Reklama

Świadome zakupy zaczynamy mieć we krwi

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 05-09-2020

Patrycja Hockuba-Stach. Fot. Tadeusz Poźniak

Patrycja Hockuba-Stach. Fot. Tadeusz Poźniak

Okres światowej pandemii zweryfikował nasze podejście do zakupów. Gdy z dnia na dzień okazało się, że potrzebujemy mniej niż dotychczas, ale jednocześnie nie chcemy oszczędzać na jakości, wielu klientów branży odzieżowej deklarowało, że  kryteria ich zakupów zmienią się, podążając w stronę eko i slow. Braki w asortymencie sieciówek zwróciły uwagę klientów na rodzimych projektantów prowadzących małe biznesy, a sklepy z odzieżą używaną zyskały nowych konsumentów. Czy na dłuższą metę będziemy się nosić bardziej klasycznie, kupować mniej odzieży i szukać tej produkowanej lokalnie? - Zaczynamy mieć świadome zakupy we krwi i nie dotyczy to tylko ostatnich miesięcy – przyznaje Patrycja Hockuba-Stach, właścicielka rzeszowskiego komisu Pata z ekskluzywną odzieżą używaną.
 
Branża modowa odgrywa niezwykle ważną rolę w naszych nawykach zakupowych. Według Retail Institute, centra handlowe w Polsce obsłużyły w 2018 roku ponad 370 mln klientów. Powodem wizyt aż 81 proc. z nich były zakupy odzieżowe. Co więcej, według badań statystycznych przeciętny konsument jeszcze do niedawna wydawał więcej na odzież, obuwie i akcesoria modowe niż na zdrowie. Według szacunków PwC, statystyczny Polak rocznie wydaje na zakupy modowe około 1850 złotych, co stanowi  ponad 7 proc. jego wydatków. 
 
W czasie pandemii branża modowa odczuła ogromne straty – raporty wskazywały, że co najmniej miesięczna społeczna izolacja spowoduje straty, których branża nie będzie w stanie odrobić w perspektywie 15-18 miesięcy. W sieciówkach zaczęło brakować towaru. Zawirowania na rynku oraz izolacja sprawiły, że klienci, zwłaszcza kobiety, przewartościowały dotychczasowe wydatki na zakupy, ale z drugiej strony nawet w dobie izolacji chciały wyglądać i czuć się dobrze. 

Dajmy drugie życie niepotrzebnym rzeczom

- Zaczynamy mieć świadome zakupy we krwi i nie dotyczy to tylko ostatnich miesięcy. Tego jednak trzeba się nauczyć, zaczynając od wybierania się na zakupy z własną torbą. Media huczą od dawna o tym, żeby dawać drugie życie niepotrzebnym nam rzeczom, nie dotyczy to tylko branży odzieżowej. Dziś noszenie odzieży używanej nie jest wstydem, wręcz przeciwnie, jest powodem do dumy - mówi Patrycja Hockuba-Stach, która od pięciu lat prowadzi w centrum Rzeszowa komis Pata z ekskluzywną odzieżą używaną.
 
W jej komisie można znaleźć ekskluzywne ubrania damskie dobrej jakości i na każdą okazję: sukienki koktajlowe, sportowe i galowe, spódnice, kombinezony, marynarki, tuniki, spodnie, torebki, wszelkiego rodzaju buty i dodatki. W tym prawdziwe perełki m. in. od Prady, Jimmy Choo czy Isabel Marant. Kobiety, wśród nich aktorki, prawniczki czy dziennikarki, chętnie ubierają się u Paty, gdyż chcą wyglądać oryginalnie i niepowtarzalnie.
 
Reklama
- Duże sieciówki nie są dla mnie konkurencją. Często mają odzież wątpliwej jakości, więc bronię się z całej siły przed takimi rzeczami. Sieciówki nie były i nie będą nigdy zagrożeniem dla mniejszych projektantów. Z prostej przyczyny: uszycie ubrania według własnego projektu wymaga ogromnego zaangażowania. Mam styczność z osobami, które projektują i wypuszczają na rynek swoje kolekcje i rozumiem doskonale, dlaczego to nie są tanie rzeczy – mówi Patrycja. – Z drugiej strony, spotykam się często ze stwierdzeniem, że „w sklepach nic teraz nie ma, dlatego odwiedzam pani komis”. Ponieważ słyszę to od lat, wydaje mi się, że pandemia nie zmieniła aż tak bardzo wyborów modowych pewnej grupy klientek. Stworzyłam miejsce dla wszystkich, którzy szukają czegoś więcej, niż rzeczy powszechnie dostępnych.

Właścicielka komisu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że prowadząc komis i dając rzeczom używanym drugie życie, robi coś dobrego dla naszej planety. Cieszy ją również fakt, że osoby znane, mające wpływ na społeczeństwo, mówią głośno o tym, że ubierają się w komisach odzieżowych. 
 
Nawet w ekstremalnych warunkach kobiety chcą wyglądać pięknie

Patrycja Hockuba-Stach dodaje, że czas społecznej izolacji, gdy jej komis został zamknięty, zaowocował czymś innym. Skupiła się na wykonywaniu nietuzinkowych bransoletek i naszyjników, które są znakiem rozpoznawczym Paty. Można je nabyć na zamówienie lub stacjonarnie w komisie, ale trzeba się spieszyć, ponieważ jej projekty rozchodzą się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki.
 
 
Patrycja Hockuba-Stach. Fot. Tadeusz Poźniak
 
- W okresie społecznej izolacji, gdy zajmowałam się tworzeniem bransoletek, wiele osób nareszcie miało czas na porządki w szafach. Często remont w szafie to remont w życiu, a trafiła się nie lada okazja, aby zastanowić się nad sensem posiadania całej garderoby – przyznaje Patrycja. - Obserwując kobiety, podzieliłabym je na klika typów: „chomik”, koneserka, zakupoholiczka i minimalistka, jednak przyglądając się temu bliżej, muszę przyznać, że zakupoholiczka może być np. koneserką. Jeśli zrobimy przegląd szafy i zaczniemy się zastanawiać, dlaczego trzymamy w niej rzeczy, które miałyśmy na sobie raz, ale dawno temu, to dojdziemy do wniosku, że albo mają dla nas wartość sentymentalną (prezent, miłe wspomnienie), albo były bardzo drogie i szkoda nam się ich pozbyć.  W komisie podejmuję się próby sprzedania takich rzeczy i tłumaczę, dlaczego należy się zdecydować na taki krok.
 
Zdaniem Patrycji Hockuby-Stach, kobiety zawsze chciały i będą chcieć wyglądać pięknie i modnie. Niezależnie od okazji.
 
- W związku z zaistniałą sytuacją mnóstwo imprez okolicznościowych zostało odwołanych. Zakupione wcześniej kreacje wizytowe się nie przydały, jednak nie zmienia to faktu, że kobiety kochają się stroić i nic ich od tego nie powstrzyma. Od lat, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, kobiety chcą wyglądać pięknie, a strój jest nieodłącznym elementem, aby tak się stało – tłumaczy. - Modne ubrania wizytowe zawsze okazują się być nieprzydatnymi, gdy nie mamy się w nich gdzie zaprezentować. Wprowadzono pewne ograniczenia, więc zaczęłyśmy się ubierać modnie w domu, w modne dresy. Moda nigdy nie była mi obojętna, chyba nawet gdyby miał być koniec świata, ubrałabym się w coś, co rzuciłoby się w oczy. 

KOMENTARZE

Moda - męska rzecz

Od wielu lat najsłynniejszymi twórcami, często wręcz dyktatorami mody są mężczyźni. Jej odbiorcami są jednak...

Ikony stylu: Rita Hayworth. Ognista bogini kina lat 40-tych

Oto Rita Hayworth, która dla swoich...

Urzędnicza elegancja

Czy urzędnicza moda jest potrzebna? Na pewno, choćby po to, by uniknąć wpadek, które pozostają w pamięci...

Wakacyjne zwiedzanie. Muzea muszą zachwycać i zarabiać

Z Janem Gancarskim, dyrektorem Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, twórcą skansenu archeologicznego Karpacka Troja w Trzcinicy k. Jasła, rozmawiają Aneta Gieroń i Jaromir Kwiatkowski...

Modny wiek

Choć mówi się, że ?nie szata zdobi człowieka?, twierdzę, że odpowiednio dobrany do wieku strój może zrobić wiele dobrego dla naszego wizerunku.

zobacz więcej
Reklama

Zapomniane Bieszczady. Z Krywego do Tworylnego

W Dolinie Sanu, od Studennego po Hulskie rozciąga się piękna...

Cztery piękne rzeszowianki w kampania walki z rakiem piersi

Bizneswoman Marta Półtorak, europosłanka...

Cudne manowce. Krytyka Kulinarna poleca miejscówki na Podkarpaciu

Autorka jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów – Magda Grzebyk z "Krytyki Kulinarnej" wydała książkę "Cudne manowce", w której opisuje miejsca w Polsce, gdzie...

Tour de Pologne: w sobotę i niedzielę ulice Rzeszowa należą do kolarzy

W najbliższą sobotę i niedzielę w Rzeszowie odbędzie się wyścig kolarski Orlen wyścig Narodów – impreza towarzysząca Tour de Pologne, w której...

Dom Seniora "Pogodna Dolina". Tutaj każdy czuje się jak w domu!

W Siedliskach, w otoczeniu przyrody i doliny Wisłoka, zaledwie 15 kilometrów od Rzeszowa, od roku działa Dom Seniora "Pogodna Dolina". Nowoczesny, całodobowy ośrodek...

Reklama

Park przy ul. Dąbrowskiego znów przypomina letni salon Rzeszowa

Od kilku dni rzeszowianie mogą już spacerować po gruntownie odnowionym parku przy ulicy Dąbrowskiego w Rzeszowie, nazywanym Ogrodem Miejskim im. "Solidarności". To jedno...

Nie da się zatrzymać młodości, ale skutecznie opóźnić starzenie się, tak!

Z lek. med. Aleksandrą Szczepańską, dermatologiem, wenerologiem, członkiem Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging Polskiego...

Jarmark Garncarski w Medyni. Zainspiruj się regionalną ceramiką

Medynia Głogowska i gmina Czarna garncarstwem słyną, o czym świadczy popularność organizowanego od lat Jarmarku Garncarskiego. W tym roku impreza odbędzie się w...

Trasy rowerowe w Bieszczadach. "Singletrack pod Honem" w Nadleśnictwie Cisna

W Nadleśnictwie Cisna od kilku tygodni można jeździć nową leśną trasą rowerową "Singletrack pod Honem". Ścieżka ma długość 13 km i…...

Świadome zakupy zaczynamy mieć we krwi

Okres światowej pandemii zweryfikował nasze podejście do zakupów. Gdy z dnia na dzień okazało się, że potrzebujemy mniej niż dotychczas, ale jednocześnie nie chcemy oszczędzać na jakości, wielu klientów branży...

zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.