Reklama

Torebki Czajkaczajka z Jasła kupują klienci z Azji, Australii i... Podkarpacia

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 04-08-2017

Elżbieta Czajka Fot. Tadeusz Poźniak

Elżbieta Czajka Fot. Tadeusz Poźniak

Elżbieta Czajka ma do dyspozycji niewielką pracownię z jedną maszyną, dwoje własnych rąk do pracy, głowę pełną pomysłów oraz marzenia, by z sąsiadującej z pracownią starej stodoły uczynić prawdziwą autorską pracownię i sklep. Uszyła już kilka tysięcy torebek, które znalazły klientelę w Warszawie, Europie, a także za oceanem. Proste skórzane torebki z charakterystycznym logo (połączenie głowy czajki i dłoni) są już dobrze znane, a właścicielka marki chce poszerzyć ofertę o… buty.

Historia założenia firmy przez Elżbietę Czajkę jest podobna do historii wielu młodych mam, które po urodzeniu dziecka szukają dla siebie miejsca na rynku pracy. Rola matki nie zawsze jest do pogodzenia z pracą na etacie, dlatego często szukają takiego zajęcia, które można wykonywać w domu. Tak też było w przypadku Eli Czajki. - Wiedziałam, że wyjściem będzie praca, która polegałaby na sprzedaży przez Internet czegoś, co mogłabym robić w domu - przyznaje.

Biznes powstał z umiejętności, ale i z konieczności

Pomysł na torebki nie był zupełnie przypadkowy ani spontaniczny. Elżbieta Czajka ma wykształcenie artystyczne. Ukończyła edukację artystyczną w PWSZ w Sanoku, malarstwo na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz wzornictwo przemysłowe na krakowskiej ASP. Z szyciem jednak nie miała zbyt wiele wspólnego. Imała się zajęć dorywczych, przez jakiś czas pracowała jako nauczycielka plastyki. Po studiach trochę pomagała mamie, która zajmowała się szyciem, ale zajęcie to niespecjalnie jej odpowiadało. Opanowała maszynę, podstawowe ściegi i nauczyła się krawieckich przeróbek. Kiedy na świecie pojawił się syn, postanowiła założyć własny biznes. Miała maszynę do szycia, umiejętności manualne oraz Internet - to wystarczyło, żeby stworzyć własną markę, sygnować ją swoim logo i sprzedawać w sieci. Do działania mobilizował ją także kredyt studencki, który domagał się spłaty.

Zaczęło się od szycia prostych torebek ze skóry pochodzącej z recyklingu na różnego rodzaju jarmarki i kiermasze. Potem powstały modele nieco bardziej skomplikowane, a kiedy te znalazły nabywców, postanowiła stworzyć własną markę i kolekcję torebek. Torebki jej autorstwa są dosyć minimalistyczne, pozbawione zbędnych ozdób, a przy tym funkcjonalne i wygodne. - Proste, intuicyjne kształty najbardziej mi się podobały - mówi Ela Czajka.  

Szyje to, co jej samej się podoba

Zainspirował ją kształt teczki z czasów PRL-u, znalezionej na strychu. - Chciałam sobie kupić podobną, ale okazało się, że albo takich nie ma, albo mnie na nie nie stać. Większość torebek, które szyję, są wariacją na temat tej PRL-owskiej teczki. Jedne nawiązują do niej mniej, inne bardziej, ale pierwowzór jest ten sam. Staram się nadać jej bardziej nowoczesnego, przystępnego i kobiecego charakteru. Dodaję też elementy kojarzące się z tamtymi czasami, jak np. zapięcie tornistrowe - opisuje projektantka i zaznacza, że szyje to, co jej samej się podoba, ale inspiracji – zwłaszcza jeśli chodzi o łączenie kolorów - szuka przede wszystkim w naturze, sztuce oraz magazynach modowych. - Mam swój własny styl, nie podążam za modą. Klientki często proszą mnie, abym uszyła im torebkę wedle własnego gustu.

Reklama

Kolory to najczęściej mocne, soczyste czerwienie, granaty, zielenie, brązy i czernie. W kolorystyce dużo do powiedzenia mają również klientki, które przekonują projektantkę do odkrywania barw wcześniej przez nią niedocenianych. Kiedyś nie mogła przekonać się do niebieskiego, a teraz dzięki klientkom z powodzeniem wykorzystuje ten kolor. Torebki szyje z naturalnych skór bydlęcych i świńskich, które zamawia we włoskich lub polskich garbarniach. Ponieważ nie zawsze może otrzymać skórę w kolorze, który jej pasuje, planuje w przyszłości zająć się także farbowaniem skór.

Pojedyncze egzemplarze, oryginalne nazwy

Torebki sprzedaje przede wszystkim w sklepach internetowych, jak. np. Pakamera czy Dawanda. Mówi, że dla niej jest to bardzo korzystny sposób. Gdyby sprzedawała tylko za pośrednictwem własnej strony internetowej, musiałaby bardzo dużo inwestować w reklamę, aby być widoczną dla potencjalnych klientów. Dla małej firmy są to zbyt duże koszty. Sprzedaż pośrednia pozwala jej docierać do klientów na całym świecie. Nie bez znaczenia jest też profil marki na Facebooku, na którym pokazuje kolejne torebki, często na pięknych, klimatycznych fotografiach. Torebki występują w pojedynczych egzemplarzach, niektóre w krótkich seriach.

Tym co jeszcze wyróżnia markę Czajkaczajka, są oryginalne nazwy, jakie nadaje wyrobom projektantka. Jej ulubioną torebką jest „Surowa baronowa”, którą uszyła dla siebie kilka lat temu i która wciąż jej dobrze służy. Nazwy torebek najczęściej nawiązują do ciekawych, interesujących i silnych kobiet oraz do znanych piosenek Jacka Kaczmarskiego, Eugeniusza Bodo czy Stanisława Staszewskiego - „Stój, Katarzyno” i „Ach, Ludwiko”. Obecnie hitem są plecaki z funkcją torby. To model najbardziej pożądany i najczęściej zamawiany.

Torebki z logo Czajkaczajka najczęściej trafiają do klientek z Warszawy, innych dużych polskich miast (Szczecin, Wrocław, Kraków), a także do mniejszych miast i miejscowości na Podkarpaciu – Polańczyka, Krosna, Woli Sękowej. - Dzięki sprzedaży na Dawandzie, która wywodzi się z Niemiec, wielu moich klientów to właśnie Niemcy. Ostatnio kilka toreb wysyłałam do Szwecji i Anglii - opowiada. - Poza tym do Kanady, USA, Australii i Japonii. Wiele klientek zamawia torebki regularnie, z niektórymi zdążyłam się nawet zaprzyjaźnić.

Plan na przyszłość? Prawdziwa pracownia i kurs projektowania obuwia

Firma Czajkaczajka rozwija się. Zamówień nie brakuje, więc właścicielka chce zatrudnić pracownika, bo na razie ma tylko dwoje własnych rąk do pracy. Ma też marzenia, aby zbudować pracownię i stacjonarną galerię, gdzie klienci mogliby na miejscu kupić torebki i teczki. Pierwszy krok w tym kierunku już uczyniła. Wraz z domem, w którym posiada małą pracownię, kupiła starą stodołę. - Aby mieć pracownika, potrzebuję więcej miejsca - mówi Elżbieta Czajka. - Mam też wiele pomysłów, które chciałabym zrealizować, aby rozwinąć firmę.

Pierwszy dotyczy starej stodoły, którą chce zaadaptować na autorską pracownię, biuro oraz galerię, łącząc stare budownictwo z nowoczesnymi rozwiązaniami. – Marzę, żeby powiesić szyld Czajkaczajka, tak, aby moi klienci, którzy jadą w Bieszczady, mogli mnie znaleźć. Dlatego szukam sposobów na dofinansowanie tej inwestycji - przyznaje.

W przyszłości chce też zrobić kurs projektowania obuwia. - O ile szycie torebek stopniowo opanowałam sama, o tyle projektowanie i szycie obuwia jest bardziej skomplikowane i związane z nowymi technologiami. Potrzebne są specjalne maszyny. To marzenie jest dość odległe, ale bardzo chcę je zrealizować - mówi projektantka.

KOMENTARZE

Torebki Michaela Korsa dla klientek wybieramy w Mediolanie

Miłośniczki torebek i butów Michaela...

Wakacyjne zwiedzanie. Muzea muszą zachwycać i zarabiać

Z Janem Gancarskim, dyrektorem Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, twórcą skansenu archeologicznego Karpacka Troja w Trzcinicy k. Jasła, rozmawiają Aneta Gieroń i Jaromir Kwiatkowski...

Polska narta ponad 100 lat temu powstała... na Podkarpaciu

Pierwsza w Polsce narta powstała nie w Zakopanem, nie w Worochcie na Huculszczyźnie lecz w Cieklinie - wiosce nieopodal Jasła (gmina Dębowiec). Przypomina o tym miejscowe Muzeum...

zobacz więcej
Reklama

Prawie 2 tys. osób na Biegu Niepodległości w Rzeszowie

Rekordowa liczba uczestników – prawie...

Pracownia Felczyńskiego w Przemyślu odlała dzwon największy na świecie

Największy na świecie dzwon kołysany "VoxPatris" ("Głos Ojca") rozbrzmiewać będzie w Sanktuarium Boga Ojca Przedwiecznego (Divino Pai Eterno) w Trindade...

Najpiękniejsze zdjęcia pokazujące Podkarpacie latem

Zdjęcie „Okolice Komańczy” autorstwa Ireneusza Bobowskiego zwyciężyło w konkursie „Podkarpackie ulubione - cztery pory roku - Lato” organizowanego przez Podkarpacką Regionalną Organizację...

Sukienki od Zygzaka z Rzeszowa podbiły polskie ulice

- Gdyby ktoś cztery lata temu powiedział, że nasza marka odzieżowa będzie w tym miejscu, co teraz, nie uwierzyłabym - przyznaje Elżbieta Bober, właścicielka marki Zygzak, którą założyła...

Reklama

Mistrzostwa we wspinaczce sportowej na nowej ściance Politechniki Rzeszowskiej

W V Akademickich Mistrzostwach Województwa Podkarpackiego we wspinaczce sportowej najlepsi okazali się studenci Politechniki Rzeszowskiej. Wśród...

Spotkanie na pasterskim szlaku w Chacie nad Wisłokiem i w Bacówce u Franosa

W sobotę i niedzielę 6-7 października w Beskidzie Niskim pasterska impreza. "Wołoska koliba, czyli folkowe spotkanie na pasterskim szlaku" to czas...

"Tribute to Black" Basi Olearki na TSLA EXPO 2018

Pokaz mody "Tribute to Black" Basi Olearki był jednym z najważniejszych, a na pewno najpiękniejszym wydarzeniem na Wieczorze VIP, który zwieńczył pierwszy dzień Kongresu i Targów TSLA EXPO 2018...

Cergowa z wieżą widokową na Bieszczady i Tatry

Cergowa - zalesiony szczyt Beskidu Dukielskiego w Beskidzie Niskim, który od zawsze uwielbiali amatorzy biegów górskich oraz miłośnicy "prawdziwych gór", od dwóch tygodni przeżywa najazd turystów...

Sanjati Travel Boutique - pierwsze na Podkarpaciu biuro podróży "szytych na miarę"!

Starannie dobrana oferta oraz indywidualne podejście do klienta – tym cechuje się Sanjati Travel Boutique- rzeszowskie biuro...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.