Reklama

Dobrze dobrana kolorystyka ubrań i wyglądu może zmienić nasze życie

A A A
Z Pauliną Popek, wizażystką - stylistką, właścicielką Pracowni Wizażu i Stylizacji Wizerunku Estilo w Rzeszowie, rozmawia Ewelina Czyżewska

Dodano: 07-06-2016

Fot. Archiwum Pauliny Popek

Fot. Archiwum Pauliny Popek

Reklama
Ewelina Czyżewska: Pracuje pani przy sesjach zdjęciowych, eventach, pokazach mody i makijażu. Specjalizuje w makijażu ślubnym, beauty oraz kreowaniu wizerunku. Jaką rolę w tym wszystkim odgrywa analiza kolorystyczna, bo przecież nie bez znaczenia są barwy, jakie wybieramy w swoich ubraniach i makijażach. 

Paulina Popek: Wiedza o oddziaływaniu koloru na wygląd jest najważniejsza. To  właśnie kolor wpływa najmocniej na nasz wizerunek i to jak nas ktoś postrzega. Ma on duże oddziaływanie na naszą karnację, kolor włosów, kolor tęczówki oka, naturalną czerwień wargową czy odcień kości zębowej. Jeśli nam się wydaje, że wyglądamy dobrze, a ktoś inny dostrzega coś zupełnie innego, to znaczy, że kolor, który wybraliśmy do nas nie pasuje. Nie wyobrażam sobie swojej pracy, bez tej wiedzy.

Dlaczego kolor odgrywa tak ważną rolę w naszym wyglądzie i postrzeganiu nas przez innych?


Wiedza o kolorach jest niezwykle istotna przy budowaniu własnego wizerunku. Dobrze dobranym kolorem, możemy wiele rzeczy zatuszować. Są to jakieś niedoskonałości czy przebarwienia skóry, cienie pod oczami. A idąc w drugą stronę, pewne zalety podkreślić, odsuwając tym samym uwagę o tych niedoskonałości. Dopasowana kolorystyka sprawia, że wyglądamy dobrze. A ładny wygląd dodaje nam pewności siebie, czujemy się dobrze w towarzystwie swoim i innych. Ułatwia też zakupy.

Naprawdę można skrócić czas kupowania damskiej garderoby?

Oczywiście. Najczęściej wygląda to tak, że godzinami chodzimy po sklepach i zastanawiamy się, co kupić. Jeśli chcemy ten czas skrócić, to kupujmy kolorami. Druga sprawa to oszczędność, o której wspomniałam. Każda z nas ma szafie ubrania, których nigdy nie ubrała. Dlatego by ten proces usprawnić oraz ograniczyć budżet, wchodząc do sklepu patrzmy, gdzie są nasze kolory i tam idziemy. Nie ma potrzeby oglądania wszystkiego w sklepie.

Czy robiąc analizę kolorystyczną kieruje się pani jakąś ogólnie znaną teorią?

Są różne teorie odnośnie typów kolorystycznych. Czterech, ośmiu, dwunastu typów kolorystycznych oraz  wiele innych. Jest tego tak dużo, że  panie, które próbują samodzielnie taką analizę sobie zrobić na bazie dostępnej literatury czy internetu, często popełniają błędy. Można to jednak uprościć i odnieść do teorii podstawowej. Robiąc analizę kolorystyczną, bazuję na tej właśnie teorii, która funkcjonuje właściwie od stu lat, podpierając się przy tym wiedzą o atrybutach barwy oraz własnym doświadczeniem. Teoria podstawowa mówi, że każdy z nas dopasowany jest do jednej z czterech osobowości kolorystycznej: wiosny, lata, jesieni i zimy. Do każdej z nich dobrana jest określona paleta barw. Wśród tych grup funkcjonują jednak podtypy, które należy określić. Jest to jednak łatwiejsze po wstępnym przyporządkowaniu się do którejś z czterech grup.

Co wpływa na przyporządkowanie do określonego typu kolorystycznego?

Żeby przypisać kogoś do danej grupy, bierzemy pod uwagę przede wszystkim naturalny typ urody. Kolor włosów, oprawy oczu, odcień czerwieni wargowej, naturalny odcień kości zębowej, kolor tęczówki oka, jej kontrastowość. Zwracamy też uwagę czy są piegi oraz jaki mają odcień, czy kolor skóry jest chłodny czy ciepły, jak ta skóra się opala. Wszystkie te cechy nadają nam odpowiedni typ osobowości kolorystycznej. Jak już wiemy do jakiego typu jesteśmy przypisani, zaczyna się zabawa odcieniami barw, które mają do nas pasować.

Naprawdę można uszeregować urodę kobiet w czterech typach?


Jest mnóstwo głosów także w internecie, że nie można wszystkich typów urody podzielić na cztery. Owszem, tak wprost się nie da. Ale można określić, jaka kobieta, do jakiego podtypu się zalicza, dzięki tym cechom urody, które wymieniłam. Zawsze jakieś cechy mamy porównywalnie takie same. Ponadto dużą rolę odgrywa wiedza na temat oddziaływania kolorów. Musimy wiedzieć, jak te kolory się dzielą i jak się mieszają. Mając tę wiedzę określamy kolor wiodący, a następnie odcienie, które do niego pasują. Dla przykładu te panie, które w skórze mają więcej pigmentu różowego zwykle są zimnym typem kolorystycznym, a te których odcień skóry jest bardziej pomarańczowy są typem ciepłym. Każdy typ może opalać się dobrze i bardzo źle. Naprawdę trzeba mieć dużo doświadczenia i wiedzy w weryfikacji cech urody.

Jakie cechy możemy przypisać konkretnym typom kolorystycznym?

Bardzo charakterystycznym typem jest pani Jesień. Te, które najlepiej znamy to posiadaczki włosów w kolorze rudym i marchewkowym, czekoladowym, kasztanowym i złocistych odcieniach brązu. Ważny jest tu czerwonawy, rudawy  i złoty czyli ciepły refleks, który jest zauważalny w kolorze podstawowym włosów. Cera jesieni ma ciepłą barwę kości słoniowej lub intensywną złocisto-beżową i brzoskwiniową. Panie o cerze jasnej powinny unikać opalania, bo łatwo ulegają poparzeniom słonecznym. Ale te o ciemniejszej karnacji mogą czasami pochwalić się piękną złocistą opaleniznę. Usta jesieni mogą być dość blade, ale zwykle o zabarwieniu lekko pomarańczowym, a tęczówka oka w kolorach od topazu, morskiej zieleni, piwne do złocistych brązów. To co dla jesieni, którą dobrze znamy, jest bardzo charakterystyczne to piegi, które występują często na całej twarzy oraz partiami na ciele i są w kolorze złocisto-brunatnym.

Z pewnością bardzo duża część populacji Polek to typ lata i jest to typ chłodny. Najczęściej kojarzy się z nieciekawym kolorem włosów, mówi się o nich ?mysie?. Cera pani lato może mieć kolor zróżnicowany - od bladego i porcelanowego po szarooliwkowy. Jeżeli cera nie jest zbyt jasna, dobrze się opala na chłodny oliwkowy kolor. Dość charakterystyczne u lata jest to, że skóra jest dobrze ukrwiona z wyraźnie przebłyskującymi, delikatnymi naczynkami o chłodnym, różowym odcieniu. Usta mogą mieć malinowe, bladoróżowe lub w kolorze zgaszonej czerwieni ? zawsze z domieszką błękitu. Oczy takich pań mogą być w odcieniach błękitnoszarych, błękitnych,  niebieskozielonych, szarozielonych.

Jeśli chodzi o zimę to według analizy czterech typów możemy wyróżnić dwa podtypy. Jeden z nich to typowa Królewna Śnieżka. Charakteryzuje ją porcelanowa, jasna cera i wyrazista czerwień wargowa oraz ciemne, prawie czarne, brązowoczarne i granatowoczarne włosy. Nie da się przejść obok takiej pani obojętnie, ponieważ zwykle przyciąga wzrok swoją kontrastową urodą. Drugi typ zimy to zima południowa czyli pani o urodzie latynoskiej ze śniadą cerą w kolorze szarej oliwki. O ile u pierwszego rodzaju zim trudno mówić o jakiejkolwiek opaleniźnie, o tyle drugi typ opala się na intensywny oliwkowy kolor. Kolor ust zim jest wyraźny, lecz ?złamany?, czasem sprawia wrażenie lekko sinego. Oczy są bardzo wyraziste, ze względu na kontrast między bielą gałki ocznej i tęczówki, błyszczą intensywnym blaskiem. Tęczówka może mieć zdecydowany, czysty kolor: ciemnobrązowy, zielony, ciemnoniebieski, błękitny, orzechowy. Oprawa oczu jest ciemna. Włosy mogą być brązowe, w odcieniu gorzkiej czekolady, ale i hebanowe oraz czarne.

Rzadziej spotykanym typem w Polsce jest Wiosna. Jest to typ ciepły. Wiosny mają cerę przeźroczystą, blada o delikatnym, złocistym, brzoskwiniowym odcieniu, czasami lekko zaróżowioną. Jeżeli są piegi, to złote. Wiosny posiadają włosy  jasne, w słomianym, żółtawym, miodowym odcieniu lub brązowe, o ciepłym, złotawym lub rudawym połysku, także truskawkowe blondy. Wiosna łatwo się opala na piękny ciepły, nawet ciemny brąz. Usta wiosen mają barwę brzoskwini i korala. Tęczówka oka ma najczęściej odcień od niebieskiego do zielonego, źrenica często oddzielona jest od tęczówki wyraźną obwódką w kolorze złotym lub złotobrązowym. mogą mieć odcienie od niebieskiego do zielonego, czasem także są złocistobrązowe.

Czy można zmienić typ kolorystyczny kobiety, złamać zasady?

Patrząc na doświadczenie swoje i swoich klientek, najczęściej dojrzałych kobiet, uważam, że każda z nas ma czas na eksperymentowanie. To zwykle wczesny okres życia, kiedy to na przykład często zmieniamy kolor włosów. Przeglądając zdjęcia z tego okresu, możemy zobaczyć czy i kiedy wyglądałyśmy dobrze. Natomiast to jest tak, że im bliżej kolorystyka zbliżona jest do naturalności, tym lepiej się wygląda. Owszem możemy zmienić kolor włosów, kolor brwi, ale co z kolorem skóry? Możemy próbować się opalać, ale wtedy mamy określony kolor opalenizny. Więc po co to robić? Wystarczy przyjrzeć się celebrytkom, które coraz częściej zmierzają do naturalności i moim zdaniem wyglądają korzystniej z wiekiem.

Kiedy kobiety decydują się na analizę kolorystyczną?


Wcześniej już wspomniałam o okresie eksperymentowania. Na analizę kolorystyczną, przychodzą panie, które mają ten czas za sobą. Są to najczęściej kobiety po trzydziestce, ale i czterdziestolatki. Czasem związane jest to z jakimś kryzysem, świat się zmienia a my nie. Bardzo często taka analiza, a później idąca za tym zmiana wyglądu jest początkiem czegoś nowego. To może być nowa praca, nowi znajomi czy związek. Czasem panie dostają taki prezent od partnera. W każdym razie przychodzą do mnie z pełną świadomością i nastawieniem na zmianę.

Jak wygląda analiza kolorystyczna?

Teoria to jedno, a praktyka drugie. Żeby oznaczyć typ kolorystyczny, muszę sprawdzić, które kolory i jakie ich odcienie do danej pani pasują. Wykonuję to za pomocą ram kolorystycznych, próbników kolorów oraz obszernych chust garderobianych, które przykładam do twarzy. Wówczas obserwuję, jak dany odcień oddziałuje na naturalną kolorystykę urody. Wszystko musi się odbywać przy odpowiednim oświetleniu. Odbiór otaczających kolorów, czyli również to w jaki sposób postrzegamy odcienie skóry, oczu i włosów jest uzależniony od barwy światła, które zostało zastosowane przy analizie. Oczywiste jest to, że dany kolor przy świetle dziennym wygląda zupełnie inaczej niż wieczorem. W trakcie analizy robimy zdjęcia w kolorach, które dla pani wybrałam, a następnie przeglądamy jej zasoby. Staramy się rezygnować z odcieni, które nie są odpowiednie i uzupełnić garderobę tymi odpowiednimi. Jeśli klientka chce się poddać dalszej stylizacji wizerunku, wykonujemy analizę sylwetki i wskazujemy odpowiednie do figury fasony i dodatki. Część rzeczy z szafy zostawiamy oczywiście, część odkładamy do przeróbek, a następnie uzupełniamy szafę kolejnymi elementami. W tym celu konieczne są wspólne zakupy, oczywiście mając na uwadze budżet i realne potrzeby pani. Zakończeniem analizy jest nowy wizerunek, który może być uwieńczony podczas profesjonalnej sesji zdjęciowej

Ile czasu zajmuje kobietom taka przemiana?


Jest to długi proces. Jedno czy dwa spotkania to za mało, czasem trwa miesiącami. Mamy pewne przyzwyczajenia i sympatie modowe, poglądy, które czasem są w nas mocno zakorzenione. Więc taka zmiana bywa rewolucją w życiu. Końcowym efektem musi być świadoma decyzja czy przyjmujemy zmianę, czy pozostajemy przy starych nawykach. Bo moim zadaniem nie jest narzucanie komuś swoich upodobań, tu chodzi o znalezienie swojego stylu. Zatem wszystko zależy od tego, jak bardzo kobiecie na tej zmianie zależy i czy ją na to stać. Bo niestety, ale za zmianą poglądów idzie często wymiana naszej garderoby, o czym już wcześniej wspomniałam. Zdarza się też tak, że ja zostawiam panie z wiedzą, a one pięknie funkcjonują same kierując się zasadami, które wspólnie ustaliłyśmy podczas trwania analizy kolorystycznej, analizy sylwetki i lekcji makijażu. My podświadomie wiemy, które kolory do nas pasują. Tylko wszystko trzeba zrównoważyć. Owszem są panie, z którymi jeżdżę na zakupy, kiedy zmieniamy garderobę z letniej na zimową. Traktują mnie jako wsparcie. Czasem przychodzą do mnie na naukę makijażu, bo wiedza o malowaniu jest również bardzo ważna.

Czy mając określoną, przypisaną do nas kolorystykę, możemy podążać za modą?


Jeśli chodzi o modną kolorystykę, to te kolory są zawsze selekcjonowane przez Instytut Pantone na bazie sezonowych pokazów mody. Wyszczególnionych jest dziesięć najmodniejszych kolorów na dany sezon, ale bierzemy również pod uwagę te, które zostały zaprezentowane  w ostatnich kolekcjach projektantów. Zawsze w wybranych opcjach znajdą się kolory ciepłe i chłodne oraz półtony i te które stanowią bazę stylizacji, takie neutralne - jak beże, odcienie bieli, brązy, szarości. Każdy typ kolorystyczny może nosić wszystkie kolory, ale nie wszystkie ich odcienie. Przykładowo każdy typ kolorystyczny powinien nosić inny odcień bieli. To głównie uwaga do pań, które wybierają właśnie suknie ślubne. Musimy zwracać uwagę na to, żeby ta biel nas nie przytłoczyła, albo żeby nie wyglądać zbyt infantylnie.

Czy są mężczyźni, którzy robią analizę kolorystyczną?

Tak, ale jest ich zdecydowanie mniej. To co odróżnia panów od pań w tej kwestii, to fakt, że ich zmiany są szybsze i konkretne. Kobietom często towarzyszą większe ambicje, które idą w parze z niższą wiarą w siebie. Jednak pamiętajmy o tym, że u pań te pierwsze zmiany w postaci makijażu i ?porządków w szafie? nierzadko są początkiem do większych i rewolucyjnych przemian w życiu, budowania większej pewności siebie, dlatego w tym wymiarze praca stylistki okazuje się niezwykle użyteczna i satysfakcjonująca.  
 
Fot. Archiwum Pauliny Popek






 

KOMENTARZE

Aneta Adamska, twórczyni teatru "Przedmieście"

Jej spektakle przyciągają tłumy coraz to nowych miłośników...

Sypialnia - królestwo snu, miejsce wypoczynku i relaksu

Sypialnia to miejsce, gdzie celebruje się...

Artur Ekert - fizyk międzynarodowej sławy

Artur Ekert, absolwent IV LO w Rzeszowie, zrobił wielką międzynarodową karierę naukową. Jego rozprawa doktorska okazała się pionierska w badaniach nad skonstruowaniem idealnego szyfru.

Rzeszów ma swoją elektrownię wodną

Działająca od kilku tygodni ?zielona? elektrownia ma moc 660 kW i pewnie robi skromne wrażenie, jeśli porównać ją do 200 MW mocy gigantycznej zapory w Solinie, ale to i tak pozwala wyprodukować tyle energii, że tej wystarcza...

zobacz więcej
Reklama

Prawie 2 tys. osób na Biegu Niepodległości w Rzeszowie

Rekordowa liczba uczestników – prawie...

Sukienki od Zygzaka z Rzeszowa podbiły polskie ulice

- Gdyby ktoś cztery lata temu powiedział, że...

Świąteczny spektakl świateł na ulicach Rzeszowa

Rzeszów za prawie 1,2 mln zł na początku grudnia rozbłysnął bożonarodzeniowymi iluminacjami, które po zmroku rozświetlają całe miasto. Największą atrakcją jest 16,5-metrowa choinka przyozdobiona...

Mistrzostwa we wspinaczce na nowej ściance Politechniki Rzeszowskiej

W V Akademickich Mistrzostwach Województwa Podkarpackiego we wspinaczce sportowej najlepsi okazali się studenci Politechniki Rzeszowskiej. Wśród mężczyzn wygrał...

Moda inspirowana fotografią, czyli Basia i Paweł Olearka na wybiegu

Ponad 700 osób wypełniło w sobotni wieczór korytarze rzeszowskiej Galerii Millenium Hall. Każdy chciał zobaczyć "Heliografie", które w DAgArt Galerie zaprezentował...

Reklama

Cergowa z wieżą widokową na Bieszczady i Tatry

Cergowa - zalesiony szczyt Beskidu Dukielskiego w Beskidzie Niskim, który od zawsze uwielbiali amatorzy biegów górskich oraz miłośnicy "prawdziwych gór", od dwóch tygodni przeżywa najazd turystów...

Sanjati Travel Boutique - pierwsze na Podkarpaciu biuro podróży "szytych na miarę"!

Starannie dobrana oferta oraz indywidualne podejście do klienta – tym cechuje się Sanjati Travel Boutique- rzeszowskie biuro...

Czy Rzeszów zmierza do tego, aby zaistnieć na kulinarnej mapie Polski?

Z Magdaleną Katzen, autorką bloga Garniec Smaku, rozmawia Angelika Fila

W Markowej powstał Sad Pamięci dedykowany Polakom ratującym Żydów

W bezpośrednim otoczeniu Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej stworzono Sad Pamięci dedykowany Polakom...

60 lat Muzeum Budownictwa Ludowego. Skansen z tradycjami

Jubileusz 60-lecia istnienia obchodziło w październiku Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Skansen sanocki jest ogólnopolskim rekordzistą: plasuje się na pierwszym miejscu wśród tego...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.