Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Wino zakochane w serze

A A A
Anna Olech

Dodano: 12-11-2012

fot. T. Poźniak

fot. T. Poźniak

GALERIA ZDJĘĆ
fot. T. Poźniak
fot. T. Poźniak
fot. T. Poźniak
Historia tego związku jest ściśle powiązana z historią ludzkości. Zapisane są w niej z pozoru nieistotne przypadki i zdarzenia, po których świat nie był już taki sam. Ten zmysłowy romans ma swoje początki już w czasach starożytnych. Francuzi powiadają, że ser może być największym przyjacielem lub największym wrogiem wina. Ale szczęśliwie skojarzona para rozpieszcza nasze zmysły i dostarcza niezwykłych doznań.

Dobre wino i wykwintny ser, to para idealna. Zarówno wino, jak i ser są produktami fermentacji, długotrwałego dojrzewania, potrzebują czasu, by ich smak i aromat zyskały niebywałej wręcz wytworności. I choć niektórzy twierdzą, że ser psuje smak wina zaklejając kubki smakowe i nie pozwalając w pełni poznać jego smaku, to przecież nie sposób oprzeć się temu połączeniu, które już starożytni uznali za doskonałe. Coś w nim musi być.

Dla królów i chłopów
Reklama

Wina i sery wydają się nam bardzo wytwornymi produktami zarezerwowanymi wyłącznie dla wyższych sfer. Ale to błędne przekonanie. Wino i ser wspólnie z pieczywem towarzyszą człowiekowi, bez mała, od początków istnienia ludzkości. Sery od zawsze wyrabiali pasterze i był to ich główny posiłek. Te produkty miały kilka zalet, które sprawiły, że były niezwykle ważne w dziejach człowieka. Po pierwsze są produktami bardzo pożywnymi, po drugie dają się łatwo przechowywać, nie ma więc zagrożenia, że się zepsują i spowodują zatrucie pokarmowe. Można je też spożywać bez wcześniejszych przygotowań. I choć czasy się zmieniły, to jednak w naszym menu wciąż są bardzo ważnymi elementami. Co prawda w naszym kraju dopiero poznajemy tajniki dobierania serów z winami, ale to połączenie bardzo skutecznie podbija nasze serca i kubki smakowe.

Analogiczna sytuacja jest z winami. - Kultura picia wina w naszym kraju narodziła się ok. 10 lat temu. Coraz częściej oprócz konsumpcji w restauracji, kupujemy wino do domu, na spotkania z przyjaciółmi. Znacznie lepiej zbudowane są też karty w restauracjach - przyznaje Krzysztof Nowak, twórca „Winoteki” w rzeszowskim „Grand Hotelu”. Poza tym powstają sklepy, które zajmują się sprzedażą wyłącznie wina. Znawcy tematu uważają, że można już mówić o modzie na picie wina. I to wina dobrego. Niewątpliwie moda na wina istnieje. Jest coraz więcej osób, które wina lubią i chętnie je piją. Np. młode pary zamiast kwiatów proszą o przyniesienie butelki wina, w ten sposób mogą stworzyć własną piwniczkę. Wino coraz częściej pojawia się też na weselach obok tradycyjnej wódki. To również fantastyczny prezent imieninowy lub urodzinowy.

Poznać i zasmakować
Reklama

Nasze zainteresowanie winami i serami rosło proporcjonalnie do naszych wyjazdów za granicę. Sprzedawcy obu tych produktów zgodnie przyznają, że podróżujący Polacy poszukują smaków, jakie poznali w czasie zagranicznych wojaży. Doskonałym przykładem są tu sery. Jeszcze kilka lat temu sery pleśniowe były dla nas równie egzotyczną potrawą, jak ślimaki czy żabie udka. - Klienci w końcu docenili walory smakowe serów pleśniowych i znacznie częściej je wybierają. Królem wśród nich jest roquefort, wytwarzany z surowego owczego mleka. Ale chyba mało kto wie, że powstanie tego przysmaku świat zawdzięcza przypadkowi. Dawno temu pewien pasterz z francuskiej miejscowości Roquefort zostawił w grocie kromkę żytniego chleba posmarowaną świeżym owczym serem. Po kilku tygodniach na chlebie pojawiła się błękitna pleśń. Pasterz po spróbowaniu był ogromnie zaskoczony wspaniałym smakiem spleśniałego sera, który do dziś najlepiej dojrzewa w jaskiniach Roquefort - opowiada Wojciech Fałek, szef departamentu produktów świeżych w hipermarkecie E. Leclerc w Rzeszowie.
 
Znawcy win także zauważają, że chętniej poznajemy wina i chętnie pogłębiamy swoją wiedzę na ten temat. Zainteresowanie winami jest tak duże, że od kilku lat na Wydziale Farmaceutycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego jeden z fakultetów obejmuje podstawy enologii, która zajmuje się kwestiami związanymi z produkcją wina.  - Edukacja jest długa i przebiega różnymi drogami - zauważa Nowak. - Na początku bardzo często sięgamy po wina lekkie, łatwe i przyjemne z Nowego Świata. Jednak doświadczony odbiorca wraca w kierunku starego kontynentu, którego wina, podobnie jak nowoświatowe, mają lekki i owocowy aromat, ale jest on bardziej złożony. Z czasem sięgają po prawdziwe perełki, z najwyższej półki. Choćby wytworne i bardzo mocne wina z Hiszpanii, z regionu Roja, bądź aksamitne i delikatne, ale posiadające „mocny kręgosłup” wina z Francji z regionu Saint - Emilion.

Deska serów
Reklama

Deski z najróżniejszymi gatunkami serów nie są już atrakcją jedynie wytwornych przyjęć, a coraz częściej pojawiają się także w naszych domach. Istotny jest sposób serwowania serów, ponieważ efekt wizualny ma przygotować na wrażenia smakowe. Z zasady podaje się je na drewnianej desce, najodpowiedniejszą temperaturą jest 18-22 stopni C. Aby osiągnąć ideał, wyjmuje się je z lodówki na godzinę przed podaniem. Ser najlepiej podawać w kawałkach, układając je na desce począwszy od najłagodniejszego, a następnie, idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara, kładąc coraz ostrzejsze w smaku. Konieczne są oczywiście odpowiednie przyrządy do krojenia, dostosowane do gatunku sera. Jeden nóż z pewnością nie wystarczy, ponieważ używanie tego samego narzędzia do krojenia różnych gatunków może zafałszować ich smak.

Para idealna

Ale najważniejsza jest odpowiedź, jak właściwie dobierać wina do serów? Koneserzy mawiają, że na zasadzie podobieństw. W myśl tej reguły doskonałym uzupełnieniem serów świeżych, które powstały z pasteryzowanego mleka krowiego, jak choćby mozarella, będą wina białe, ale niezbyt kwaśne, jak gutedel, sylvaner czy biały burgund. W tym zestawieniu te dwa subtelne smaki będą ze sobą wspaniale harmonizowały, żaden nie będzie górował. Z kolei łagodny smak i aromat rozpływających się w ustach serów z białą skórką pleśniową, jak brie czy camembert, świetne podkreślają słodkie białe wina, ledwie dojrzałe czerwone burgundy czy też niezbyt cierpkie bordeaux. Smak serów z wewnętrznymi zielonymi lub niebieskimi przerostami pleśniowymi, np. gorgonzoli i roqueforta, doskonale uwypuklą białe i czerwone porto lub vintage. Porto idealnie współgra również z stiltonem. Sery twarde, dojrzewające miesiącami, jak gruyère, grana padano czy sbrinz współgrają ze zdecydowaną większością wyrazistych win czerwonych. Natomiast do serów kozich i owczych, niezależnie od regiony, z jakiego pochodzą, najlepsze będzie szlachetne wino białe.
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.