Jakub Szpunar

Ekstremalny rozwój

Dzialy: BIZNES, LIFESTYLE, YOUNG

O sobie:
Trener, coach, mówca motywacyjny Specjalizuje się m.in. w dziedzinach: sprzedaży, negocjacji, przywództwa, motywacji i rozwoju osobistego. Pomaga sięgać ludziom po swoje cele, motywuje i inspiruje. Mocno wierzy, że marzenia mają moc.

O blogu:
Inspirujące, motywujące, prawdziwe i odważne - takie tematy będą poruszane. Tematem głównym bloga będą zagadnienia z dziedziny sprzedaży, negocjacji i wywierania wpływu. Przedstawione będą skuteczne techniki wykorzystywane przez doświadczonych handlowców, mówców, prezenterów i osób nastawionych na efekt. Bo czy to w życiu prywatnym czy zawodowym liczy się właśnie to jak efektywny jesteś i co konkretnego zrobiłeś. Zdradzę również niektóre przydatne elementy rozwoju osobistego, by każdy mógł wziąć coś dla siebie i od razu mógł to wykorzystać. Pokażę również jak w znacznym stopniu kreować swoje życie, jak je zmieniać na lepsze, jak odkrywać nowe doświadczenia i osiągać zamierzone cele.

Skandal - wszyscy patrzą nikt nie widzi

A A A

Dodano: 24-09-2013


 

Mówi się, że ważniejsze od tego, co mówisz jest to JAK mówisz. Chcę więc odkryć przed wami część tajemnicy mowy ciała. Mowa niewerbalna stoi poza naszymi słowami i to ona stanowi większą część komunikacji czy tego chcemy czy nie. Tymczasem komunikaty mowy ciała pozostają niezauważane przez ok. 90 % ludzi świadomie. Nieświadomie przez nas wszystkich. Dlatego poznając więc jej tajniki jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć naszego rozmówcę., poznać zamiary osoby z którą rozmawiamy czy zidentyfikować to co czuje i co myśli.

 


Umiejętność odczytywania znaczenia ruchów, gestów czy zachowań przydatna jest w wielu dziedzinach życia (jak nie we wszystkich). W sprzedaży czy w biznesie taka zdolność może oznaczać lepsze dopasowanie oferty, większe zyski. Łatwiejsze zrozumienie drugiej osoby pozwala na zbudowanie lepszych relacji, czy to zawodowych czy osobistych.

Zanim przejdę do szczegółów – kilka informacji historycznych. Dawno temu, kiedy nasz przodek biegał z dzidą i polował na zwierze by przeżyć o zagrożeniu informował go jego najstarszy mózg tzw. gadzi mózg. Ta część mózgu kontroluje sytuacje lękowe i odgrywa decydującą rolę w naszych reakcjach na nie.  W sytuacji, kiedy z zewnątrz dociera zagrożenie, wybieramy jedną z trzech możliwości: stój, walcz lub uciekaj.  Dzięki tym reakcjom na zagrożenie było możliwe przeżycie naszego gatunku i jednocześnie korzystamy z tych umiejętności do dziś. Dlatego w mocnym stresie potrafimy zaniemówić i zastygnąć w bezruchu. Kiedy ktoś zostanie przyłapany np. na kłamstwie może ze strachu zaniemówić. Jest to nic innego jak komenda naszego   mózgu – stój.

Reakcja ucieczka. Ciężko mi sobie wyobrazić sytuację, że czujący napięcie podczas rozmowy z szefem pracownik  ucieka do swojego pokoju. Jako ludzie szybko się dopasowaliśmy do świata i nie uciekamy, ale nasze ciało chce to robić. Dlatego często odchylamy się do tyłu w przypadku stresu lub niewygodnego pytania. Zasłaniamy nasze ciało (pozycja obronna) lub odsuwamy się od centralnego punktu. Odchylenie się do tyłu jest symbolem dystansu, niechęci, braku zainteresowania. U dzieci widać to bardzo wyraźnie, kiedy np. nie chcą czegoś jeść lub są złe. Dorośli mogą np. pocierać lub zamykać oczy. Dystansować się mogą kładąc sobie coś na kolanach lub zasłaniając się np. teczkę w rekach, gdy stoją.  Ucieczka może być okazywana na bardzo wiele sposobów, od małych posunięć po duże znaczące gesty. Warto zauważyć podczas negocjacji odsunięcie się kogoś do tyłu, kto usłyszy niekorzystną ofertę aby móc zadecydować czy możesz iść dalej czy nie w swoich żądaniach.

Na koniec pozostała nam walka. Łatwo dostrzec, kiedy ktoś nas atakuje. Używa albo fizycznych albo słownych reakcji ataku. Jak często zdarzyło Ci się wymieniać z kimś argumenty i w momencie, kiedy drugiej stronie logika się skończyła, więc zaczął atakować? Atakuje zawsze ten, kto się czuje słaby i zagrożony, ale to już temat na osobny artykuł o mechanizmach obronnych.

Nasze podstawowe reakcje przez miliony lat się nie zmieniły, nadal reagujemy tak, jak w czasach jaskiniowców. Milion lat temu istniało wiele zewnętrznych zagrożeń, które najczęściej szybko mijały. Współcześnie przez większą część czasu reagujemy lękiem na napięcia życia, które towarzyszą nam prawie nieustannie.

Jak wykryć kłamstwo? Okazuje się, że nie jest to takie proste. Nie jest wcale tak, że jak ktoś patrzy w lewo to kłamie a w prawo to mówi prawdę. Nie jest tak, że ktoś pociera nos to kłamie lub jak ma ręce skrzyżowane to ma „pozycje zamkniętą” a jeszcze nogi to pozycję podwójnie zamkniętą.

Nie nie nie. Co jest ważne? OBSERWACJA.

Holmes do dr Watsona powiedział kiedyś „Widzisz, ale nie obserwujesz. Dokładnie tak się dzieje bardzo często. Obserwacja jest kluczem do szukania znaków niewerbalnych. Zanim zaczniemy szukać informacji z mowy ciała potrzebujemy poznać „wyjściową bazę”. Baza jest to stan, w którym dany człowiek czuje się komfortowo. Obserwując mowę ciała zwracaj najpierw uwagę jak dana osoba zachowuje się, gdy jest jej komfortowo i dobrze. Każde odstępstwo od tego będzie świadczyło o zmianie emocjonalnej a co idzie dalej - zmianie mowy ciała. Dlatego może, gdy ktoś skrzyżuje ręce to nie zamyka się a może jest mu zimno?

W jakich przypadkach wiedza o mowie ciała jest potrzebna? A no do tego żeby lepiej negocjować, komunikować się, dopasowywać do świata oraz sprawiać by był lepszy. Do tego, że gdy partner/partnerka będzie niezadowalana to będziesz o tym wiedzieć zanim zacznie coś mówić. Do tego żeby nie dać się zrobić w balona.

Jest wiele kontekstów gdzie można użyć tę wiedzę i błędem byłoby twierdzić i sądzić ze nie warto się uczyć komunikacji niewerbalnej, skoro zajmuje ona blisko 90 % naszej komunikacji. Nie ważne jest, co mówisz a JAK to mówisz.

Ok. 11 pierwszych sekund trwa wyrabianie opinii na Twój temat przy pierwszym wrażeniu. Następnie tylko 5 min masz na to by je ewentualnie zmienić. Dlatego jeśli pierwsze wrażenie było kiepskie masz 5 na zmianę go. Dlatego, gdy się z kimś witasz patrz mu prosto w oczy – nie tylko za pierwszym razem. Podawaj rękę pewnie i prosto. Jak z kimś rozmawiasz patrz na niego a nie na przykład na telefon. Stań lekko bokiem a nie na wprost, bo może spowodować wrażenie konfrontacji.

Zawsze podkreślam najistotniejszą rzecz przy pierwszym wrażeniu. Najważniejszą rzeczą jest szczery uśmiech.

Komunikacja niewerbalna to o wiele więcej niż napisałem. To sposób, w jaki chodzimy, poruszamy się, mówimy, ubieramy się, gesty, ułożenie przedmiotów na biurku i  wiele wiele  więcej.

Jest to niezwykły świat, w który pozwoli podnosić skuteczność w tym, co robisz.

Zanim rozpoczniesz przygodę z rozpoznawaniem mowy ciała kilka ostatnich wskazówek:

- kluczem do prawdziwego rozumienia mowy ciała jest nie tylko wiedza, ale przede wszystkim przytomna obserwacja

- aby trafnie określić znaczenie zachowania niewerbalnego należy wziąć pod uwagę kontekst sytuacji

- nie należy wyciągać pochopnych wniosków

- do pełnego zrozumienia mowy niewerbalnej potrzeba zespołu zachowań a nie pojedynczego zachowania

- niezwykle ważna jest wrażliwość na niespójność w przekazie

- najważniejsze – dbaj o swoją mowę ciała. Drobny błąd w komunikacji niewerbalnej może odsunąć Cię od otrzymania wymarzonej pracy, możesz zostać posądzony o kłamstwo, zrobić wrażenie osoby niegodnej zaufania.

Wiedzieć to jedno, natomiast umieć i stosować to wyższy poziom. Tak jak nikt nie zostanie poetą po przeczytaniu tomiku wierszy, tak też nikt nie zostanie pływakiem, narciarzem, kierowcą czy tenisistą po przeczytaniu choćby najbardziej fachowych artykułów czy napisanych przez specjalistów podręczników. Pozostaje jedno – doświadczanie.

Pozdrawiam i do zobaczenia na szczycie.

Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.