Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Postanowienia noworoczne są jak uprawianie polityki

A A A
Alina Bosak

Dodano: 01-01-2023

Fot. Pixabay

Fot. Pixabay

- Postanowienia noworoczne kojarzą mi się z polityką. Parafrazując Winstona Churchilla: Człowiek musi sobie obiecać, co będzie się działo jutro, za tydzień czy za rok, i musi umieć wytłumaczyć, dlaczego nie zaszło to, co wyznaczył i przepowiedział – stwierdza dr hab. Krzysztof Prendecki, socjolog i politolog. Bynajmniej jednak nie odradza nikomu takich postanowień. Co zatem sobie obiecać na Nowy Rok i jak w tym wytrwać? 
 
Psychologowie radzą, żeby na początek wyznaczyć sobie jeden konkretny cel. Najlepiej, żeby nie był zbyt odległy w realizacji – na kurs pływania możesz zapisać się w najbliższym wolnym terminie, trzy książki przeczytać w miesiąc, na bungee skoczyć podczas wakacji. Kiedy zrealizujesz jeden cel, zyskasz motywację do kolejnych i coraz ambitniejszych, bo już wiesz, że może się udać.
Reklama
 
Oczywiście, uda się, jeśli cel będzie realny. Ambicje warto mieć, ale dobrze też stąpać twardo po ziemi. Realizować cele mniejsze, a może i marzenie się osiągnie. Polski naukowiec dr Sławosz Uznański, który w tym roku został wybrany przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) do grona astronautów tej instytucji i ma realną szansę stanąć za kilka lat na Księżycu, przyznaje, że od dziecka marzył o podróży w Kosmos. Przez całą edukację rozwijał swoje zainteresowania związane z Kosmosem. Studiował fizykę i elektronikę. Pracę doktorską obronioną w 2011 roku na Université d’Aix-Marseille pisał na temat konstrukcji odpornych na promieniowanie kosmiczne. Dostał pracę w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w Genewie, gdzie pracuje jako operator Wielkiego Zderzacza Hadronów LHC, a więc urządzenia podobnie skomplikowanego jak stacja kosmiczna. A kiedy trafiła się szansa wysłał po prostu CV do ESA. Podobnie jak 22,5 tys. innych kandydatów. I trafił do finałowej 17-tki. 
 
Warto zatem realizować cele powiązane z naszymi marzeniami, nawet jeśli marzenia w danym momencie wydają się nieosiągalne. Chcesz być szczupły jak model/modelka? Na początek obiecaj sobie, że zrzucisz 9 kg – tyle, ile waży zgrzewka mineralnej wody. Pomyśl sobie, że dźwigasz taką zgrzewkę ze sklepu i wyobraź sobie, że wreszcie ją odstawisz. Ile lżej będzie się wspinać po schodach? Takie wizualizacje to także jeden ze sposobów na wytrwaniu w postanowieniu. Takie też podpowiada ćwiczącym z nią dziewczynom znana trenerka Ewa Chodakowska: „Wyobraź sobie, że ubierzesz sukienkę, która teraz ci się podoba, a w którą dziś się nie mieścisz”. I niech to nie będzie od razu sukienka cztery rozmiary mniejsza. Jeden rozmiar to już sześć centymetrów mniej i będzie to bardzo dobry początek.
Reklama
 
Jako, że człowiek jest z natury istotą wygodną, która chętnie unika wysiłku, wydaje się, że łatwiej sobie czegoś odmówić (słodyczy, białego pieczywa, papierosów), niż zobowiązać się do aktywności (bieganie, gimnastyka, nauka języka obcego). Ale praktyka pokazuje, że jedno i drugie jest niełatwe, bo… podobnie jak od wygody można się… uzależnić od nikotyny i cukru. A tu już w grę wchodzą różne procesy chemiczne w mózgu związane z uczuciem zadowolenia i przyjemnością.

Tymczasem samodyscyplina i wytrwałość są decydujące. Jak wytrwać w postanowieniach daje oczywiście odpowiedź współczesna psychologia. 
 
Niespełnianie dawanych sobie obietnic, czynionych postanowień, nie najlepiej działa na samoocenę. Chociaż z wierzchu wypierasz i uzasadniasz, dlaczego np. nie dałeś rady rzucić palenia (było dużo roboty w pracy, zmartwień w domu), poczucie własnej wartości maleje. Jeśli zbyt wiele razy sobie coś sobie obiecasz i nie spełnisz, kompletnie stracisz do siebie zaufanie. 
 
Jak zatem nie zwieść samego siebie? Postanowienie, że będę wytrwały, może nie wystarczyć. Ciekawe doświadczenie opisano na kanale YouTube: Przeciętny Człowiek.

248 uczestników podzielono na trzy grupy. Każda z grup miała ćwiczyć przez 20 minut dziennie. Ale zadania podzielono pierwsza grupa – macie ćwiczyć codziennie po 20 minut, grupa druga – dostała to samo zadanie i dla wzmocnienia wytrwałości obejrzała filmy motywacyjne, dostała porady od specjalistów. Natomiast trzecia grupa – dostała to samo zadanie, obejrzała filmy motywacyjne i jeszcze musiała na początku tygodnia zapisać plan, zawierający intencje, a mianowicie, że: „w tym tygodniu będę sumiennie i solidnie ćwiczył w następujące dni: …. o godzinie …. w miejscu: …..”.
Reklama
 
Efekt? W pierwszej grupie skuteczność wyniosła 38 proc., w drugiej – 35 proc., w trzeciej – 91 proc.!  
 
Proces, jaki nastąpił w trzeciej grupie psychologia określa mianem wdrożenia intencji. Oznacza to, że podejmując postanowienie, a więc zawierając ze sobą pewna umowę, trzeba określić jej dokładne warunki: co, gdzie, kiedy, ile. I najlepiej to zapisać. Określając szczegóły planu, nie podejmujemy codziennie męczącej decyzji, czy chce nam się np. ćwiczyć czy nie chce. Z kolei w drugiej grupie z samymi filmikami motywacyjnymi – nie udaje się, bo filmiki motywacyjne dają nam satysfakcję, że coś robimy, chociaż jeszcze nic nie zrobiliśmy. No i nadal decyzje podejmujemy codziennie. W trzeciej grupie – czyste intencje (grupa pierwsza) i czystą teorię (grupa druga) wzbogacono o praktykę, bo tym właśnie jest spisanie na kartce planu. 
 
Jeśli skuteczność takiego działania po miesiącu będzie mniejsza, niż po dwóch tygodniach, to  i tak lepsza niż bez planu. Ciekawe, ile osób robi taki staranny plan na Nowy Rok, skoro 90 proc z nas noworocznych postanowień nie dotrzymuje? 
 
Faktem jest, że i z dobrego planu można się wyłgać niczym polityk z wyborczych obietnic. Dlatego przywołany na wstępie artykułu prof. Krzysztof Prendecki powiedział, że postanowienia noworoczne kojarzą mu się z polityką. „Człowiek musi sobie obiecać, co będzie się działo jutro, za tydzień czy za rok, i musi umieć wytłumaczyć, dlaczego nie zaszło to, co wyznaczył i przepowiedział”. Ale też ma socjolog dobrą radę dla tych, co chcieliby sobie jednak coś postanowić: - Bernard Baruch mawiał „Głosujmy na kandydatów, który obiecują najmniej – będziemy nimi mniej rozczarowani”. To samo róbmy ze swoimi „prywatnymi rezolucjami”. I pamiętajmy to, o czym pisał poeta rzymski Quintus Enniusz „zbyt żarliwą nadzieją można zgubić państwo”. Czytaj, nie tylko państwo, patrzmy też na siebie – podpowiada prof. Prendecki.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.