Jakub Szpunar

Ekstremalny rozwój

Dzialy: BIZNES, LIFESTYLE, YOUNG

O sobie:
Trener, coach, mówca motywacyjny Specjalizuje się m.in. w dziedzinach: sprzedaży, negocjacji, przywództwa, motywacji i rozwoju osobistego. Pomaga sięgać ludziom po swoje cele, motywuje i inspiruje. Mocno wierzy, że marzenia mają moc.

O blogu:
Inspirujące, motywujące, prawdziwe i odważne - takie tematy będą poruszane. Tematem głównym bloga będą zagadnienia z dziedziny sprzedaży, negocjacji i wywierania wpływu. Przedstawione będą skuteczne techniki wykorzystywane przez doświadczonych handlowców, mówców, prezenterów i osób nastawionych na efekt. Bo czy to w życiu prywatnym czy zawodowym liczy się właśnie to jak efektywny jesteś i co konkretnego zrobiłeś. Zdradzę również niektóre przydatne elementy rozwoju osobistego, by każdy mógł wziąć coś dla siebie i od razu mógł to wykorzystać. Pokażę również jak w znacznym stopniu kreować swoje życie, jak je zmieniać na lepsze, jak odkrywać nowe doświadczenia i osiągać zamierzone cele.

Szufladki, w których jesteśmy zamknięci - coś o komunikacji

A A A

Dodano: 23-04-2014


Na świecie jest 7 miliardów ludzi i liczba ta wciąż rośnie. Szacuje się, że w 2025 roku przybędzie ok. 1 mld nowych mieszkańców.
Mówi się, że każdy rodzi się jak biała, niczym niezapisana karta, tabula rasa. To, co zostanie w niej napisane buduje rzeczywistość, w której żyjemy.
Czy aby na pewno rodzimy się „czyści”? Według mnie nie do końca.

Rodzimy się z instynktami, emocjami i ich wyrazem. Dr Ekman, który prowadził badania na temat emocji wyrażanych na twarzy dowiódł, że na całym świecie ludzie pokazują emocje w ten sam sposób. Niezależnie - jak dawniej sądzono - od wychowania czy kultury.
Można by więc powiedzieć, że rodzimy się już z określonym fundamentem funkcjonowania i na nim budujemy całą resztę. Środowisko, wychowanie, rodzice, przyjaciele, szkoła itd. Przekazują świadomie i nieświadomie pewne wzorce zachowań, które z czasem przyjmujemy i w których żyjemy.
Schematy te pozwalają interpretować otaczający nas świat. Filtrujemy rzeczywistość i odbieramy jak najlepiej potrafimy.
Jakie mamy filtry? 
Przekonania, doświadczenia, wartości, plany i cele, obecny stan emocjonalny, ambicje itd.

Oczywiście wszystko po to by nam ułatwić życie. Wyobraź sobie, że wchodzisz do restauracji i za każdym razem nie wiesz jak się zachować. Nie wiesz gdzie usiąść, czy kelner przyjdzie czy nie, jak i co zamawiać itd. Doświadczenie już Cię nauczyło jak się zachować w takiej sytuacji, więc jesteś w stanie przewidzieć scenariusz w restauracji. Wiesz, kiedy płacisz, jak się zachować itd.
Z drugiej jednak strony  wpadamy w schematy w kontaktach międzyludzkich a filtry, jakimi postrzegamy świat uznajemy za jedyne właściwe i ciężko nam zrozumieć inny punkt widzenia. Dochodzi wtedy do nieporozumień, konfliktów, zakłóceń i nieprzyjemności. Dla lepszego zrozumienia  posłużę się własnym przykładem.

Kiedy moje przekonania, wartości, doświadczenia i wiedza pozwoliły mi przejść na dietę wegetariańską, był to niemały szok dla ludzi, którzy tej diety nie stosują. Często pojawiało się pytanie: - To co Ty jesz? (szok). W ich mapie świata niewyobrażalnym było życie bez jedzenia mięsa.
W NLP jest takie stwierdzenie: „Mapa nie jest terenem”. Każdy człowiek ma taką mapę postrzegania świata, a każda mapa to jego filtry. Filtry i schematy zawsze są indywidualne i to właśnie może prowadzić często do zakłóceń w komunikacji. Zdarzyło Ci się kiedyś rozmawiać z kimś, kto w środku zdania Ci przerywał i dopowiadał bo myślał, że wie o czym mówisz? Albo Twój rozmówca usłyszał coś zupełnie innego niż według Ciebie mu powiedziałeś?
Tę samą sytuację każdy człowiek może odebrać inaczej. Ilu ludzi, tyle reakcji na to samo wydarzenie.
Przykładowa sytuacja: jedziesz  samochodem i nagle stanąłeś w gigantycznym korku. Część osób zacznie się denerwować, krzyczeć (jakby ktoś miał to usłyszeć i jakby coś to zmieniło), wzbudzają w sobie trudne emocje. Część osób przyjmie to po prostu jako korek – coś co się zdarza i trzeba to przeczekać. Inni natomiast ucieszą się, bo spokojnie będą mogli zadzwonić do kogoś, z kim dawno nie rozmawiali.
Reklama

Dla nas przywitanie to uścisk dłoni i wskazany kontakt wzrokowy, ale dla Japończyków przywitanie to ceremonialny pokłon do pasa, gdzie niedopuszczalne jest patrzenie sobie w oczy. Jak sam widzisz ilu ludzi, tyle reakcji.
Do czego może przydać się ta wiedza w kontekście komunikacji?

Zanim ocenisz kogoś podczas rozmowy, narzucisz swój styl, warto przemyśleć w jakiej mapie świata funkcjonuje druga osoba. Nie ma gorszych lepszych map. Są tylko mapy różne. Jeśli chcesz stworzyć dobre, silne relacje z drugą osobą:
1)       Chciej poznać jej mapę świata (obserwuj, słuchaj, pytaj).
2)       Wczuj się w nią.
3)       Spójrz na swój świat z perspektywy jej mapy.
 
Zrozumiesz wtedy motywy, emocje i poznasz intencje drugiej strony. Zmniejszysz ilość zakłóceń i zgrzytów w komunikacji.
 
Zrozumiesz, że udowadnianie swojej racji czasem nie ma sensu. „Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest Twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!”
 
Warto pracować nad współpracą (win-win), bo pomyśl ile energii można zachować, gdy nie wykłócamy się niepotrzebnie o swoją „najmojszą” rację.
 
Teraz jak już wiesz, że każdy ma swoją własną mapę i patrzy na swój świat właśnie przez nią, wiesz, że nie ma czegoś takiego jak obiektywna racja. Zachęcam Cię do poznawania map innych po to by wznieść relacje z innymi na kolejny poziom komunikacji, by zmniejszyć ilość nieporozumień. Pozwoli Ci to ciągle się rozwijać, bo poznasz nowe nieodkryte dotąd tereny. Szanuj mapy innych, spraw by Twoja była dla nich korzystna bez narzucania. A w komunikacji przede wszystkim BAW SIĘ DOBRZE.

Pozdrawiam i powodzenia w drodze na własne szczyty.
 


KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.