Znany rzeszowski plakacista Wiesław Grzegorczyk zakończył swą działalność z powodu braku zamówień i nędznych honorariów. Krzysztof Motyka projektuje plakat, gdy dostanie zamówienie od jedynego bodaj zleceniodawcy: Teatru im. W.Siemaszkowej w Rzeszowie. Na tych dwóch nazwiskach należałoby zakończyć podkarpacką listę grafików z tej branży. Niespodziewanie dołączył do nich młody artysta: Mirosław Rymar z Krosna, który projektuje plakaty nie mające szansy na druk. Możemy obejrzeć je na wystawie w galerii Muzeum Rzeszmiosła w wieży farnej.
Plakat artystyczny jest przedsięwzięciem tanim. Honorarium artysty wynosi 1-1,5 tys.zł, zaś koszty druku ok. 800 zł. Przy gigantycznych środkach wydawanych na reklamę i propagandę wyborczą te kwoty nic nie znaczą. A jednak słynna polska szkoła plakatu zmarła śmiercią naturalną.
- Wykończyła nas możliwość dobrego, fotograficznego druku – uważa Mirosław Rymar. Zwyciężyła dosłowność w przedstawianiu świata; klęskę poniosła wyobraźnia artystyczna operująca lapidarnym znakiem graficznym.
Pozostał plakat jako „czysta sztuka”- pokazywany raczej w galeriach niż na ulicy. Mirosław Rymar ma wiele do powiedzenia. Na przykład w plakacie politycznym: gorzkim, ironicznym, pełnym emocji. „Made in China” to czerwona mapa tego państwa na którą kapią krople krwi. „Poland since 1989” przedstawia flagę amerykańską z wąziutką biało-czerwoną wstążką u dołu. „New fashion designed for you” to partyjny lepperowski krawat, którego cień przeobraża się w sylwetkę żmiji. To złowieszcze wspomnienie tej partii.
Nie starzeje się plakat społeczny.”Koko-koko” z okazji Euro 2012 przedstawia absurdalną konstrukcję polskiej piłki, której kopnąć nie sposób. „Puszka Pandory” to konserwa kryjącą zarysy globu ziemskiego: musimy go wspólnie ratować.
Poprzez plakat kulturalny artysta składa hołd wielkim twórcom: od Chaplina i Marylin Monroe po Krzysztofa Kieślowskiego i Romana Polańskiego (plakat do „Noża w wodzie”, w której nieoczekiwanie pojawia się grzbiet rekina). Upamiętnia także bohaterów kultury masowej takich jak Batman, Spider Man, Zorro. Najciekawsze są projekty odnoszące się zarówno do klasyki jak „Moralność pani Dulskiej”(kobieca noga w bucie, druga w domowym kapciu) jak i do współczesnych imprez kulturalnych: Triennale „Z krosna do Krosna”, „Jazz w Brzozowie” czy Janosza Nemetha „Sztuka ogniem trawiona”.
Sztuka plakatu wróci. Będzie potrzebna, gdy kraj zmądrzeje.
Mirosław Rymar, ur. w 1975 w Krośnie, studiował w Toruniu na Wydziale Sztuk Pięknych UMK; dyplom z projektowania graficznego obronił w pracowni prof. Edwarda Salińskiego w 2001. Na Politechnice Rzeszowskiej ukończył studia podyplomowe w specjalności: technologie internetowe, poszerzając zakres działalności twórczej o media elektroniczne. Zajmuje się plakatem (tematyka społeczna, polityczna i kulturalna), projektowaniem graficznym (książka, serwisy intertentowe, prezentacje multimedialne) oraz malarstwem, rysunkiem i fotografią. Prowadzi zajęcia z grafiki komputerowej w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Krośnie.
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.