Reklama

Leszek Możdżer o muzyce, Polsce i ... awangardowej modzie

A A A
Z Leszkiem Możdżerem, pianistą i kompozytorem, rozmawia Elżbieta Lewicka

Dodano: 02-05-2014

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Leszek Możdżer, rocznik 1971. Absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej, pianista, kompozytor, twórca muzyki filmowej i teatralnej, aranżer, producent, dyrektor artystyczny festiwalu Enter Music w Poznaniu. Wielokrotny zwycięzca ankiet magazynu Jazz Forum w kategoriach najlepszy Pianista i Muzyk Roku.  Zdobywca niezliczonej ilości statuetek i nagród muzycznych (m.in. Fryderyki) i pozamuzycznych (m.in. Wiktory, Paszport Polityki). W 2013 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski. Jako pierwszy polski muzyk dostąpił zaszczytu bycia przewodniczącym jury międzynarodowego konkursu pianistycznego Montreaux Jazz Piano Competition (2012) pod patronatem samego Quincy Jonesa.    
 
Europejski magazyn jazzowy Jazz Forum ogłosił w styczniu 2014 wyniki corocznej ankiety JAZZ TOP, którą bezapelacyjnie wygrał Leszek Możdżer. Artysta zajął pierwsze miejsca aż w czterech  kategoriach: Album Roku (płyta „Polska"), Kompozytor, Fortepian i Muzyk Roku 2013.
Swoją pierwszą płytę jazzową nagrał w 20. urodziny. Jego dyskografia obejmuje ponad 100 albumów, w tym ponad połowę autorskich- jazzowych i z muzyką teatralną i filmową. Pierwsza płyta tria Możdżer/ Fresco/ Danielsson „The Time” otrzymała status platynowej, co stało się ewenementem nie tylko na polskim rynku muzycznym. Jako dziecko postanowił, że będzie znanym i cenionym artystą. Uważa, że talent nie jest najważniejszym elementem sukcesu, lecz upór i ciężka praca - w jego przypadku liczona jednostką czasu o nazwie „dupogodziny”, których niezliczoną ilość wysiedział przy fortepianie.
 
Z Leszkiem Możdżerem, pianistą i kompozytorem, rozmawia Elżbieta Lewicka
 
Elżbieta Lewicka: Czy pamiętasz moment, kiedy po raz pierwszy dotknąłeś klawiszy fortepianu?
 
Leszek Możdżer: Taaak- wyobrażam sobie, że musiałem wtedy wyciągnąć wysoko do góry obie ręce, bo miałem około trzech lat.
 
Od kiedy zacząłeś ćwiczyć na instrumencie? Czy to były spontaniczne, dziecięce  „wykony”, czy planowa edukacja?
 
Nie było lekko, ponieważ lekcje nauki gry na fortepianie pobierałem od piątego roku życia. To były prywatne lekcje u pani Zofii Pietras w Sopocie - bardzo niebezpiecznej pani profesor.
 
Biła po dziecinnych rączkach?
 
Nie musiała! Wystarczyło, że spojrzała, lub coś tak powiedziała, że ciarki przechodziły po plecach. Ale ja miałem z nią dobry kontakt, ponieważ pani Zofia była osobą bardzo empatyczną, współczującą.

Tato kazał chodzić na te lekcje. To wszystko wina taty?
 
Taty z mamą. Właściwie nikt się mnie nigdy nie zapytał, a ja też specjalnie nie oponowałem, kiedy się okazało, że jestem zapisany na lekcje fortepianu. Postanowiłem, że będę sławnym artystą i dość szybko zacząłem widzieć swoje miejsce na scenie. 
 
W dodatku postanowiłeś, że będziesz najlepszy!
 
No tak, staram się jak mogę…
 
Chyba nie możesz narzekać, bo pasmo Twoich sukcesów trwa nieustannie od początku lat 90. ubiegłego wieku...
 
Hm… zauważam, że recenzenci są wobec mnie coraz bardziej agresywni, więc chyba rzeczywiście nadszedł ten czas sukcesu ( śmiech)
 
Jak to agresywni, co piszą?
 
Piszą, że jestem komercyjny.
 
???
 
W Polsce jeśli ktoś sprzedaje duże ilości płyt, a nie jest gwiazdą pop, to też jest komercyjny. Jeśli płyty z muzyką jazzową kupuje kilkadziesiąt tysięcy osób, to zdaniem niektórych krytyków jest to sztuka komercyjna i bardzo zła. Muzyka niekomercyjna zdaniem tych recenzentów to taka, której słuchał recenzent i może jeszcze kilka osób w piwnicy jego domu.
 
A może opinia o Tobie, jako artyście komercyjnym wzięła się stąd, że nosiłeś kolorowe oprawki okularów, awangardowe fryzury i marynarki, jednym słowem robiłeś to, co gwiazdy muzyki komercyjnej, czyli zwracałeś na siebie uwagę.
 
Rzeczywiście, wykonałem tę całą pracę…wdzięczyłem się do dziennikarzy, brałem udział w sesjach fotograficznych, tracąc masę energii.. a przecież nie o to chodzi… no, ale jakoś tak wyszło i może też dzięki temu teraz udzielam wywiadu. (śmiech)
 
W Twojej spektakularnej karierze pianistycznej miałeś spotkanie artystyczne z Adamem Makowiczem. Graliście koncerty na dwa fortepiany w Ameryce i Europie, spędziliście razem mnóstwo czasu, w podróżach, hotelach. Czy była jakaś nauka z tego muzycznego epizodu, czy tylko i wyłącznie realizacja planów artystycznych?
 
Ja bardzo chciałem wejść w głęboką interakcję z Adamem, ale on jest z innej, muzycznej bajki, więc nie do końca mi się to udało, poza tym dzieli nas duża różnica wieku. Ale bardzo mnie cieszyły takie sytuacje, kiedy Adam podczas wspólnie spędzanego przez nas czasu się zmieniał. Cenię ten kontakt, bardzo dużo się nauczyłem, co jeszcze należałoby zrobić na klawiaturze, oraz czego absolutnie nie powinienem robić. Wiele rzeczy, które robi Adam Makowicz mi imponuje, z wieloma się nie zgadzam i to jest chyba w tym wszystkim najfajniejsze. A może stanie się tak, że kiedy ja się zestarzeję, przyznam Adamowi stuprocentowa rację w kwestiach artystycznych, które dziś uważam za sporne.
 
Kolejnym Twoim konkretnym doświadczeniem była praca dla Jana A.P. Kaczmarka, który zaprosił Cię do nagrania ścieżki fortepianu do słynnego później filmu Finding Neverland. Jan otrzymał Oskara za muzykę, a ty nagle znalazłeś się w miejscu, o którym inni, doświadczeni i zasłużeni artyści bezskutecznie marzą całymi latami.
 
Tak… ta mityczna Ameryka, nadmuchana mydlana bajka. Oczywiście na początku ten świat był dla mnie bardzo fascynujący. Dziś mam zupełnie inne refleksje na temat kina w ogóle. Uważam, że kreowanie, tworzenie obrazów, bytów, jest niepotrzebne, ponieważ nasze życie przynosi ich tak wiele, że już więcej nie potrzeba - zwłaszcza wirtualnych. Przecież skupić się i odkryć piękno możemy w zwykłym jedzeniu jabłka. No, ale my nawet nie umiemy jeść, jak należy, nie mówiąc już o podstawowej czynności naszego organizmu, czyli oddychaniu. Współczesny człowiek nie potrafi nawet prawidłowo oddychać! Tworzenie sztucznej rzeczywistości, na przykład poprzez kino jest odwróceniem uwagi człowieka od samego siebie. Brak nam higieny umysłowej. Spędzanie czasu przed telewizorem, czy komputerem pogłębia ten stan. Ja w pewnym momencie zacząłem się przebudzać, polecam Państwu wyłączenie telewizora.
 
Reklama
Wróćmy jednak do czasów, kiedy mieszkałeś w gdańskim Domu Aktora.
 
Hm… nie powodziło mi się wtedy zbyt dobrze.  (śmiech). Komponowałem wtedy w swoim sfatygowanym sweterku muzykę do spektaklu „Sen nocy letniej”. Pewnego dnia pod Dom Aktora podjechała limuzyna, zabrała mnie na lotnisko, skąd bussines klasą odleciałem do Hollywood. W jednym z najnowocześniejszych studiów Los Angeles nagrałem swoje partie fortepianu, znów limuzyna zawiozła mnie na lotnisko, skąd pierwszą klasą wróciłem do swojego brudnego, ale ukochanego Domu Aktora. Kiedy odpocząłem, zacząłem się zastanawiać, co to w ogóle było. Niebawem okazało się, że potrzebne są jeszcze tzw. dogrywki, więc sytuacja z limuzyną się powtórzyła..
 
Nie żal, że to był tylko epizod?
 
Nie, skąd! Hollywood to wielka machina produkująca złudzenia, a ja wolę rzeczywistość. Ale te wyjazdy były oczywiście bardzo edukacyjne, ponieważ zobaczyłem pracę przy filmie. Nikt w Polsce chyba sobie nie wyobraża, jakie ilości ludzi realizują wielkie, amerykańskie produkcje kinowe i nagrania muzyki do nich. W Polsce przy nagrywaniu muzyki do filmu jest realizator dźwięku, kompozytor i może asystent, a tam pracuje kilkanaście osób! Jest osobny pan od robienia notatek ołówkiem, inny od włączania kursora w komputerze, od włączania mikrofonów, od puszczania taśmy, są reżyserzy dźwięku i całe grono ich asystentów. To niewiarygodne, ale prawdziwe. Widząc to wszystko, zrozumiałem potęgę amerykańskiego przemysłu filmowego. Słynna wytwórnia 20th Century Fox to tak naprawdę nie kompleks studiów nagraniowych, ale całe miasto z nowoczesną infrastrukturą i wielkimi pieniędzmi, o których zdobywanie trudzą się tam wszyscy. Są pod olbrzymia presja. To bardzo obciążające i ja na pewno nie mógłbym tak żyć.
 
Chciałbyś wrócić jeszcze do Hollywood?
 
Szczerze mówiąc to nikt nie dzwoni (śmiech). A na poważnie, jednak wolę pracować przy mniejszych produkcjach, bo tak naprawdę w Hollywood wszystko jest zrobione z trocin i dykty. A ja lubię rzeczywistość, która jest energią, nie materią.
 
Zbigniew Preisner, silna indywidualność, król życia. Czy w jakiś sposób skorzystałeś będąc przez pewien czas jego „nadwornym” pianistą?
 
Zbyszek to człowiek trudny, okazujący swoje emocje często gwałtownie i bezpardonowo. Potrafi obrazić ludzi i dla niego Hollywood, czy inne miejsce nie ma żadnego znaczenia, kiedy pojawiają się emocje. Ale to jest człowiek mający ogromną moc generowania wartościowych i ważnych, nie tylko artystycznie wydarzeń. Moje pierwsze nagranie studyjne odbyło się właśnie ze Zbigniewem Preisnerem. Nauczyłem się od niego bardzo wiele. To była muzyka do filmu „Damage” z Jeremim Ironsem i Juliette Binoche. Od tamtego czasu zrobiliśmy kilkanaście produkcji. Nauczyłem się od niego bardzo wiele, nie tylko rzemiosła artystycznego, ale też jak gotować spaghetti, jak oświetlić dom, jak dbać o własne finanse i negocjować kontrakty. Myślę, że dyplom czeladnika z podpisem Zbigniew Preisnera mam zdany.
 
Jesienią 2013 wystąpiłeś w programie K. Wojewódzkiego. Po co Ci taki występ?
 
Zrobiłem to z czystego wyrachowania, ponieważ chciałem pokazać nową płytę tria Możdżer/ Fresco/ Danielsson.
 
Jesteś odporny na krytykę?
 
Niezbyt. Zdawałem sobie oczywiście sprawę, że wystąpienie u Kuby wywołuje u widzów różne emocje. Trzeba uważać, ponieważ zła opinia „puszczona w eter” ciągnie się za człowiekiem latami. Ale ja miałem cel nadrzędny: płytę „Polska”.
 
Dlaczego tak ją zatytułowałeś?
 
Ponieważ mam potrzebę myślenia i mówienia o moim kraju - Polsce. Przyznasz, że na tej całej transformacji Polacy nie bardzo skorzystali. Wszyscy pewnie czujemy się jakoś skrzywdzeni, czy oszukani. Uważam, że mimo wszystko Polskę musimy zrobić sobie sami, bo politycy na pewno nam tego już nie zrobią. Tytułowy utwór jest bardzo pogodny, optymistyczny, słoneczny, jasny - tak też widzę tę moją Polskę, kiedy biorę rower i jadę i patrzę, że w pięknym miejscu na świecie żyjemy. To jest wielka szansa dla nas. Płytę „Polska” kończy „Are You Expierienced?” A my Polacy jesteśmy doświadczeni, więc wyciągajmy wnioski i bierzmy sprawy w swoje ręce! Róbmy Polskę sami.
 
„Polska” jako pierwsza polska płyta jazzowa jest dystrybuowana na cały świat!
 
No właśnie. I tu pokazałem, że jakiś tam polski muzyk wychowany w bloku, na gdańskiej Żabiance może to, co zrobił pokazać na całym świecie. Bo, moim zdaniem chodzi o to, abyśmy jako Polacy stawali się częścią świata  poprzez swoje bycie w nim, a nie narzekanie i siedzenie z założonymi rękami.
 
Co dla Ciebie, oprócz tworzenia i prezentowania muzyki oczywiście, ma sens?
 
Ugruntowane przez pokolenia przeświadczenie, że jesteśmy zbudowani z mięsa i kości prowadzi do często kolosalnego cierpienia i życia w strachu. Dopiero uwolnienie się od tego przekonania, że nie j e s t e ś m y  ciałem, tylko  m a m y  ciało, zupełnie zmienia optykę i powoduje, że nasze życie zaczyna mieć sens. Pracuję nad rozszerzaniem własnej świadomości, aby osiągnąć lepszy kontakt z samym sobą, skupiać myśli.
 
Dieta ma wpływ na lepsze myślenie?
 
Często jemy, ponieważ pojawia się emocja, z którą nie wiemy, co zrobić, albo jesteśmy uzależnieni  cukru, albo od złych wspomnień, albo od sytuacji, kiedy wszyscy jedzą i nam nie wypada zrobić inaczej. Tak naprawdę jest mnóstwo sytuacji powodujących nasze bezmyślne wkładanie pożywienia do ust.
 
Jesz mięso?
 
Nie! Ponieważ nie chcę być częścią systemu obozów koncentracyjnych dla zwierząt, w których poprzez ich cierpienie generuje się cała masa złej energii i tę energię oczywiście przyswajają miliony ludzi na całym świecie. Nie popieram tego. Naprawdę potrzebujemy niewiele jedzenia, aby żyć, a większość energii można pobierać z kosmosu, ale to potrafią tylko ludzie będący na najwyższym poziomie rozwoju samoświadomości. Ja dopiero zacząłem nad tym pracować.
 
Nad czym jeszcze pracujesz?
 
Cały czas gramy koncerty związane z naszym ostatnim wydawnictwem, czyli albumem „Polska”. Płyta ma bardzo dobre recenzje w Niemczech i Anglii (szczerze mówiąc nie śledzę tego szczegółowo). Zagramy też na międzynarodowym festiwalu filmowym ZOOM- ZBLIŻENIA w Zielonej Górze. To są najbliższe plany.

KOMENTARZE

Lora Szafran - krośnianka z jazzowym zacięciem

Jedna z największych osobowości polskiej sceny muzycznej...

Krótka historia Festiwalu w Łańcucie

Festiwal w Łańcucie - o tym jak pierwsze w Polsce Dni Muzyki Kameralnej...

Chór ze Strzyżowa, chórem gwiazd

Grzegorz Oliwa, strzyżowianin, swój pierwszy zespół wokalny Fiat Singers prowadził...

Pendereccy laureatami nagrody specjalnej Paszportów "Polityki"

Pochodzący z Dębicy kompozytor i dyrygent Krzysztof Penderecki oraz jego żona Elżbieta zostali uhonorowani Kreatorem Kultury - nagrodą specjalną Paszportów Polityki. Uroczysta...

"Nuevos Aires" Ariela Ramireza

Co roku, w karnawale zachęcam Państwa szczególnie do wyjścia na taneczne parkiety. Oczywiście zawsze pretekstem jest muzyka, którą w tej rubryce polecam. Tym razem podwójny tytuł płyty tłumaczy wszystko: Ariel Ramirez TANGO "Nuevos...

zobacz więcej
Reklama

Polonusi w tańcach narodowych z czterech stron świata

W Rzeszowie trwa XVIII Światowy Festiwal...

Tradycja Matki Boski Zielnej

Z Jolantą Dragan, kustoszem Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, rozmawia Angelika Fila

Legendarny warsztat rzeźbiarski rodziny Dąbrowskich z Żołyni

Wśród niskich domków Rynku w Żołyni wyróżnia się piętrowa mieszczańska kamienica. Przez lata zamieszkana przez jedną osobę, później tylko okazyjnie odwiedzana...

Wystawa "Cały ja" w Jarosławiu - malarskie wspomnienia Wacława Kochanowicza

Wacław Kochanowicz przenosi na płótno wspomnienia z dzieciństwa. Są to nie tylko sceny rodzajowe czy pejzaże, ale przede wszystkim konie, które...

"Koncert nocy letniej" z gwiazdami podkarpackiej sceny muzycznej

"Koncert nocy letniej", który odbędzie się 30 sierpnia w Rudnej Małej koło Rzeszowa to zakończenie wakacji w iście szekspirowskim stylu. Pod osłoną nocy, w ogrodach...

Reklama

W piątek urodzinowy koncert dla Stańki. W Rzeszowie zagrają gwiazdy jazzu

11 lipca skończyłby 77 lat. Magazyn New York Times pisał o nim: "Jeden z najbardziej oryginalnych i twórczych trębaczy jazzowych na świecie". Tomasz...

Polonusi z całego świata zjadą w lipcu do Rzeszowa

W drugiej połowie lipca Rzeszów stanie się gospodarzem XVIII Światowego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych. Przyjadą 33 zespoły z 11 krajów – w sumie blisko tysiąc osób...

Rusza kino plenerowe w Ogrodach Bernardyńskich

Tegoroczne Wakacyjne Kino Plenerowe w rzeszowskich Ogrodach Bernardyńskich zainauguruje "Zimna Wojna" w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. To jeden z 10 seansów filmowych, które będą wyświetlane w każdą...

Arka Noego na Dniach Jakubowych w Nowosielcach

Rajdy konne i rowerowe, konkursy kuchni regionalnej, warsztaty garncarskie oraz… koncert Arki Noego. To wszystko już w najbliższy weekend w Nowosielcach koło Przeworska na III Euroregionalnych Dniach Jakubowych...

Muzyczna interpretacja wierszy Szubera. Tryptyk z poezją mistrza z Sanoka

Takiej płyty na rynku jeszcze nie było – 18 wierszy Janusza Szubera zinterpretowanych muzycznie. Poeta sam wybrał i przeczytał najważniejsze dla niego...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.