Reklama

Kultura

Warpechowski – wybitny performer będzie w Galerii Pastula

Alina Bosak
Dodano: 27.05.2021
54006_warpechowski
Share
Udostępnij
Zbigniew Warpechowski – prekursor sztuki performance w Polsce i na świecie, którego dzieło uznano za wybitne i pokazywano je  w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Kanadzie, Wielkiej Brytanii – przyjął zaproszenie na Podkarpacie i 12 czerwca, o godz. 17. otworzy wystawę swoich prac w awangardowej Galerii Pastula w Porębach Kupieńskich. Czy zdecyduje się na performance?
 
Jan Pastuła, założyciel prywatnej galerii sztuki współczesnej w Porębach Kupieńskich, słynącej z ambitnych wystaw, spełnia kolejne marzenie swoje i miłośników sztuki z Podkarpacia. Zaproszenie na wystawę przyjął Zbigniew Warpechowski – malarz, poeta, teoretyk sztuki i filozofii sztuki, który w historii zapisał się już na zawsze jako prekursor polskiego i światowego performance. Wykonał około 315 artystycznych akcji, które prezentował w najważniejszych polskich galeriach – warszawskiej Zachęcie, krakowskiej Galerii Krzysztofory i Bunkrze Sztuki, Galerii Grodzkiej w Lublinie, czy Galerii Rzeźby w Warszawie,  a także na świecie – od Japonii po Stany Zjednoczone.  
 
Co ciekawe, można znaleźć pewną nić łączącą go z Podkarpaciem – jedną z pierwszych akcji przedstawił wspólnie z urodzonym w Rzeszowie Tomaszem Stańko. 83-letniemu dziś Zbigniewowi Warpechowskiemu blisko do Galicji, ponieważ jest kresowianinem. Urodził się w 1938 roku w Płoskach na Wołyniu. W latach 1956-1963 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a w latach 1964-1965 podejmował naukę na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmował się wtedy głównie malarstwem figuratywnym, a po ukończeniu studiów na ASP pisał także poezję. W 1967 roku wykonał performance'y „Kwadrans poetycki” oraz „Kwadrans poetycki z towarzyszeniem fortepianu”, z udziałem właśnie Tomasza Stańki. Obie akcje były pionierskim pokazem performance'u w Polsce. Składały się z elementów poezji, muzyki oraz gestykulacji. Potem powstawały kolejne performance'y. Jak przypomina Wikipedia: „W 1971 roku na Zjeździe Marzycieli w Elblągu Warpechowski przedstawił swój manifest „Artysta jest” na temat sztuki, który był zaczątkiem kolejnych prac teoretycznych. W tekście za bardzo istotne uznał „znaczenie działania indywidualnego artysty i na własną odpowiedzialność” w procesie tworzenia dzieła sztuki  to również. Napisał wiele książek dotyczących teorii sztuki oraz filozofii sztuki, m.in. „Podręcznik”, „Zasobnik”, „Podnośnik”, „Statecznik”. Jest również autorem tomiku poezji „Papier”.
 
Obok obrazów, rzeźb, performance'u Warpechowski stworzył również scenografię do ośmiu filmów. Co pokaże w Rzeszowie?
 
– Będzie to wystawa malarstwa. Artysta pojawi się na wernisażu, więc może zdecyduje się również na performance – mówi Jan Pastuła. 

W katalogu do wystawy Mariusz Kalandyk zaś pisze o wybranych przez artystę obrazach: „Autor podejmuje w nich na swoich warunkach, na swój sposób, dialog z tradycją. Odwołuje się przede wszystkim do toposów biblijnych oraz do swego rodzaju malarskiego symbolizmu, w którym istotnym składnikiem ustanawiania sensów okazuje się być postawienie znanego mniej lub bardziej kulturowego znaku wobec lustra współczesności. Dokładniej: ponowoczesności. A to lustro bywa czasami w swych obrysach dość plugawe. (…) Może dlatego autorowi prezentowanych obrazów wydaje się zależeć na upartym odtwarzaniu poszarpanych przez czas i cywilizację wątków, które budowały przez wieki płaszczyznę artystycznego, teologicznego, egzystencjalnego i estetycznego dialogu. Wydaje się być w tym konsekwentny i dla piszącego te słowa – poruszający. Nie pragnie jednak powtarzać jeszcze raz historii wszystkim dobrze znanych. Chce sprawdzać, czy tradycyjny malarski figuratywny gest będzie w stanie unieść uniwersalny zamiar artystyczny, obejmujący – co w tym przypadku nie jest oczywistością – zgodę na powtarzalność, niezmienność, archetypiczność tego, co jest osnową malarskiego projektu. I – jednak – ludzkiego losu.” 
 
Wernisaż odbędzie się 12 czerwca, o godz. 17. Wstęp wolny. Wystawa czynna do 2 lipca, po telefonicznym umówieniu (nr 608 880 093).

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy