Reklama

Lifestyle

Sprzedając podróże, sprzedajemy marzenia

Artykuł sponsorowany
Dodano: 16.07.2018
40166_or7
Share
Udostępnij

Rozmowa z Markiem Ciszkiewiczem, współwłaścicielem Biura Podróży Centrum Usług Turystycznych w Rzeszowie, które obchodzi 25-lecie działalności

Biuro Podróży CUT ma już 25 lat. Co skłoniło Pana do założenia na początku lat 90. firmy organizującej i oferującej sprzedaż wycieczek?

Dla mnie była to naturalna kolej rzeczy. Po skończeniu studiów i powrocie z zagranicy czułem, że biuro podróży to jest „to”. Jednak biorąc pod uwagę początek lat 90., to nie była łatwa decyzja. Mój wspólnik, Wiesław Piątek, pracował przez dwa lata w państwowym biurze WPT Resovia-Tourist.

Po jego prywatyzacji pojawiła się szansa na prowadzenie biura w formie działalności gospodarczej i tak powstało CUT. Przez te 25 lat przeszliśmy drogę licznych fluktuacji, zmian przepisów, tour-operatorów, duże znaczenie miało też wprowadzenie lotów czarterowych na lotnisko w Jasionce, co dla naszych klientów jest dużym udogodnieniem. Kilka lat temu namówiliśmy dyrektora zarządzającego firmy Wezyr Holidays (obecnie Coral Travel), aby podstawił do Jasionki samolot czarterowy do Turcji, a my zagwarantujemy obłożenie lotu. Lot był obłożony niemal w 100 procentach.

W czym specjalizuje się Centrum Usług Turystycznych?

Dostępny jest u nas cały pakiet usług związanych z turystyką i przelotami. Naszymi klientami są zarówno osoby indywidualne, jak i grupy zorganizowane. Sprzedajemy usługi agencyjne, czyli wycieczki i wczasy, ale posiadamy też licencję na organizowanie imprez turystycznych. Jeśli klient chce kupić produkt, którego w katalogu nie ma, możemy mu taki kompleksowo zorganizować i np. zarezerwować hotel w dowolnym miejscu na świecie, kupić bilety lotnicze, zapewnić wizę i odpowiednie ubezpieczenie. Na życzenie klientów, którzy kupują u nas agencyjne usługi turystyczne, możemy też zwiększyć pakiet ubezpieczenia.

Sprzedając naszym klientom podróże, sprzedajemy im marzenia. To zobowiązuje nas do wysokich standardów. Współpracujemy z najlepszymi touroperatorami, ale mimo to zdarzają się sytuacje, na które nie mamy wpływu. Są to opóźnienia wylotów i przylotów samolotów czarterowych, awarie, wzrost kursów walut, czasem zawodzi pogoda, a czasem wczasowiczom nie odpowiada rezydent czy pilot – na to wszystko jako biuro podróży nie mamy wpływu, ale zawsze służmy pomocą naszym klientom.

W ostatnich latach branża turystyczna bardzo się zmieniła. Dziś każdy może sam kupić sobie bilety i zorganizować wycieczkę, korzystając ze smartfona, a jednak stacjonarne biura podróży wcale nie świecą pustkami.

Biura turystyczne rozwinęły się dzięki rozwojowi Internetu. Był taki moment, kiedy wydawało się, że tradycyjny kontakt z klientem w biurze przestanie mieć rację bytu, bo klient sam sobie wszystko znajdzie i kupi. Jednak okazało się, że nadmiar informacji w Internecie powoduje zagubienie. Stale rozbudowuje się też oferta touroperatorów. Kiedyś do dyspozycji klienta był jeden katalog, dziś touroperatorzy mają po kilka katalogów o objętości książki telefonicznej. Niełatwo samemu coś z tego wybrać. Mnogość propozycji, jakie człowiek otrzymuje po wygooglowaniu interesującego hasła, dezorientuje. Poza tym Internet jest śmietnikiem i nie weryfikuje danych. Trzeba je weryfikować samemu, co jest czasochłonne. Zwróćmy uwagę na to, że w Internecie pojawiają się oferty polskojęzyczne, co do których nie ma pewności, czy są zgodne z naszym systemem prawnym. Jeśli portal sprzedający usługi turystyczne jest zarejestrowany za granicą, klient może mieć problem z reklamacją. Ponadto tak jak w innych branżach, tak i w turystyce zdarzają się firmy założone przez spółki trzecie i zarejestrowane w rajach podatkowych. Reklamacja usług w takich przypadkach jest praktycznie niemożliwa. W biurach CUT w Rzeszowie i Jarosławiu pracują osoby z dużym doświadczeniem, które posiadają wiedzę dotyczącą bieżących przepisów czy np. aktualnego stanu hoteli, i przekazują klientowi wiarygodne informacje. Klient kupuje u nas gotową, sprawdzoną ofertę. Zajmujemy się wszystkim w jego imieniu. O tym, że stacjonarne biura są nadal potrzebne i klienci z nich korzystają, świadczy fakt, że nawet portale internetowe otwierają stacjonarne biura. Sprzedaż ofert turystycznych w Internecie nie przekracza 30 proc. Klienci nadal chcą kupować w stacjonarnych biurach podróży.

Czy w branży turystycznej nadal panuje sezonowość?

Branża bardzo szybko się rozwija. Sezon trwa u nas cały rok, nie ma podziału na lato czy zimę. Dostępność czarterów i linii lotniczych oraz rozwój destynacji powoduje, że turystyka trwa cały rok. Zimą można wypocząć w ciepłym klimacie azjatyckim, na Dominikanie, Kubie, w Panamie czy Meksyku. Można również jeździć na nartach.

Jak na przestrzeni 25 lat zmieniło się podróżowanie Polaków? Gdzie wyjeżdżamy najchętniej i dlaczego niektóre kierunki podróży, jak np. Bułgaria czy Chorwacja, przeżywają swoją „drugą młodość”?

Geografia podróży zależy od tego, czy mówimy o turystyce masowej podczas okresu wakacyjnego, czy o podróżowaniu w ogóle. W czasie wakacji przeważa wypoczynek stacjonarny – rodziny odpoczywają na wczasach w hotelach i korzystają z wycieczek fakultatywnych, najczęściej w basenie Morza Śródziemnego. Są to oferty charakteryzujące się szybkim dolotem na miejsce i standardem all inclusive oraz najczęściej czterogwiazdkowymi hotelami. Jeszcze ok. 6 lat temu turyści wyjeżdżali głównie do trzech krajów: Turcji, Tunezji i Egiptu, ale „arabska wiosna” zachwiała geografię podróży. W efekcie „drugą młodość” przeżywa Grecja i wszystkie jej wyspy, także Bułgaria, która przechodzi transformację ustrojową w związku z wejściem do Unii Europejskiej, oraz kraje byłej Jugosławii, a więc: Słowenia, Macedonia, Czarnogóra i Chorwacja. Część z tych państw jest osiągalna samochodem, co też ma znaczenie dla klientów. Jednak wakacje 2018 są trzecim sezonem, kiedy obserwujemy ponowny wzrost zainteresowania Turcją, Egiptem i Tunezją, przy czym wspomniane wcześniej kraje wcale na tym nie tracą, bo…

…coraz więcej osób podróżuje za granicę?

Tak, poza tym sytuacja polityczna w popularnych destynacjach obecnie jest stabilna, ceny wycieczek również. Czynniki zewnętrzne sprzyjają podróżowaniu indywidualnemu, co widać w statystykach ruchu lotniczego z polskich lotnisk. Turystyka staje się ważną gałęzią  gospodarki, stwarza miejsca pracy, powstaje nowoczesna infrastruktura. Polacy mają otwartą naturę, są ciekawi świata. Lubią podróżować i zwiedzać. Coraz więcej naszych rodaków wybiera dalekie destynacje, więc rynek się dostosowuje do tych potrzeb i otwierają się loty czarterowe na Daleki Wschód czy do Ameryki Południowej. Jeszcze kilka lat temu wyjazd do Brazylii czy Meksyku był imprezą bardzo drogą, opartą na lotach rejsowych. Dziś można tam polecieć Dreamlinerem z polską załogą i wybrać wariant wypoczynku.

Czy oferta Centrum Usług Turystycznych umożliwia wylot w każdy zakątek świata?

Oczywiście. Dostępne są: Indie, Chiny, Japonia, cała Oceania, kraje afrykańskie – Madagaskar czy Zanzibar; Kanada czy Stany Zjednoczone. Wszystkie miejsca na świecie, które są atrakcyjne turystycznie, są u nas dostępne. Co ciekawe, dawniej klienci jadący „turystycznie” do USA, chcieli jechać tam do pracy. Dziś latamy do Stanów Zjednoczonych po to, by je zwiedzać, więc wiza jest formalnością. Podróżujemy coraz częściej i chętniej.

Centrum Usług Turystycznych działa na rynku turystycznym nieprzerwanie od 1993 roku. Posiada biura w Rzeszowie: (ul. Żeromskiego 2, Galeriia Lazur al. Rejtana 69) i Jarosławiu (ul. Sienkiewicza 1).  Biuro podróży jest cenione przez klientów i często nagradzane w skali województwa i kraju, m.in. podczas Gali Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, a także przez Ministerstwo Turystyki.

CENTRUM USŁUG TURYSTYCZNYCH

+48 17 8538264, +48 17 8640167, +48 16 6213823

cutrzeszow@cut.com.plwww.cut.com.pl | facebook.com/cutrzeszow

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy