Reklama

"Staff Only" z główną nagrodą Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie

A A A
Alina Bosak

Dodano: 06-12-2019

"Staff Only". Fot. Materiały prasowe

"Staff Only". Fot. Materiały prasowe

Serca jurorów 6. Festiwalu Nowego Teatru – 58. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych podbił spektakl „Staff Only” Biennale Warszawa! Był jednych z 7 konkursowych spektakli, które wystawiono w Rzeszowie od 29 listopada do 5 grudnia. Mówiły o jednostce i wspólnocie, bo teatr wydaje się miejscem budowania mostów, miejscem tolerancji i otwartości. Na scenie Siemaszkowej pojawili się aktorzy z Senegalu, Ukrainy, polsko-nigeryjska piosenkarka Ifi Ude, migranci z różnych zakątków świata. A jednak… w zwycięskim spektaklu „Staff Only” obnażyli szklane sufity w najbardziej zdawałoby się liberalnym świecie polskiego teatru i filmu, do którego dostęp zamyka odcień skóry i niedoskonała artykulacja fraz typu „chrząszcz brzmi w trzcinie”. 
 
27 wydarzeń przez siedem dni. Spektakle głównego nurtu z całej Polski, ale także scena offowa, czytanie nowych tekstów dramatycznych i panel dyskusyjny poświęcony hasłu przewodniemu festiwalu: „Ja i/czy Wspólnota”. 58. Rzeszowskie Spotkania Teatralne już po raz szósty odbyły się w formule Festiwalu Nowego Teatru, którą zaproponował Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej. Nad programem przez kolejne edycje czuwała wybitna teatrolog Joanna Puzyna-Chojka. Po jej tragicznej śmierci w 2018 roku, zdecydowano, by główna nagrodę FNT nazwać jej imieniem. W tym roku taką właśnie przyznano po raz pierwszy.
 
W części konkursowej Festiwalu Nowego Teatru zaprezentowano siedem spektakli: „Jak ocalić świat na małej scenie?” Teatru im. Zygmunta Hübnera w Warszawie w reż. Pawła Łysaka; „Aktorów koszalińskich, czyli komedię prowincjonalną” Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie w reż. Piotra Ratajczaka, „Idiotów” Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w reż. Marcina Wierzchowskiego, „Śmierć w Wenecji, czyli czego najbardziej żałują umierający” Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku w reż. Mikołaja Mikołajczyka; „Mistrza i Małgorzate” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Cezarego Ibera, „Wojnę polsko-ruską pod flagą biało-czerwoną” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reż. Pawła Świątka oraz „Staff Only” Biennale Warszawa w reż. Katarzyny Kalwat.
 
- Obrady były gorące i gwałtowne – nie ukrywał ogłaszając werdykt Adam Głaczyński, przewodniczący jury dziennikarskiego. – Postanowiliśmy przyznać dwie nagrody. Honorową nagrodę specjalną jury za inteligentne i życzliwe przypomnienie, że prowincja to stan świadomości, a nie miejsce na mapie oraz za zwrócenie uwagi na siłę wspólnoty, która bierze się z siły jednostki w teatrze i poza nim, otrzymał spektakl „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna”. Nagrodę Główną im. Joanny Puzyny-Chojki w kwocie 6 000 zł za najpełniejsze oddanie idei nowego teatru sformułowanej przez Joannę Puzynę-Chojkę oraz myśli przewodniej tegorocznej edycji Festiwalu „Ja i/czy wspólnota”, aktualność tematu, podjęcie dyskusji nad relacją wspólnota – inny, rozszerzenie tego, co rozumiemy pod  pojęciem projektu teatralnego, a także dekonstrukcję sposobów mówienia o polskości zawartej w języku, jury przyznało spektaklowi „Staff Only”.
 
Reklama
Nagrodę odebrała wzruszona Ifi Ude, polsko-nigeryjska piosenkarka, która w spektaklu „Staff Only” zagrała jedna z ról. W sztuce występują migranci – artyści i artystki o obcym pochodzeniu, którzy próbują odnaleźć swoje miejsce w Polsce. Jak się okazuje wcale nie jest to łatwe. Na artystycznym rynku pracy – gdzie słowa liberalizm i postępowość padają nader często – szklany sufit dla obcych okazuje się faktem. Aktorzy w „Staff Only” doświadczyli tego o czym opowiadają w scenariuszu znakomicie skonstruowanym z niuansów polskiego języka przez Beniamina Bukowskiego. Pochodzący z Rzeszowa i współpracujący z Teatrem im. W Siemaszkowej twórca (wyreżyserował spektakl o rodzinie Ulmów) pokazuje jak językowa dykcja i artykulacja staje się testem na polskość i wraz z reżyserką Katarzyna Kalwat pyta, czy to rzeczywiście jedyne kryterium oraz jak się ono ma do integracji z tymi nacjami, dla których otworzyło się migracyjne wrota. 
 
 
"Idioici". Fot. Maciej Rałowski.
 
„Staff Only” znalazł się także wśród trzech spektakli, które najbardziej podobały się widzom, obok „Mistrza i Małgorzaty” oraz „Idotów”. I właśnie ta ostatnia sztuka zdobyła najwięcej punktów i Nagrodę Publiczności w wysokości 6 000 zł. To zarazem trzecia nagroda od festiwalowej publiczności dla Marcina Wierzchowskiego. Wygląda na to, że reżyser ten został ulubieńcem Rzeszowa. Dlaczego tym razem nie Cezary Iber? Wiele osób zastanawiało się nad tym w kuluarach.
 
- To, co Joanna Puzyna-Chojka proponowała na Festiwalu Nowego Teatru, a więc punktowanie rzeczywistości i formę teatralnego komentarza, która ma utkwić w pamięci, z roku na rok wychodzi w Rzeszowie coraz ciekawiej – uważa Ryszard Zatorski, zasiadający w dziennikarskim jury FNT. – Festiwal jest kontynuacją Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, których istota było sprowadzenie najsłynniejszych polskich teatrów i wybitnej klasy reżyserów i artystów. W Festiwalu Nowego Teatru szuka się nowych twarzy i nowych realizacji. Spektakl „Staff Only” doskonale trafia w tę ideę. Ma konwencję koncertu, występują w nim ludzie z różnych stron świata, których los sprowadzi do Polski i mówią o odnajdywaniu się w polskości. Gdy opowiadali o swoich doświadczeniach, czasem pojawiały się łzy. Była w tym taka szczerość, że publiczność ich pokochała. Ten ostatni spektakl kończył część konkursową i był fajną klamrą w połączeniu z pierwszym przedstawieniem tego festiwalu „Jak ocalić świat na małej scenie”, również znakomity i również z zagranicznymi aktorami. Uderzające jest, że w wielu spektaklach wykorzystano formułę, w której aktorzy dzielą się swoimi osobistymi przeżyciami i  historiami – stwierdza dziennikarz.
 
- Ten festiwal po raz pierwszy zagościł również na scenie Teatru Maska, gdzie rozegrał się nowy nurt Festiwalu Nowego Teatru – Off Konteksty - przypomina dyrektor Jan Nowara. - Zaprosiliśmy artystów niezależnych, aby pokazać, że życie teatralne w Polsce jest bardzo bogate i w tej przestrzeni poszukiwań, eksperyment, wolności artystycznej „off” również bardzo się liczy. Ważną częścią festiwalu jest Scena Nowej Dramaturgii, wcześniej nazywana Dramą Lab, którą opiekuje się Martyna Łyko i Witold Mrozek. To laboratorium nowych tekstów. Skoro Rzeszów jest dziś postrzegany jako znaczące dla „nowego teatru” miejsce na mapie, chcemy, aby powstawały tu także sztuki. Taki program w tym roku realizowaliśmy. Powstało 10 tekstów napisanych w ramach naszego projektu i 3 z nich zaprezentowaliśmy podczas Festiwalu Nowego Teatru. Reżyserka Katarzyna Kalwat, która dziś jest głównym laureatem tego festiwalu, dwa lata temu właśnie na Drama Lab czytała tekst sztuki. 
 
 
"Mistrz i Małgorzata". Fot. Maciej Rałowski
 
W tym roku w wyborze spektakli konkursowych, które zaproszono do Rzeszowa pomagał kurator Tomasz Domagała, krytyk teatralny, bloger. Wspólnie z Janem Nowarą zdecydowali zaprosić spektakle, odpowiadające głównemu hasłu „Ja i/czy wspólnota”, a jednocześnie oryginalne i frapujące. -  Spektakl „Staff Only”, laureat głównej nagrody, powstał jako dzieło nie zinstytucjonalizowanego teatru, ale dzieło pewnego wydarzenia, festiwalu. Stworzono go z myślą, ze może zostanie zagrany raz. Okazało się, że potrzebujemy go bardzo. Okazuje się, że coś bardzo wartościowego może być w działaniu obliczonym na jeden moment, ze pojawia się pewna ciągłość. I cieszę się, że jak usłyszałem od reżyserki, ten projekt będzie kontynuowany.  
Jak zdradził Jan Nowara, zarówno Katarzyna Kalwat, jak i ulubieniec rzeszowskiej publiczności, Marcin Wierzchowski, zostali przez niego zaproszeni do przygotowania premier dla Teatru Siemaszkowej. 
 
Festiwal Nowego Teatru został sfinansowany z budżetu Województwa Podkarpackiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
 
"Superbohater". Fot. Maciej Rałowski

KOMENTARZE

Teatr z Krakowa o naszym piekle. Festiwal Nowego Teatru już na półmetku

Aktorom z Krakowa publiczność zgotowała długą owację na stojąco. Trwająca aż 3,5 godziny "nie-boska komedia. Wszystko powiem Bogu!" Pawła Demirskiego...

"Afryka" wygrała Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie

Grand Prix 02 Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie zdobyła "Afryka" Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jury wyróżniło również aktorów i twórców pięciu innych spektakli.

zobacz więcej
Reklama

Wanda. Historia Wandy Rutkiewicz

Legenda polskiego himalaizmu, zdobywczyni ośmiu z czternastu ośmiotysięczników. Jako...

U rzeszowskich dominikanów znowu msze, śluby i pogrzeby

Od poniedziałku, 4 maja w kościele...

Seksafera podkarpacka w filmie Vegi. "Pętla" trafi do kin na wakacjach?

Podkarpackie domy publiczne, nagrani w nich politycy, celebryci i duchowni, nieżyjący Dawid Kostecki, a w tle służby specjalne, także obcych państw –...

Już w niedzielę rzeszowscy filharmonicy w koncercie online

Kto tęskni za piątkowymi wieczorami w Filharmonii Podkarpackiej już w niedzielę, 31 maja o godz. 18 na antenie TVP3 Rzeszów będzie miał okazję obejrzeć i wysłuchać koncert...

O Wandzie, co chciała do Rzeszowa - opowiadania o Siemaszkowej

Kim była patronka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie? Znakomitą aktorką scen krakowskich i lwowskich, Panną Młodą w słynnej prapremierze "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego...

Reklama

11 lipca Siemaszkowa otwiera scenę. Spektakle przez całe wakacje

Po czterech miesiącach przerwy Teatr im. Wandy Siemaszkowej otwiera podwoje dla stęsknionej widowni. Na powitanie, 11 lipca, premiera "Iwony, księżniczki Burgunda"...

Otwarte kolejne muzeum. Od wtorku gości wita skansen w Sanoku

Po tym jak w poniedziałek pierwszych turystów przyjęło Muzeum Historyczne w Sanoku, we wtorek także Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku powitało pierwszych gości.

Boże Ciało w Rzeszowie bez wielkiej procesji ulicami miasta

W święto Bożego Ciało nie będzie w tym roku procesji centralnej ulicami Rzeszowa. Kuria zaleca procesje na placach przykościelnych, za to bez limitu osób. Biskup rzeszowski...

Życie w czasach zarazy. Mariola Łabno-Flaumenhaft, aktorka

Ostatnie trzy miesiące, kiedy pandemia koronawirusa do góry nogami wywróciła wszystkie plany i projekty, nie tylko moje, ale właściwie nas wszystkich, są dla mnie po raz kolejnym...

Od środy znów czynne Muzeum Okręgowe oraz Etnograficzne w Rzeszowie

Od środy, 20 maja Muzeum Okręgowe oraz Muzeum Etnograficzne w Rzeszowie znów będą otwarte dla zwiedzających. W tym pierwszym będzie mogło jednocześnie przebywać...

zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.