Reklama

Kultura

“Wenus w futrze” będzie kusić i prowokować. W czwartek premiera

Anna Olech
Dodano: 26.02.2015
18149_promo3
Share
Udostępnij
Studium namiętności i pojedynek płci, czyli „Wenus w futrze” Davida Ivesa na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej. To najnowsza premiera w rzeszowskim teatrze. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc odbędą się dwie premiery, 5 i 6 marca, na Małej Scenie im. Z. Kozienia. 
 
„Wenus w futrze” jest adaptacją sztuki Davida Ivesa, współczesnego dramaturga amerykańskiego, opartej na XIX – wiecznej noweli Leopolda von Sachera-Masocha, który opisał w niej swój prywatny eksperyment. W 1869 roku zawarł układ z baronówną Fanny von Pistor, na mocy którego przez sześć miesięcy był jej niewolnikiem. To od jego nazwiska pochodzi termin „masochizm”, tak często wykorzystywany we współczesnej psychologii i seksuologii.
 
A zatem jak daleko może się posunąć człowiek, żeby zaspokoić swoje żądze? Prawdziwe namiętności mogą być motorem i nadać sens życiu, ale mogą też być obsesją. Spełnianie ukrytych pragnień może nieść nieodwracalne konsekwencje. „Wenus w futrze” Davida Ivesa w reżyserii Jana Nowary to historia burzliwego spotkania oraz walki o władzę i dominację. Tytułową Wenus-Wandę poznajemy, gdy przychodzi na przesłuchanie do nowej sztuki teatralnej. Reżyser Thomas nie spodziewa się, że to on zostanie poddany próbie, ponieważ współczesna Wenus może mieć więcej wspólnego z Heddą Gabler niż z rzymską boginią. 
 
Potrzeba przekroczenia granic jest kuszącą perspektywą, ale jej konsekwencje mogą się okazać katastrofalne. Eksperyment z Wenus obiecuje rozkosz, jednak nie za wszelką cenę, szczególnie cenę cierpienia kogoś, kto jak Wanda Jordan skrywa mroczną tajemnicę. Gdy przekroczy się pewną granicę, zaczynają budzić się demony i rozkoszna Afrodyta może przybrać postać okrutnej i mściwej Furii. Genialnie rozpisane dialogi, świetnie skrojone postaci i dynamika akcji gwarantują wyborną zabawę i wiele poziomów interpretacji.
 
Reżyseria: Jan Nowara 
Obsada: Dagny Cipora, Michał Chołka
Scenografia: Magdalena Gajewska
Układ choreograficzny finału: Tomasz Dajewski
Opracowanie muzyczne: Tomasz Wadowski
 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy