O sobie:
Trener, coach, mówca motywacyjny Specjalizuje się m.in. w dziedzinach: sprzedaży, negocjacji, przywództwa, motywacji i rozwoju osobistego. Pomaga sięgać ludziom po swoje cele, motywuje i inspiruje. Mocno wierzy, że marzenia mają moc.
O blogu:
Inspirujące, motywujące, prawdziwe i odważne - takie tematy będą poruszane. Tematem głównym bloga będą zagadnienia z dziedziny sprzedaży, negocjacji i wywierania wpływu. Przedstawione będą skuteczne techniki wykorzystywane przez doświadczonych handlowców, mówców, prezenterów i osób nastawionych na efekt. Bo czy to w życiu prywatnym czy zawodowym liczy się właśnie to jak efektywny jesteś i co konkretnego zrobiłeś. Zdradzę również niektóre przydatne elementy rozwoju osobistego, by każdy mógł wziąć coś dla siebie i od razu mógł to wykorzystać. Pokażę również jak w znacznym stopniu kreować swoje życie, jak je zmieniać na lepsze, jak odkrywać nowe doświadczenia i osiągać zamierzone cele.
Szufladki, w których jesteśmy zamknięci - coś o komunikacji
Dodano: 23-04-2014
Na świecie jest 7 miliardów ludzi i liczba ta wciąż rośnie. Szacuje się, że w 2025 roku przybędzie ok. 1 mld nowych mieszkańców.
Mówi się, że każdy rodzi się jak biała, niczym niezapisana karta, tabula rasa. To, co zostanie w niej napisane buduje rzeczywistość, w której żyjemy.
Czy aby na pewno rodzimy się „czyści”? Według mnie nie do końca.
Można by więc powiedzieć, że rodzimy się już z określonym fundamentem funkcjonowania i na nim budujemy całą resztę. Środowisko, wychowanie, rodzice, przyjaciele, szkoła itd. Przekazują świadomie i nieświadomie pewne wzorce zachowań, które z czasem przyjmujemy i w których żyjemy.
Schematy te pozwalają interpretować otaczający nas świat. Filtrujemy rzeczywistość i odbieramy jak najlepiej potrafimy.
Oczywiście wszystko po to by nam ułatwić życie. Wyobraź sobie, że wchodzisz do restauracji i za każdym razem nie wiesz jak się zachować. Nie wiesz gdzie usiąść, czy kelner przyjdzie czy nie, jak i co zamawiać itd. Doświadczenie już Cię nauczyło jak się zachować w takiej sytuacji, więc jesteś w stanie przewidzieć scenariusz w restauracji. Wiesz, kiedy płacisz, jak się zachować itd.
Z drugiej jednak strony wpadamy w schematy w kontaktach międzyludzkich a filtry, jakimi postrzegamy świat uznajemy za jedyne właściwe i ciężko nam zrozumieć inny punkt widzenia. Dochodzi wtedy do nieporozumień, konfliktów, zakłóceń i nieprzyjemności. Dla lepszego zrozumienia posłużę się własnym przykładem.
W NLP jest takie stwierdzenie: „Mapa nie jest terenem”. Każdy człowiek ma taką mapę postrzegania świata, a każda mapa to jego filtry. Filtry i schematy zawsze są indywidualne i to właśnie może prowadzić często do zakłóceń w komunikacji. Zdarzyło Ci się kiedyś rozmawiać z kimś, kto w środku zdania Ci przerywał i dopowiadał bo myślał, że wie o czym mówisz? Albo Twój rozmówca usłyszał coś zupełnie innego niż według Ciebie mu powiedziałeś?
Tę samą sytuację każdy człowiek może odebrać inaczej. Ilu ludzi, tyle reakcji na to samo wydarzenie.
Dla nas przywitanie to uścisk dłoni i wskazany kontakt wzrokowy, ale dla Japończyków przywitanie to ceremonialny pokłon do pasa, gdzie niedopuszczalne jest patrzenie sobie w oczy. Jak sam widzisz ilu ludzi, tyle reakcji.
Do czego może przydać się ta wiedza w kontekście komunikacji?
1) Chciej poznać jej mapę świata (obserwuj, słuchaj, pytaj).
2) Wczuj się w nią.
3) Spójrz na swój świat z perspektywy jej mapy.
Zrozumiesz wtedy motywy, emocje i poznasz intencje drugiej strony. Zmniejszysz ilość zakłóceń i zgrzytów w komunikacji.
Zrozumiesz, że udowadnianie swojej racji czasem nie ma sensu. „Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest Twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!”
Warto pracować nad współpracą (win-win), bo pomyśl ile energii można zachować, gdy nie wykłócamy się niepotrzebnie o swoją „najmojszą” rację.
Teraz jak już wiesz, że każdy ma swoją własną mapę i patrzy na swój świat właśnie przez nią, wiesz, że nie ma czegoś takiego jak obiektywna racja. Zachęcam Cię do poznawania map innych po to by wznieść relacje z innymi na kolejny poziom komunikacji, by zmniejszyć ilość nieporozumień. Pozwoli Ci to ciągle się rozwijać, bo poznasz nowe nieodkryte dotąd tereny. Szanuj mapy innych, spraw by Twoja była dla nich korzystna bez narzucania. A w komunikacji przede wszystkim BAW SIĘ DOBRZE.