Krystyna Lenkowska

poetka, anglistka

Preteksty Literackie

Dzialy: KULTURA

O sobie:
Po wielu latach pracy jako lektorka języka angielskiego oraz DOS (director of studies) własnej szkoły językowej, postanowiłam skupić się na czymś co, na ogół, bywa mało intratne, a konkretnie na literaturze. Czytam, piszę, publikuję w periodykach literackich w Polsce, USA, na Bałkanach ?, wydaję książki poetyckie (do tej pory 7), tłumaczę poezję Emily Dickinson (zuchwale aspirując do kanoniczności przekładu), wyjeżdżam na festiwale literackie oraz do domów pracy twórczej (Szwajcaria, Hiszpania? ); wciąż uczę oraz uczę się języków.

O blogu:
Będą to moje noty i wtręty kuLturalne i kuRturalne, głównie literackie, a nawet poetyckie. Nie mam doświadczenia w pisaniu blogów. Przeczuwam, że w sensie ?gatunku literackiego? najbliżej mu do sylwy ponowoczesnej, czyli postmodernistycznej (sylwa: dzieło nierespektujące jednorodności gatunkowej, głównie poetyka kolażu; negatywne odwoływanie się do zastanych wzorców; heterogeniczność gatunkowa; sygnalizowany przez autora zamysł zburzenia wewnętrznej spójności utworu). O! W miarę doświadczenia, moja informacja o blogu (a może i o sobie) będzie ewoluować; zmieniać się na lepsze lub gorsze, w zależności od tego, kto i jak życzliwy czyta.

NASZA KLASA analogowa

A A A

Dodano: 30-09-2013

http://annieridout.com/category/blog/politics/

http://annieridout.com/category/blog/politics/

Motto: IV Liceum Ogólnokształcące / wszystko możesz tu znaleźć (T.Love)

W rocznicę wcale nie okrągłą, nawet nie w maju, tylko we wrześniu, spotkaliśmy się pod czystym pretekstem spotkania. Od czasu ukończenia liceum był to, bodaj, już czwarty raz kiedy do takiej konfrontacji dziejowej doszło. Zaledwie czwarty, a może już czwarty?

Najbardziej zaskoczyło mnie to, że w naszym szkolnym gronie, obecnie lekarzy, prawników, ekonomistów, filologów, inżynierów, geodetów, strażników prawa (tajnych również), prywatnej inicjatywy, urzędników, nauczycieli, przedstawicieli handlowych, księgowych, rentierów, rencistów, emerytów, ... , prawie nikt nie używa Internetu na co dzień jako środka komunikacji społecznej. Wnioskuję to po braku adresów mailowych u większości przedstawicieli Naszej Klasy. A ci nieliczni, którzy mają adresy, nie używają ich, lub używają od wielkiego dzwonu, albo wyłącznie zawodowo. Dosłownie dwie osoby, spośród kilkudziesięciu uczniów Naszej Klasy, używa Face Booka. Jaki stąd wniosek?

Zacznę od minusów. Organizatorka spotkania, Nasza Basia Kochana, nie mogła (nawet gdyby chciała) stworzyć bazy danych aby jednym kliknięciem powiadamiać Klasę o tym, że kroi się impreza, że jest tu i tam, wtedy i wtedy, w takiej a takiej niewyobrażalnie skromnej kwocie, itd, itp. Lub że nastąpiła zmiana i kwota zaczyna rosnąć, a raczej się urealniać. Oraz że wnoszenie alkoholu do lokalu to przeżytek rodem z PRL-u.

Ale przecież „my som“ rodem z PRL-u! I świadomość, że trzeba wynegocjować jak najniższą cenę zabawy oraz mieć własną flaszkę, trzymała nas przy życiu w komunie. Własna wódka w karmanie to honor, a nie odwrotnie, bo takie geszefty jak knajpy zawsze były państwowe, więc jakby niczyje, a jeśli niczyje to znaczy, że nikt na tym nie traci. Trzeba więc osobiście czuwać żeby się zabawić w najkorzystniejszej cenie (teraz się mówi konkurencyjnej). Skąd nagle mamy wykrzesać styl dla nas nienaturalny, snobistyczny, nieżyciowy, frajerski?

Tak więc Nasza Basia Kochana, obdzwaniała co i rusz Naszą Klasę na własny koszt i kosztem wolnego czasu aby ustalić wspólną strategię i filozofię działania oraz kompromisy nowego systemu życia w kapitalizmie. Z komórki, bo co jak co, większość z nas używa telefonów komórkowych, a nawet usługi SMS, czyli short message service (miało się angielski w szkole !).

Plusy. W XXI wieku, choć otoczona, obwarowana generacją własnych dzieci, a nawet już generacją wnuków klikających w Internecie wszystko (dobranocki, pornosy, pogodę, mapy, rozkłady lotów, bilety lotnicze, bilety do kina i na pociąg czy autobus, zakupy, sprzedaże, diety, rozrywkę, rezerwację stolika w pubie, a nawet e-książki oraz „przyjaciół“), Nasza Klasa jest świeża i wolna od tego uzależnienia. My jesteśmy pokoleniem, które wciąż musi dotknąć, pomacać, zagadnąć, zanim podejmie działanie, zamówi, nabędzie, zawierzy, zaprzyjaźni się, rozerwie. A ten akt pomacania to nie byle klik-klik i już zapadła nieodwracalna decyzja. Nasze pomacanie to rozmowa telefoniczna, spotkanie, zastanawianie, naradzanie w gronie rodziny, zadawanie dodatkowych pytań, rozważanie szans. Nasze pomacanie to już akt społeczny sam w sobie. Tym sposobem utworzył się łańcuszek klasowy, niczym zabawa w nie głuchy telefon, i jedna pani drugiej pani, a nawet jeden pan drugiemu panu, lub drugiej pani, zdawali metodą ustną raport stanu poszukiwań według alfabetycznej listy z dziennika. A tym, którzy się wstępnie deklarowali dołączyć do akcji, podawali ustalenia, które się same w trakcie ustalały, namaszczały, nabierały mocy, dochodziły, cukrowały i w końcu ustanawiały.
Wszystko się pięknie ustanowiło i ziściło w czystej konsumpcji ustanowienia, spotkania, rozmów i tańców w realu (miało się angielski w szkole!), a zwłaszcza wspomnień z dawnych czasów niezapomnianej, szalonej, pionierskiej, „około wojennej” młodości, kiedy nikt nie znał słowa komputer, a żyło się wcale wcale.

P.S.
Jedyną ofiarą, jaką poniosła Nasza Klasa owego wieczoru, celebrując nieokrągłą rocznicową datę ukończenia szkoły, a zwłaszcza pomyślnego zdania matury (podobno, wtedy jeszcze, był to nie lada wyczyn), była niespodziewana nieobecność wychowawczyni, Naszej Krysi Kochanej. Była to nieobecność nieusprawiedliwiona. Albo: łańcuszek ustny nie zadziałał w tym jednym jedynym przypadku. Zabrakło pisma, czarno na białym, choćby zdania-ustalenia-potwierdzenia-powtórzenia w Eterze Poczty Polskiej, Internetu lub Telefonii Analogowej tudzież Komórkowej. Tak więc, zmarnowany bukiet dziękczynny, przecudnej urody, realny do bólu, stał w kącie lokalu i przypominał nam o rozbieżnościach w postrzeganiu sztuki komunikacji XX wieku plus minus.
Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

ARCHIWUM

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 62

VIP Biznes&Styl Nr 62
w numerze m.in.:

Jakub Kocój - Nie warto bać się lepszych od siebie Elżbieta Łukacijewska, Tomasz Poręba - 15 lat Polski w Unii Europejskiej Radosław Fedaczyński - Najważniejsze są zwierzęta 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie Żydzi z Podkarpacia - Grzech naszego zapomnienia Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.