Reklama

Ubieranie mężczyzny. Dziś biznes na wielką skalę

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 19-05-2015

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Biedny się okrywa. Bogaty czy głupi - stroi. Elegancki mężczyzna ubiera się - mówił na początku XIX wieku pisarz Honore de Balzac. I właśnie to "ubieranie" mężczyzny jest dziś biznesem na wielką skalę: w sieci furorę robią blogi o modzie męskiej, w pracowniach mniej i bardziej znanych projektantów powstają liczne kolekcje dla "płci brzydszej", a słynne florenckie targi Pitti Uomo przeżywają prawdziwy najazd osób zafascynowanych modą dla mężczyzn. Mężczyzna stał się ważnym klientem w tym biznesie. Klientem cenionym, bo wymagającym, ale zdecydowanym i konkretnym. 
 
Co wiążę się pod pojęciem moda męska? Zbyt wiele, by wystarczyło na jeden artykuł. O modzie męskiej, jej historii i ewolucji powstało setki publikacji, także książek, które szczegółowo wyjaśniały, dlaczego mężczyźni przestali nosić chusty i założyli krawaty czy zrezygnowali ze spódnic i koronek.
 
Kanon prostoty i elegancji
 
Pochodzący z Rzeszowa projektant mody męskiej Filip Rusin tłumaczy ją w następujący sposób: - Moda męska to cały kanon ikon, prostoty i klasyki, począwszy od zwykłego białego t-shirtu, jasne i ciemne dżinsy, blezer przez ciemny wieczorowy garnitur po klasyczny płaszcz. To wachlarz możliwie najprostszych elementów garderoby, jakie przychodzą nam do głowy. Moda męska zawiera w sobie kanony ukształtowane w latach 20. ubiegłego wieku. Brak w niej przesady i zmieniających się gwałtownie trendów, a mnóstwo klasycznych elementów garderoby, które nosiło się, nosi się i będzie się nosić - tłumaczy projektant.
 
Filip Rusin zauważa, że modą męska zawsze bazowała na klasyce, nigdy na genderyzmie, który teraz jest obecny na wybiegach: - Moda męska, moim zdaniem, powinna być modą męską, a moda damską modą damską i szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem zacieranie granic. Jest ogrom pięknych ubrań dla mężczyzn, w których wyglądają elegancko i modnie i nie widzę powodu, by ubierać mężczyznę jak kobietę. Pamiętajmy, że to moda damska czerpie z męskiej, a nie odwrotnie - dodaje.
 
Druga młodość męskiej mody
 
Moda męska przeżywa swoją ?drugą młodość?. Drugą, bo przecież istniała od zawsze. Jednak z początkiem lat 20. XX wieku została nieco zepchnięta na margines. Stało się to za sprawą Coco Chanel, która zdemokratyzowała modę, pozwalając kobietom wyzwolić się z krynolin, gorsetów i wielkich kapeluszy, odsłonić nogi i ściąć włosy na krótko. Wraz z erą Coco Chanel to moda damska zaczęła być lansowana przez projektantów. Moda męska była obecna zawsze, ale w tle.
 
Reklama
Historię zmian obrazuje historia włoskich targów Pitti Immagine Uomo, jakie od lat odbywają się we Florencji. Podczas pierwszych edycji targów prezentowane były głównie kolekcje damskie. Moda męska trafiła na florenckie wybiegi dopiero w 1963 roku, by wkrótce całkowicie je zdominować. Obecnie Pitti Immagine Uomo uważane są za najbardziej prestiżowe targi mody męskiej we Włoszech i jedne z większych w Europie. Dwa razy w roku prezentowane są tu najbardziej prestiżowe marki, ale od pewnego czasu pokazy wielkich marek zaćmiewa towarzyszący targom festiwal męskiej mody ulicznej. Michał Kędziora, autor znanego bloga poświęconego modzie męskiej - Mr. Vintage zauważył, że to co blogerzy fotografują podczas targów Pitti Uomo staje się wyznacznikiem trendów w modzie męskiej. Zdjęcia uważnie śledzą największe marki i fani włoskiego stylu, zaś najlepsze stylizacje szybko znajdują naśladowców na całym świecie.
 
Jak powinien ubierać się mężczyzna
 
Ale to, co widzimy na pokazach i blogowych stylizacjach niekoniecznie sprawdza się w przypadku wizerunku mężczyzny w biznesie. Jak więc powinien ubierać się elegancki mężczyzna? - Powinien wyglądać tak, jakby kupował ubrania z najwyższą starannością, założył je z dbałością na siebie i zapomniał o nich - twierdził  projektant Hardy Amies. Arystokrata Beau Brummel dodawał: - Jeśli ludzie oglądają się za tobą na ulicy, to wcale nie znaczy, że jesteś świetnie ubrany, ale ubrany zbyt sztywno, w rzeczy zbyt obcisłe czy też zbyt modnie.
 
Filip Rusin, który od kilku lat tworzy klasyczne projekty z myślą o eleganckich mężczyznach, uważa że w Polsce to moda kobieca jest na uprzywilejowanej pozycji, a kobiety mają w tej dziedzinie łatwiej, ponieważ istnieje szereg magazynów dyktujących modę i narzucających trendy. Absolutnie nie znaczy to, że mężczyzna może czuć się zagubiony. - Jeżeli mężczyzna posiada jakąkolwiek intuicję, to potrafi bez problemu wyskoczyć z wygodnego t-shirtu, jaki zakłada w weekend, w elegancki garnitur, który nosi na co dzień. Mężczyźni muszą sobie zdawać sprawę z tego, że nie potrzebują mieć w szafie wiele rzeczy. Potrzeba im zaledwie kilka elementów garderoby, które wystarczy odpowiednio połączyć i dostosować do pory dnia i okazji. 
 
By stworzyć uniwersalne stylizacje, w których mężczyzna zawsze i wszędzie będzie wyglądał elegancko i stosownie, w jego garderobie nie może zabraknąć: jasnych jeansów na dzień i ciemnych na wieczór, prostego ciemnego garnituru, granatowego blezera, białej koszuli, t-shirtów, dobrej wody toaletowej, dobrej jakości okularów, buty i zegarka. Zdaniem Filipa Rusina, mężczyznom o wiele łatwiej jest skompletować odpowiedni strój, właśnie ze względu na to, że nie potrzebują tylu elementów garderoby co kobieta.  
 
- Jeśli chcesz dobrze wyglądać, to bez względu na to, czy mieszkasz w Rzeszowie, Warszawie czy innym mieście, będziesz dobrze wyglądał - mówi projektant. - Elegancki mężczyzna ma dziś szeroki dostęp do projektantów, którzy tworzą i szyją na miarę, na specjalne zamówienie. Zasadniczym celem mojej marki jest ubieranie mężczyzn, nie przebieranie ich. Obserwuję, że mężczyźni lubią modę i potrzebują jej. Pora, by wyszli z cienia błyszczących u ich boku kobiet.
 
Cenny klient w branży modowej
 
Rzeszowski projektant twierdzi, że mężczyzna na zakupach to klient zdecydowanie różniący się od kobiety. Przede wszystkim jest świadomy i zdecydowany. Dokładnie wie czego chce. Stawia też na jakość wykonania. Jego słowa potwierdza Jeremy Hackett, znany londyński krawiec, który w jednym z wywiadów prasowych powiedział: - Mężczyźni są zdecydowanie bardziej pragmatyczni. Pragną tylko, aby kobiety zostawiły ich w spokoju. Mężczyźni nienawidzą chodzić na zakupy. Dlatego jest tak ważne, aby nie przeprowadzać w modzie męskiej zbyt gwałtownych rewolucji, gdyż w przeciwnym razie czujemy się przytłoczeni nowymi trendami. Nie chcemy godzinami przymierzać ubrań, tylko je kupować.

KOMENTARZE

Biznes na szpilkach - kobiety sukcesu

Prywatnie są żonami i matkami. Znamy je jednak z zupełnie innej strony. Przedstawicielki...

Firmy rodzinne. Blaski i cienie

Najtrudniejsze są początki. Praca od świtu do nocy, by zbudować firmę. Gdy wszystko...

Chińska szansa

Opinia Tomasza Konika, partner w Deloitte, lider Deloitte China Services Group w Polsce, na temat współpracy biznesowej...

Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości - pomoc na starcie

AIP, czyli Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, to największa w Europie sieć 40 centrów testowania swojego pomysłu na biznes w warunkach rynkowych. Pakiet AIP umożliwia...

Mój biznes - mój sukces. Warto skorzystać z dotacji

Bezzwrotne dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej są szansą dla ludzi ambitnych i przedsiębiorczych ? twierdzą Piotr z Chmielnika i Małgorzata z Biecza, którzy z takich dotacji...

zobacz więcej
Reklama

Nadchodzi czas winobrania w podkarpackich winnicach

Lada dzień w większości podkarpackich winnic rozpocznie...

W Kolbuszowej powstają buty z liści ananasa

Nurt wegański coraz śmielej wkracza na światowe salony. Los Angeles ma swój wegański tydzień mody, Kolbuszowa na Podkarpaciu zakład szewski, w którym powstają buty z liści ananasa. Jak zapewniają producenci...

Jesień w Bieszczadach w obiektywie Mirosława Pieli

Pożółkłe trawy na szczytach połonin oraz jelenie na rykowisku - Bieszczady jesienią potrafią zauroczyć każdego. Na szlakach jest już mniej turystów, a do tego robi się coraz bardziej kolorowo...

Sezon na domowe przetwory trwa w najlepsze

Dżemy, konfitury, marmolady, soki, kiszonki, suszonki - trwa sezon na domowe przetwory, a ponieważ plony w tym roku są wyjątkowo obfite, jest co przetwarzać. Mimo iż w marketach aż uginają się półki od gotowych...

Reklama

Od października rewitalizacja wąskotorówki Przeworsk-Dynów

Przeworska Kolej Dojazdowa kursuje na trasie Dynów-Przeworsk. Od lat jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Podkarpacia. W sezonie letnim przewozi średnio ok. 20...

Od zagrzybionych piwnic do luksusowych łaźni. W Zamku w Łańcucie remont

Muzeum-Zamek w Łańcucie wygląda, jak wieki plac budowy. Pracami remontowo-konserwatorskimi objęto już dziedziniec, ujeżdżalnię oraz piwnice. W...

Dyżurka GOPR z Połoniny Wetlińskiej zeszła na niziny. Czeka w Sanoku

Na drewnianej podłodze stara żeliwna koza. Przy niej mały stolik z radiostacją i lornetką. Zaraz obok wąskie łóżko z gitarą, na której w latach...

Śladami rzeszowskich Żydów - nowa trasa spacerowa w mieście

Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna stworzyła "spacerownik" pod nazwą "Dziedzictwo Rzeszowskich Żydów". Przemierzając nową trasę można dowiedzieć się dlaczego...

KSU na Festiwalu "Natchnieni Bieszczadem" w Cisnej

W Bieszczady przyjeżdża się raz, potem już się tylko wraca. Wiedzą o tym doskonale organizatorzy festiwalu "Natchnieni Bieszczadem", który już od 11 lat przyciąga do Cisnej tłumy gości z całej...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.