Reklama

Kultura

Arie i Tanita Tikaram. Muzyczny Festiwal w Łańcucie

Alina Bosak
Dodano: 17.03.2023
72558_hina_maeda_photo-radoslaw_kazmierczak_-nospr
Share
Udostępnij
13 wieczorów z muzyką klasyczną i operą, ale i teatrem oraz gwiazdą sceny popularnej składa się na program 62. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Od 6 maja do 4 czerwca będzie można ich wysłuchać na dwóch scenach: Sali Balowej Muzeum Zamku w Łańcucie oraz salach koncertowych Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.        

W maju rozpocznie się 62. Muzyczny Festiwal w Łańcucie. To najbardziej prestiżowe wydarzenie kulturalne na Podkarpaciu. Występują na nim najlepsi muzycy z Polski i świata, gwiazdy opery, wirtuozi gry na instrumentach. W tym roku na festiwalu gościć będzie m.in. laureatka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego – Hina Maeda z Japonii, zespół Berlin Piano Trio, rumuński pianista Mihai Diaconescu. 
 
Bogato zapowiada się repertuar operowy – od „La serva padrona” Pergolesiego w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej i „Kopciuszka” Pucciniego w reż. Anny Zwiefki, po wybrane arie z najpiękniejszych oper, które zaprezentują m.in. duety: Artur Ruciński i Guiomar Cantó, Diana Tugui i Charles Castronovo.
 
Będzie też spektakl teatralny z muzyką Szopena: „Pani Pylińska i sekret Chopina” w reżyserii Roberta Glińskiego, a nawet multimedialna opowieść, w którym muzyka Pawła Steczka połączona została z filmową opowieścią o zatopionych statkach i głosem Krystyny Czubówny. 
 
W programie jest też gwiazda muzyki popularnej – Tanita Tikaram. Bilety na jej koncert w Filharmonii Podkarpackiej są najdroższe i kosztują 150 zł. Można je jeszcze kupić. Za wejście na pozostałe koncerty trzeba zapłacić od 50 do 120 zł, co nie jest wygórowaną ceną w świecie muzyki klasycznej i możliwą tylko dzięki dofinansowaniu resortu kultury oraz sponsorów. 
 
Siedem koncertów festiwalowych zaplanowano w Łańcucie, a sześć w Rzeszowie. Bilety na koncerty w Łańcucie, gdzie melomanów kusi dodatkowo wyjątkowa sceneria Sali Balowej, niemal wyprzedano. Na wszystkie w Rzeszowie wejściówki są jeszcze dostępne, ale miejsc szybko ubywa.  

Przewodnik po festiwalu w Łańcucie

Wygląda na to, że koncerty przez Zamkiem w Łańcucie to już przeszłość. Ze względów konserwatorskich, troskę o zieleń i inne problemy, wynikające z plenerowego przedsięwzięcia, od paru lat inauguracja odbywa się w salach koncertowych.
 
W dniu rozpoczęcia festiwalu, 6 maja, w Sali Balowej Muzeum Zamku w Łańcucie wystawiona zostanie opera komiczna La serva padrona (Służąca panią) Giovanniego Battisty Pergolesiego. W Sali Balowej Muzeum Zamku w Łańcucie dzieło będące jedną z perełek włoskiego baroku wystawi Polska Opera Królewska i jej artyści: Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod batutą Krzysztofa Garstki. Śpiewają: Aleksandra Klimczak, Paweł Michalczuk, Rafał Karnicki, Jerzy Klonowski, Maciej Jan Kraśniewski. 
 
Operę wyreżyserowała Jitka Stokalska, a autorką scenografii jest Marlena Skoneczko. Libretto tego niewielkich rozmiarów utworu, sporządzone przez Gennara Antonia Federica, zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. 
 
Opera zostanie wystawiona w Sali Balowej dwukrotnie, także w niedzielę 7 maja, ale zostało już tylko parę miejsc. Cena biletu: 80 zł. 
 
Nie można już kupić biletu na koncert Berlin Piano Trio, który tworzą: Nikolaus Resa – fortepian, Krzysztof Polonek – skrzypce i Katarzyna Polonek – wiolonczela. 13 maja wystąpią oni z programem obejmującym utwory Haydna, Mendelssohna i Regera. 
 
Melomani szykują się również na wieczór z francuskim zespołem La Chapelle Harmonique. Na Sali Balowej Muzeum Zamku w Łańcucie wystąpi on w sobotę 20 maja, o godz. 19:00. Można jeszcze kupić pojedyncze bilety (70 zł). 
 
Zespół został założony w 2017 roku przez Valentina Tourneta. Składa się on z chóru i orkiestry grającej na instrumentach z epoki. Wybór repertuaru, poświęconego głównie oratorium i operze barokowej, idzie w parze z chęcią nowego podejścia do ważnych dzieł. Równolegle z koncertami na dużą skalę, zespół pracuje nad multidyscyplinarnymi,  innowacyjnymi projektami kameralnymi. W Łańcucie wystąpi z koncertem, w którym usłyszeć będzie można 15 kompozycji – części większych utworów (w tym baletów i oper) – takich autorów jak: M. Marais, J. B. Lully, J. Bodin de – Boismortier, J. Arcadelt, G. Dufay, J.P. Rameau, J.B. de Bousset, A. Campra, J. F. Rebel, F. Couperin czy M. A. Charpentier.
 
Na muzyczna ucztę zapowiada się koncert laureatki 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego – Hiny Maedy. W towarzystwie Michała Francuza na fortepianie wystąpi ona w Sali Balowej Muzeum Zamku w Łańcucie w niedzielę 21 maja. W programie: J.S. Bach, W.A. Mozart, H. Wieniawski, J. Massenet i R. Strauss. Pojedyncze miejsce można jeszcze zarezerwować. Cena biletu to 80 zł.
 
Nie ma już, niestety biletów na niedzielę 28 maja, na spektakl teatralny, w którym brzmi muzyka fortepianowa. „Pani Pylińska i sekret Chopina” Erica-Emmanuela Schmitta w reżyserii Roberta Glińskiego to opowieść o francuskim studencie pragnącym nauczyć się grać na fortepianie, który trafia do ekscentrycznej nauczycielki z Polski. W pięknym muzycznym spektaklu utwory Chopina i Liszta gra Lena Ledoff, a w postaci dramatu wcielają się: Joanna Żółkowska, Paulina Holtz i Kacper Kuszewski.
 
Ostatni koncert w Sali Balowej i jednocześnie finał Festiwalu odbędzie się w niedzielę 4 czerwca o godz. 19:00. To wyjątkowy występ operowego duetu: Artura Rucińskiego (baryton) i Guiomar Cantó (sopran), z towarzyszeniem Francesco Bottigliero na fortepianie. Podczas tego wieczoru zabrzmią arie z najpiękniejszych oper: „Don Pasquale” G. Donizettiego, „Cavalleria Rusticana” P. Mascagniego, „Straszny dwór” St. Moniuszki, „Romeo i Julia” C. Gounoda, „Don Giovanni” W. A. Mozarta, „Gianni Schicchi” G. Pucciniego, „Bal maskowy” i „Makbet” G. Verdiego, „La Boheme” G. Pucciniego.
 
Można na koncert jeszcze nabyć parę biletów, cena: 120 zł.

Koncerty w filharmonii

Bez problemu kupimy bilety na koncerty w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego, która dysponuje znacznie większą liczba miejsc na widowni, więc nawet na gwiazdę muzyki popularnej – Tanitę Tikaram, która wystąpi 27 maja są jeszcze bilety. 
 
Wcześniej 14 maja o godz. 19:00 w Rzeszowie zobaczyć będzie można operę „Kopciuszek” Gioacchino Rossiniego. Gra Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, a dyryguje Rafał Jacek Delekta. Śpiewają: Daria Proszek (mezzosopran), Jacek Ozimkowski (bas), Julia Surushkina (sopran), Julia Malik (sopran), Pablo Cameselle (tenor), Ludovik Kendi (baryton) i Sebastian Marszałowicz (bas). Spektakl wyreżyserowała Anna Zwiefka. Cena biletów: 70 zł
 
Nie w weekend, a w środę 17 maja zaplanowano z kolei koncert chóru The Nazareth College Chamber Singers w Sali Kameralnej Filharmonii Podkarpackie. Dyryguje Eric Rubinstein, a soliści to: Jessica Ann Best – mezzosopran, Sarah Rhee-Tirré – fortepian. W bogatym programie są arie operowe, szlagiery z musicali i filmów: od „Smile” Charliego Chaplina, „Over the Rainbow” z „Czarnoksiężnika z Oz” po „Soave Sia Il Vento” z opery Cosí fan tutte Mozarta. Cena biletu: 50 zł.
 
19 maja w Rzeszowie będzie kolejna okazja do posłuchania arii operowych. Artyści Diana Tugui – sopran i Charles Castronovo – tenor wystąpią z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej. Dyryguje David Giménez. W programie: Donizetti, Bizet, Puccini, Lehar, Strauss, Gershwin, Bernstein, Brodzsky. Cena biletu: 70 zł.
 
Podczas 62. edycji festiwalu będzie jeden koncert fortepianowy. 26 maja w Filharmonii o godz. 19.00 wystąpi rumuński pianista Mihai Diaconescu z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Noam Zur. W programie: W. A. Mozart – Uwertura do opery „Czarodziejski flet” i Koncert fortepianowy c- moll  Nr 24, KV 491, R. Schumann – II Symfonii C-dur op. 61. Dostępne są jeszcze bilety (w cenie 60 zł).
 
Tanita Tikaram wielokrotnie nagradzana piosenkarka i autorka piosenek, jeden z najbardziej charakterystycznych głosów na świecie, wystąpi w Rzeszowie 27 maja o godz. 19:00. 

Artystka po raz pierwszy odniosła duży sukces po obu stronach Atlantyku w wieku zaledwie 19 lat dzięki swoim poetyckim tekstom i urzekającemu głosowi. Wychowywana przez rodziców pochodzących z Malezji i Fidżi, Tikaram przeprowadziła się do Anglii w wieku 12 lat i jako nastolatka rozpoczęła pisanie piosenek. Swój pierwszy koncert zagrała w wieku 17 lat w Londynie, po pozytywnym odzewie na jej taśmę demo z klubu, do którego ją wysłała i od razu podpisała kontrakt z Warner. Jej debiutancki album „Ancient Heart”, którego współproducentami byli Rod Argent i Peter Van Hooke, ukazał się w 1988 r. i zarówno „Twist in My Sobriety”, jak i „Good Tradition” stały się hitami w Europie, a Tanita rozpoczęła trasę koncertową po świecie. 
 
Po „Ancient Heart” ukazały się w krótkich odstępach czasu trzy albumy – „The Sweet Keeper” (!990), „Everybody’s Angel” (1991) i „Eleven Kinds of Loneliness” (1992) – a następnie długa przerwa na złapanie oddechu.
 
Okresy z dala od występów nadały status niemal kultowy, z ponowną oceną jej pracy, potwierdzającą jej złożoność. Wyrafinowanie niezbyt popularnego „The Cappuccino Songs” z 1998 roku jest obecnie chwalone, podczas gdy jazzowy „Sentimental” z 2005 roku oceniono jako „zagubiony klasyk”. Kolejną podziemną perełką z 1996 roku jest jej interpretacja „E Penso a Te” („I myślę o Tobie”) Lucio Battistiego. Jest to jeden z jej ulubionych – namiętny eurofil, do którego napisała angielski tekst, wzmacniając swoją więź z Kontynentem.
 
„Can’t Go Back”, wydany w 2012 r., był jej pierwszym albumem po wielu latach, po którym pojawił się „Closer to the People” z piosenkami inspirowanymi Anitą O’Day, Philipem Glassem i Theloniousem Monkiem, ponownie ustanawiając ją jako ważną współczesną artystkę, cieszącą się uznaniem krytyków oraz wyprzedanymi biletami na London Barbican show i europejską trasę koncertową.
 
W zeszłym roku pisarz i prezenter, Pete Paphides, za pośrednictwem swojej wytwórni, Needle Mythology, wydał antologię pracy Tanity, obejmującą całą jej karierę i zatytułowaną „To Drink The Rainbow”. Paphides opisał Tanitę jako „narodowy skarb w oczekiwaniu”.
 
W trakcie trwania lockdownu Tanita zainicjowała „Sunday Songs” (niedzielne piosenki) na swoim kanale YouTube, gdzie w każdą niedzielę śpiewała i puszczała piosenkę z jej domowego studia, czasem nową, czasem starą, a czasem pochodzącą od innych osób, co zgromadziło ogromną liczbę fanów.
 
Bilety na jej koncert w Rzeszowie kosztują 150 zł.
 
Ciekawie zapowiada się także koncert 3 czerwca. W Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej z niezwykłym muzycznym projektem Discovery&Movie wystąpi Paweł Steczek – kompozytor, pianista i akordeonista, a towarzyszyć mu będzie zespół (Paweł Stankiewicz, Kosma Kalamarz, Łukasz Kurek), głos Krystyny Czubówny i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej.
 
Podczas wyjątkowej opowieści o tajemnicach skrywanych przez Morze Czerwone usłyszymy utwory, które zostały napisane specjalnie dla Discovery Channel do serialu “Flota Duchów”. Wybierzemy się w muzyczną podróż ukazującą losy zatopionych statków i okrętów na Morzu Czerwonym na przestrzeni wieków. „…To dźwięki, które przenikają do głębi serca, pozwalają przenieść się w czasie i zmierzyć z nieobliczalną siłą natury …”. Niezwykłość tego projektu podkreśla udział Krystyny Czubówny. Jej niesamowity tembr głosu zna niemal każdy. Bogate i oryginalne instrumentarium, orkiestra symfoniczna, wyjątkowi artyści, muzyka z pogranicza world music, jazz, film music, a także projekcje z dna Morza Czerwonego to niezaprzeczalny atut Discovery & Movie.
 
Koszt biletu to 80 zł.
 
Program i rezerwacje można znaleźć na stronie Festiwalu.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy