy w skrzynkach po bananach i są zaszczepione, to na pewno są od dobrego hodowcy. Druga ważna kwestia – choroby genetyczne. Mało który z owczarków niemieckich nie ma problemu z dysplazją stawów biodrowych, widziałam w swoim życiu tylko jednego labradora nie cierpiącego na otyłość, natomiast nie spotkałam west highland white teriera o czystych, zdrowych oczkach. Niestety, wysoka jest cena, którą psy płacą za swą popularność.

KOMENTARZE

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.