Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Rockowy maj i Glam Rock na ulicach

A A A
Anna Jabłońska

Dodano: 04-05-2013

Fot. Ryszard Kocaj

Fot. Ryszard Kocaj

GALERIA ZDJĘĆ
Fot. Ryszard Kocaj
Moda, styl, trendy. Ale czy styl może istnieć w oderwaniu od charakterystycznych cech danej epoki? Oto Glam Rock – era Davida Bowiego – jedna z najbardziej wiodących ścieżek artystycznych i stylowych ubiegłego wieku. Z wieloma naśladowczyniami także w wieku XXI, choćby Kate Moss i Anją Rubik na czele.

Tekst, Stylizacja i Makijaż: Anna Jabłońska
Fotografie: Ryszard Kocaj

Modelka: Katarzyna Kozioł, Model: Maciej Zachariasz
Aktualny, XXI wiek, to wiek mody na całego – mody, która jest wszędzie – nie tylko w wybranych miejscach. Moda, która nie poddaje się selekcji. Moda, która przechodzi nieustanną metamorfozę czasu i miejsca – musi przecież zahaczyć o każdy skrawek widzialnego świata. Niezliczona ilość połączeń, totalnie zmiksowanych zestawów ubraniowych w każdym odcieniu. Akcesoria, biżuteria, makijaż, kreowanie sylwetki, poruszania się, wypowiadania, a nawet przeżywania życia – to wszystko nie dotyczy już tylko stylizacji ciała, ale również ducha. Nasze czasy (z teoretycznego punktu widzenia) to czasy dla wszystkich, na wszystko. Kiedy więc pojawia się wszystko – prawie jak  na tacy – finalnie - zaczyna czegoś brakować. Taka naturalna, również modowo-stylowa kolej rzeczy.

Epoki jak era Glam Rock, której przedstawicielem jest mistrz muzycznego i stylistycznego świata - David Bowie, teraz już nie ma. Zabrakło zresztą nie tylko ich – przestały również pojawiać się nowe. Może dlatego, że wykorzystaliśmy już wszystkie pomysły i czas na nie-stereotypowe odtwarzanie, reaktywowanie tych najlepszych kulturalnych i artystycznych kąsek. Dla niektórych - pozostają tylko wspomnienia, dla innych pojawia się szansa na powrót w wielkim stylu. W takim też stylu powrócił Glam Rock, tym razem w wersji minimalistycznej – to trend na ten rok i przyszłe lata. Trend, który po prostu się już sprawdził, a sprawdzi się jeszcze bardziej.

W tym sezonie, Diane von Furstenberg powróciła do swoich korzeni,
przyjaznej kobietom kolekcji, bogatej w elementy disco z lat 80-tych. Dzięki niej obudziła w sobie, jak sama mówi: dziewczynę, którą kiedyś była.  Co ciekawe, poprzez własną kolekcję udowodniła jak bardzo energetyzujący i odświeżający może być powrót do źródła, tym bardziej w sezonie pełnym obrazoburczości, inspirowanej power-dressingiem lat 80-tych i Glam Rockiem lat 70-tych. Oznacza to delikatnie unowocześnioną konwencję połączenia szalenie fascynującego stroju w hard-rockowym wydaniu, z niebywałą ilością biżuterii, którą projektantka nosiła jako młoda dziewczyna.

David Bowie w stylu glamour

Robiąc krok naprzód, domy mody takie jak Saint Laurent i Halston w swoich kolekcjach proponują monochromiczną paletę kolorów w typie pikantnej papryczki chilli, głębokiego ciepłego różu oraz odcienia ultra marine. Jednak prawdziwy ukłon w stronę Glam Rocka, którego serce należy do Londynu, jest po stronie jego twórcy, Davida Bowiego. Nurt ten popycha świat mody w stronę androgeniczności – dwupłciowej postaci, posiadającej cechy zarówno męskie jak i kobiece. Nie musi to jednak mieć związku z orientacją seksualną – przecież chodzi o sam efekt, tak bliski jednej z pierwszych i największych gwiazd rocka - Davidowi Bowie’mu.

Androgeniczny makijaż, farbowane na różne kolory i natapirowane włosy,
co doskonale było widoczne w początkowych latach jego kariery, a także buty na platformie miały za zadanie ucieleśniać istotę z innej planety -  kosmitę dokonującego niespotykanych, oryginalnych i niebywale wciągających wariacji scenicznych.

Glam Rock to w końcu połączenie dwóch dźwięcznych i nasyconych emocjami słów; angielskiego „glamour”, które oznacza blask, czar i przepych oraz „rock”, ale tego znaczenia nie trzeba już nikomu wyjaśniać. Glam, czyli „uprzepychowienie”, „uczarowanie” oraz „ublaskowienie” najbardziej rozpoznawalnego i głośnego stylu w świecie muzycznym, czyli Rocka.  Za początek Glam Rocka w muzyce i popkulturze uznaje się wydaną w 1972 roku płytę Davida Bowiego, pod tytułem The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Wiodącą cechą jego kariery była niesamowita łatwość, z jaką potrafił zmieniać swój publiczny wizerunek dla potrzeb własnej muzyki i sztuki, torując drogę przyszłym muzycznym trendom. Jego pierwszym przebojem był utwór Space Oddity, który został wydany w 1969, dokładnie w dzień pierwszego lądowania ludzi na Księżycu.

Na początku swojej kariery Bowie występował pod pseudonimem artystycznym jako Ziggy Stardust. To jak się prezentował na scenie, każda z jego stylistycznych aranżacji, to niezwykła część osobliwego wizerunku scenicznego. Na okładce swojej drugiej płyty The Man Who Sold The World, wystąpił w kreacji zaprojektowanej przez awangardowego brytyjskiego kreatora mody, Michaela Fisha. Porównywano go wtedy do słynnej aktorki i ikony tamtego okresu - Lauren Bacall. Obowiązkowe cechy stylu Bowiego to skurczone, obcisłe, opatrzone wzorem skóry krokodyla, złote lub srebrne smokingi w paski, marynarki i kapelusze. Bluzy z nadrukami w stylu Op Art, a także błyszczące, mieniące się lateksowe spodnie, wąskie, dopasowane biało-czarne tweedowe czy skórzane płaszcze zakładane do metalicznych jeansów. To również najbardziej charakterystyczne aspekty Glam Rocka, którego ambasadorem jest David Bowie.

Kate Moss i Anja Rubik wielbicielki Glam Rocka

Największą i najwierniejszą fanką tego stylu jest światowej sławy modelka, Kate Moss, oczywiście Brytyjka – mieszkająca w samym centrum swojego ukochanego stylu. Jej wszystkie kolekcje Kate Moss for Topshop są pełne ciężkich i rock’n’rollowych, choć nie przesadzonych zdobień. Sama modelka sięga po klimaty lat 60-tych, 70-tych, 80-tych i swoje kolekcje utrzymuje w punk-rockowym stylu oraz konwencji Glam Rock.

Jej stroje odzwierciedlają nowoczesny Glam Rock w wersji minimalistycznej – dopracowany i dopasowany do dzisiejszych czasów – łagodniejszy niż ten z początków kariery Bowie’go. Modelka wykorzystuje idealnie skrojone elementy swojej garderoby – kombinezony, kuse marynarki, ramoneski, rurki, liczne frędzle, paski, ćwieki, cekiny, napy i biżuterię - zawsze idealnie wpasowane w zamierzoną całość. Nawet jej wieczorowe i wyjściowe kreacje zawierają składniki tego stylu.

Elementy Glam Rock w swoich stylizacjach wykorzystuje również inna topmodelka, tym razem Polka – Anja Rubik. Anja promowała w 2011 roku  kolekcję Karla Lagerfelda utrzymaną właśnie w tym klimacie.

Glam Rock. Czas, który odzwierciedla szaleństwo i życie na maksymalnych obrotach – nie bacząc na konsekwencje. Wystarczy spojrzeć na życie Davida Bowiego – kokaina przegryzana papryką, odwiedziny i przemycanie działek swojemu kumplowi Iggy’emu Pop’owi w szpitalu psychiatrycznym, kiedy ten nadużył narkotyków. To wszystko nie zaszkodziło Bowie’mu, a wręcz przeciwnie – wpłynęło pozytywnie na jego własną przyszłość – od 1992 roku jest żonaty z piękną amerykańską modelką i aktorką somalijskiego pochodzenia - Iman. Stanowią nierozłączną, wciąż mocno zakochaną w sobie i najbardziej stylową parę w całym show-biznesie.

Iman rozpoczęła pracę modelki od sesji zdjęciowych dla amerykańskiej edycji Vogue’a, ale pozowała także dla międzynarodowych wydań magazynów Elle i Cosmopolitan.  Na liście osób, z którymi współpracowała znaleźli się wybitni projektanci mody: Versace, Calvin Klein, Valetnino, Thierry Mugler, Yves Saint Laurent czy  Kenzo.

Glam Rock. Epoka, która jest potwierdzeniem na to, że prawdziwy styl wpisuje się na zawsze w światową kulturę – tylko wtedy, jeśli posiada tak charakterystyczne cechy, że nie ma możliwości skojarzenia ich z żadnym innym okresem czasu. Glam Rock. Epoka, która nie tylko ekstremalnie inspiruje, dodaje pazura, ale i pokazuje, że styl, który ma przetrwać i jednocześnie królować nad resztą stylów – potrzebuje ikon oraz koneserów popkultury takich jak David Bowie, a więc tylko tych o najwyższej i nieprzemijającej jakości.

TO MOŻE CIĘ ZAINTRESOWAĆ

Reklama


Sesja została przeprowadzona w Fabryce Fotografii BlackFox. Sprzęt muzyczny udostępniło Studio Nagrań Dźwiękonarium.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.