Reklama

Kultura

“Chopin bez fortepianu”. I do diabła z wierzbami płaczącymi!

Aneta Gieroń
Dodano: 19.11.2014
16125_Chopin_113
Share
Udostępnij
Muzyka Chopina narodową świętością, a samo wspomnienie o kompozytorze natychmiast kojarzone z pomnikiem Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich, gdzie postać pianisty przedstawiona jest pod wierzbą – symbolem polskiego krajobrazu i romantycznej natury Polaków. Michał Zadara zdobył się na nowe, „obrazoburcze” odczytanie esencji muzycznej polskości i zrobił to bardzo interesująco. Tak powstał „Chopin bez fortepianu” – wykonanie dwóch koncertów fortepianowych Chopina – f-moll op. 21 i e-moll op. 11 bez fortepianu,  gdzie jego partie zastąpił tekst  Barbary Wysockiej i Michała Zadary, w koncertowym wykonaniu Barbary Wysockiej. I jeśli Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie ma ambicje promocji działań artystycznych, których istotą jest poszerzanie kategorii dramatyczności i teatralności, to taką awangardą treści na scenie można być zauroczonym na długo. 
 
Kwintet smyczkowy na scenie i piękne dziewczyna przy fortepianie. Przez półtorej godziny słuchamy dwóch koncertów Chopina, ale z fortepianu nie wydobywa się ani jeden dźwięk. Barbara Wysocka nie gra, ale opowiada, co robi fortepian zachowując muzyczne tempo i interpretacje. Temat piekielnie trudny, w dodatku przez 90 minut jedna tylko osoba musi skupić na sobie uwagę widowni, gdzie muzycy są tylko dodatkiem do jej obecności na scenie. Barbara Wysocka uwodzi widza, intryguje, jak to możliwe, że jej słowa idealnie  trafiają w dźwięki. Odpowiedź tkwi w życiorysie aktorki, która jest nie tylko absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, ale studiowała też skrzypce w Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech.
 
Wspólnie z Michałem Zadarą stworzyła scenariusz zawierający fragmenty biografii Chopina, jego listów, recenzje jego koncertów, wywiady z wybitnymi pianistami, opracowania muzykologiczne i teoretyczną interpretację chopinowskich koncertów – tak powstało słowne wykonanie partii fortepianowych.
 
W Polsce koncerty fortepianowe Chopina są świętością narodową i kwintesencją polskości, Michał Zadara podejmuje polemikę z tymi utworami, nie depcze naszych powszechnie ukształtowanych wyobrażeń o  muzyce Chopina, ale chce uczciwej, nie na kolanach rozmowy o Chopinie, muzyce, kulturze, o Polsce. Upomina się o Chopina,  ale nie jako muzyka na wskroś polskiego, sentymentalnego, piewcę polskiej prowincji, zadumanego pod wierzbą płaczącą, ale jako o artystę awangardowego.
 
Tak powstał bardzo udany eksperyment teatralny, gdzie po raz pierwszy tak szczerze mówi się nie o patosie, ale o emocjach wpisanych w muzykę poważną. Barbara Wysocka, brodząca w błyszczących szpilkach po partyturze, ubrana w czerwoną kurteczkę puchową, siedząca na fortepianie, o tym Chopinie nie z wysokości cokołu, ale geniuszu fortepianu,  przypomina nam nieustannie.
 
"Chopin bez fortepianu"

Reżyseria: Michał Zadara
 
Muzyka: Fryderyk Chopin
 
Występują: Barbara Wysocka, kwintet smyczkowy 
 
Reżyseria światła i projekcje: Artur Sienicki
 
Menedżerka projektu: Marta Kuźmiak
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy