Reklama
Reklama

Jak uniknąć reklamacji płytek ceramicznych

A A A
Artykuł promocyjny

Dodano: 02-01-2016

Jak uniknąć reklamacji płytek ceramicznych
GALERIA ZDJĘĆ
Biorąc pod uwagę moje już kilkunastoletnie doświadczenie związane z problematyką jakości wyrobów ceramicznych, w tym również reklamacji płytek ceramicznych, postaram się podzielić z Czytelnikami „Poradnika Budowlanego” kilkoma radami oraz spostrzeżeniami, które mam nadzieję pozwolą uniknąć reklamacji. W przypadku niezadowolenia klienta (inwestora) z jakości wyłożonej okładziny odpowiedzialność zazwyczaj przerzucana jest na producenta ceramiki, choć wina może leżeć także po stronie sprzedawcy lub firmy wykonującej usługę montażu ceramiki.
 
W tak zwanym „obrocie konsumenckim” zazwyczaj praktykowana jest zasada zakupu płytek oraz wszelkich materiałów przez klienta, co bez fachowej wiedzy może już na początku narazić nas na przykre konsekwencje. Często, będąc w marketach budowlanych, można spotkać klientów wiozących na jednym wózku płytki ceramiczne, kilka worków przypadkowo wybranego kleju (najczęściej, niestety, cena kleju decyduje o jego wyborze) oraz fugi. W rzeczywistości zakup kleju oraz niezbędnych materiałów powinien należeć do wyspecjalizowanej firmy. To wykonawca zajmujący się zawodowo układaniem płytek powinien obliczyć metraż płytek zgodny z projektem klienta oraz dokonać zakupu całości materiałów.
Reklama
 
Oczywiście, wybór samego wzoru płytek należy do klienta, natomiast dobór odpowiednich materiałów, takich jak kleje, fugi itp. zależy od wielu czynników, zwłaszcza od podłoża, rodzaju płytek, ale nie tylko – stąd też powinien być poparty wiedzą fachową. Podczas dokonywania wyboru fachowca nie zapomnijmy zapytać o jego referencje. Profesjonalni wykonawcy zazwyczaj są na taką okoliczność przygotowani i dysponują np. zdjęciami wykonanych przez siebie łazienek, ale też, co jest bardzo ważne w obecnych czasach, np. certyfikatami poświadczającymi ich udział w szkoleniach organizowanych przez producentów materiałów ceramicznych, chemii budowlanej, czy producentów profesjonalnych narzędzi do montażu i obróbki płytek. Dla przykładu podam, że obecnie Firma ROVESE S.A. jako właściciel marek: CERSANIT, OPOCZNO oraz MEISSEN, przy współudziale firmy SOPRO – producenta chemii budowlanej oraz Firmy RUBI – producenta profesjonalnych narzędzi służących do obróbki i montażu płytek, organizuje cykl szkoleń w postaci warsztatów dla profesjonalistów.
 
Na organizowanych warsztatach wykonawcy mogą zapoznać się nie tylko z aktualną ofertą produktową firm, ale w sposób praktyczny zdobyć wiedzę na temat wykorzystania gotowych produktów (ich zalet) oraz pod okiem doradcy technicznego samodzielnie wypróbować interesujący go produkt. Biorąc pod uwagę niesamowicie szybki rozwój, jaki dokonał się w ostatnim czasie w branżach ceramicznych, a zwłaszcza w chemii budowlanej, tylko ciągłe uaktualnianie swojej wiedzy pozwala firmom w sposób fachowy wykonać usługę montażu płytek. W dzisiejszych czasach, w przypadku montażu płytek powiedzenie „praktyka swoje, teoria swoje”, może doprowadzić do wielu przykrych dla inwestora niespodzianek, a co za tym idzie, konieczności zgłoszenia reklamacji.
Reklama
 
Dobrym sposobem zabezpieczającym nasze interesy (niestety mało praktykowanym przez indywidualnych inwestorów) jest spisanie umowy z wykonawcą. Profesjonalni, rzetelni wykonawcy powinni w zawieranej z klientem umowie zawrzeć klauzulę mówiącą o wykonaniu usługi zgodnie z wytycznymi zawartymi w „Warunkach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, część B: Roboty wykończeniowe, zeszyt 5, Okładziny i posadzki z płytek ceramicznych”, wydanymi przez Instytut Techniki Budowlanej. Warunki te często są mylone z nieaktualnymi obecnie normami, określającymi sposoby montażu płytek ściennych i podłogowych. W przypadku tego opracowania skupiono się przede wszystkim na sprawdzeniu prawidłowości położenia płytek oraz określono zasady doboru materiałów. Dla przykładu, „Warunki Techniczne” w pkt. 5.2 mówią o konieczności sprawdzenia przez wykonawcę zakupionych płytek pod względem zgodności odcieni lub wymiarów. Biorąc pod uwagą specyfikę produkcji materiałów ceramicznych, należy uwzględnić fakt, że technologia produkcji stosowana na skalę przemysłową praktycznie nie daje możliwości uzyskania całkowicie jednolitej barwy wszystkich płytek, zwłaszcza przy wznowieniu produkcji po dłuższym okresie. Dlatego też producenci materiałów ceramicznych w swoich zaleceniach zamieszczają informacje dotyczące konieczności sprawdzania zgodności, nie tyle wysortowania płytek w kartonie, ile konieczności sprawdzenia zgodności wydanego materiału pod względem jednolitej partii produkcyjnej. Zazwyczaj wszystkie płytki ceramiczne sortowane są ze względu na tonację barwy, natomiast płytki podłogowe kamionkowe oraz gresowe dodatkowo sortowane są ze względu na grupy wymiarowe (inaczej kalibracje). Informacje dotyczące tonacji odcienia oraz grupy wymiarowej umieszczane są w widocznym miejscu na każdym jednostkowym opakowaniu oraz dodatkowo każda zbiorcza paleta oklejana jest widoczną etykietą. W przypadku dużych zamówień inwestycyjnych wystarczy sprawdzić zgodność oznaczeń jednostek pełnopaletowych.
Reklama
 
Podczas montażu płytek należy przestrzegać ogólnych zasad oraz procedur zawartych w kartach technicznych poszczególnych materiałów. Przed ułożeniem, wykonawca (najlepiej w obecności inwestora/klienta) powinien sprawdzić, czy płytki (w stanie suchym) są zgodne z zamówieniem. Ważne: „Montaż oznacza akceptację”. Po ułożeniu zazwyczaj nie są uwzględniane takie reklamacje, z wyjątkiem tych, dotyczących wad ukrytych. W przypadku zgłoszenia reklamacji płytek przed ich zamontowaniem, dotyczącej np. różnicy wymiarów czy też odcieni, producenci lub też sprzedawcy (w przypadku płytek importowanych) zazwyczaj bardzo szybko oraz skutecznie są w stanie wymienić reklamowaną partię płytek na produkt spełniający oczekiwania inwestora/klienta, ograniczając w ten sposób nasze koszty oraz czas związany z dochodzeniem naszych roszczeń związanych z pokryciem kosztów naprawy, odszkodowań za straty moralne itp.
 
W ostatnim czasie często zgłaszanym powodem reklamacji jest niezgodność dostarczonego towaru z naszym wyobrażeniem tego wzoru. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku, kiedy wyboru płytek dokonujemy na podstawie jednej płytki przedstawionej na ekspozytorze lub, co gorsza, na podstawie zdjęcia płytki w katalogu lub gazetce reklamowej. W ten sposób możemy łatwo przeoczyć fakt, iż płytki mogą mieć niejednolitą strukturę, a wzorem imitować płyty marmurowe lub z piaskowca. W przypadku zgłoszenia takiej reklamacji, po odebraniu płytek lub ich wyłożeniu, dochodzenie swoich praw może okazać się dosyć skomplikowane i długotrwałe. Dlatego kupując płytki, nie zapominajmy zapytać sprzedawcy, czym charakteryzuje się dany wzór płytki (np. czy jest powtarzalny, czy też nie), jakie posiada parametry techniczne (klasa ścieralności, przeciwpoślizgowości). W dzisiejszych czasach, mając do dyspozycji dostęp do Internetu możemy skorzystać z profesjonalnego doradztwa technicznego lub też za pośrednictwem np. infolinii, będziemy mogli zasięgnąć szczegółowych informacji na temat interesujących nas produktów.
Reklama
 
W przypadku płytek ceramicznych, zwłaszcza tych produkowanych w dużych formatach często zdarzają się reklamacje dotyczące krzywizny powierzchni oraz niemożliwości położenia płytki zgodnie z zaplanowanym wcześniej wzorem. Należy pamiętać, że płytki ceramiczne mogą posiadać delikatną krzywiznę. Zgodnie z normą PN-EN 14411, krzywizna środka w postaci wypukłości środka może wynosić nawet do +5 proc. długości przekątnej płytki, co przy formacie 30x60 daje krzywiznę ponad 3 mm. W przypadku wykładania płytek w tzw. „cegiełkę”, aby zniwelować ewentualne nierówności, które mogą powstawać podczas montażu, układamy je z maksymalnym przesunięciem do 1/3 długości boku płytki sąsiadującej. Pozwoli to na osiągnięcie zamierzonego efektu, a jednocześnie zapewni w miarę gładką powierzchnię podłogi. Odradzam układanie tego typu produktów w tzw. „cegiełkę” z przesunięciem do 1/2 długości boku.
 
Pozostając przy temacie krzywizn nie można też pominąć różnic w wymiarach pomiędzy płytkami. Temat wydaje się stary i oklepany, jednak w przypadku przyczyn reklamacji nadal stanowi problem nie zawsze z winy samego producenta. W dalszym ciągu, zarówno fachowcy, jak i projektanci wnętrz, nie zawsze widzą różnicę pomiędzy płytkami rektyfikowanymi (obrabianymi mechanicznie po wypaleniu), a płytkami produkowanymi tradycyjnie (pakowanymi w kartony po przesortowaniu). W przypadku płytek rektyfikowanych, z racji dokładności ich wykonania można pokusić się o wyłożenie płytek na wąskich spoinach (ok.1mm), jeżeli oczywiście inne warunki na to pozwalają (ogrzewanie podłogowe, dylatacje itp.). Jednakże w przypadku płytek produkowanych tradycyjnie, według ogólnie przyjętych zasad montażu, nie powinno się stosować wykładania płytek „na styk”. Tradycyjne płytki są tylko na pozór równe, a ich zaoblone krawędzie nie pozwolą na osiągnięcie bezspoinowej okładziny. Według ogólnych zasad montażu płytek, zaleca się następujące szerokości spoin przy płytkach o długości boku:
Reklama
 
- do 100 mm – około 2 mm
- od 100 do 200 mm – około 3 mm
- od 200 do 600 mm – około 4 mm
- powyżej 600 mm – około 5-20 mm
- mozaika 1 mm-2 mm
 
Przy doborze płytek do poszczególnych pomieszczeń naszego domu lub obiektu, gdzie płytki będą użytkowane, należy pamiętać o tym, że płytki ścienne, a zwłaszcza podłogowe, posiadają istotne parametry użytkowe. Jedne są dedykowane do konkretnych zastosowań (płytka elewacyjna, klinkier), inne mogą mieć wiele zastosowań. Ciężko natomiast byłoby wyodrębnić płytki uniwersalne, które nadawałyby się do każdego rodzaju pomieszczeń. Przy wyborze płytek do poszczególnych pomieszczeń należy pamiętać, że ich dobór powinien zależeć nie tylko od osobistych upodobań, czy też obowiązującej mody. Należy również pamiętać, że ich wzór, kolorystyka oraz parametry techniczne powinny być dopasowane do kształtu i rozmiarów pomieszczenia, jego przeznaczenia, umeblowania, jak również oświetlenia.
 
Z technicznego punktu widzenia płytki ceramiczne muszą mieć właściwe parametry techniczne oraz cechy odpowiednio dobrane do czynników oddziaływania mechanicznego, termicznego, chemicznego, któremu będą poddane w konkretnym pomieszczeniu. Zdarza się, że powodem reklamacji są starcia szkliwa płytek ściennych zamontowanych na podłodze lub też płytek podłogowych zamontowanych niezgodnie z ich przeznaczeniem. W przypadku płytek podłogowych szkliwionych, ich zastosowanie określa klasa ścieralności, która zawsze powinna być podana na opakowaniu jako wartość deklarowana przez producenta. Przy doborze płytek do określonego pomieszczenia powinniśmy pamiętać również o strukturze szkliwa. Im bardziej będzie ona chropowata (szorstka), tym powierzchnia płytki może być trudniejsza w utrzymaniu czystości. Czasami zdarzają się reklamacje płytek zgłaszane przez klientów z powodu niemożliwego do usunięcia zabrudzenia. W takich przypadkach rozwiązanie problemu polega jedynie na zastosowaniu odpowiedniego środka czyszczącego.
Reklama
 
Pozostając przy temacie doboru płytek, należy też wspomnieć o płytkach polerowanych. Płytki te, podobnie jak kamienie naturalne polerowane, są podatne na zabrudzenia i zarysowania, dlatego ich powierzchnia wymaga specjalnej pielęgnacji. Proces polerowania polega na mechanicznym zeszlifowaniu wierzchniej warstwy płytki za pomocą specjalnych ściernic i uzyskania efektu „lustra”. Ze względu na otwarcie mikroporów w procesie polerowania, producent przeważnie zaleca stosowanie impregnacji powierzchni płytek polerowanych przy pomocy środków impregnujących renomowanych firm dostępnych na rynku, w celu ułatwienia utrzymania podłogi w czystości w trakcie eksploatacji oraz zapobiegania plamieniu płytek. Należy też wziąć pod uwagę fakt, że płytki polerowane ze względu na bardzo gładką powierzchnię szkliwa są bardzo śliskie, stąd wyłożone na posadzce w kuchni lub, co niestety często obserwuję, jako „tzw. wstawki „w centrach handlowych” (czasem bezpośrednio w wejściu) mogą stwarzać zagrożenie poślizgu.
 
Innym, ale równie częstym powodem reklamacji, jest pękanie płytek. Przy obecnie stosowanej technologii produkcji tzw. „harys”, czyli pękanie szkliwa na skutek niewłaściwie dobranego współczynnika rozszerzalności termicznej szkliwa do czerepu (spodu) płytki raczej się nie zdarza, a jeżeli już, to są to naprawdę jednostkowe przypadki. Pękanie szkliwa lub całych płytek zazwyczaj spowodowane jest błędami w ich montażu. W tym przypadku lista „grzechów głównych” firm wykonawczych może być naprawdę długa, lecz najczęściej tkwi w niewłaściwie przygotowanym podłożu. Często zagruntowanie, które w mniemaniu „pseudofachowców” służy do wzmacniania starych tynków lub zastępuje konieczność usunięcia starych powłok malarskich, tak naprawdę stanowi tylko i wyłącznie warstwę wiążącą pomiędzy farbą, a klejem. Po przyklejeniu płytek na tak przygotowane podłoże następuje odspojenie warstwy płytek wraz z klejem, powodując tym samym pękanie szkliwa. Kolejną przyczyną pękania płytek może być zbyt grubo lub niewłaściwie nałożona warstwa kleju. Należy bezwzględnie pamiętać o zasadzie, że zaprawa klejowa służy tylko do przyklejania płytek, a nie do wyrównywania podłoża. Pamiętając o tym, unikniemy wielu przykrych niespodzianek w trakcie użytkowania płytek oraz wbrew pozorom unikniemy zbędnych kosztów związanych z zakupem nadmiernej ilości kleju potrzebnego do wyrównania ścian.
Reklama
 
Podsumowując należy stwierdzić, że okładzina z płytek jest swoistą konstrukcją budowlaną, która przed przyklejeniem płytek wymaga opracowania starannego projektu, natomiast fachowo wykonana usługa powinna być poparta znajomością materiału oraz wykonaniu usługi zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz oczekiwaniami klienta.
 
Więcej informacji w powyższym temacie uzyskają Państwo w firmie BOKARO.
BOKARO SZELIGOWSCY SP.J, ODDZIAŁ RZESZÓW GALERIA WNĘTRZ DEXA
Armii Krajowej 4a, 35-307 Rzeszów
kom. 514 769 442, tel. 17 80 14 012; 17 80 14 013, fax. 17 80 14 014
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.