Reklama

Lifestyle

Rozbudują Podziemną Trasę Turystyczną w Przemyślu! Ogłoszono przetarg

Natalia Chrapek
Dodano: 15.10.2019
47702_podziemia_w_przemyslu_dariusz_delmanowicz_biznesistyl
Share
Udostępnij
Przemyskie kanały z XVII wieku to unikalny zabytek w skali europejskiej. Ciągnęły się na długości ok. 20 kilometrów, od wzgórza katedralnego przez starówkę, aż do Sanu. Służyły miastu do 1980 roku. Dwadzieścia lat później zaczęto je stopniowo przekształcać  w Podziemną Trasę Turystyczną. Dawny labirynt piwnic i kanalizacji czeka teraz  gruntowana przebudowa. Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej ogłosiło już przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Wszystko po to, aby stworzyć podziemne miasteczko, na podobieństwo tego z XVII wieku – złotego okresu dla Przemyśla. 
 
W 1530 roku Rada Miasta Przemyśla podjęła uchwałę o budowie wodociągu. Na wzniesieniu góry zamkowej zbudowano zbiorniki z drewna dębowego, skąd drewnianymi rurami woda dostarczana była do kamienic rynkowych. Służyła nie tylko do picia – w połowie XVI wieku w podziemiach działało blisko 300 browarów, które produkowały rocznie ok. 100 tys. hektolitrów piwa, cenionego w wielu miastach Rzeczpospolitej. Nierozwiązany pozostawał problem ścieków, które rynsztokami spływały do Sanu. Przemyślowi – bogatemu kupieckiemu miastu śmierdzące ścieki zaczęły szybko przeszkadzać. Zbudowano więc 20-kilometrową sieć podziemnych kanałów. Główna arteria o długości ok. 1 kilometra ciągnie się od wzgórza katedralnego pod obecnymi ulicami: Katedralną, Władycze, Asnyka, wzdłuż pierzei wschodniej Rynku oraz poprzez Mostową i Jagiellońską, aż do Sanu. Odchodzą od niej węższe odgałęzienia do budynków. 
 
W 2012 roku otwarto pierwszą część zrewitalizowanych podziemi – Piwnicę Artystyczną pod Niedźwiadkiem. Prace przy kolejnym odcinku prowadzono do 2015 roku. Wtedy też oddano do użytku trasę łączącą zespół dawnych piwnic kupieckich (najstarsze z pochodzą z XV wieku) z fragmentami miejskiej kanalizacji. Aktualnie w skład unikatowego labiryntu wchodzą dwukondygnacyjne piwnice pod budynkiem przemyskiego magistratu oraz XVII- wieczny kolektor, przebiegający pod Rynkiem oraz ul. Mostową. Wyjście z podziemi znajduje się na płycie Rynku, na wysokości kamienicy nr 5. Całość  liczy ok. 120 metrów długości. W najgłębszym miejscu korytarze usytuowane są na 10-metrowej głębokości.  
 
Rozbudowa przemyskich podziemi
 
Obecnie można zwiedzać  piwnice pod budynkiem Rynek 1. Ale Miasto Przemyśl i Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej ogłosiły już przetarg na rozbudowę obiektu. Wszystko po to, aby powstała wyjątkowa, turystyczno-edukacyjna trasa dla szerszej grupy odbiorców. Projekt wart nieco ponad 13 mln zł zakłada przeprowadzenie prac adaptacyjnych aranżacyjnych w budynkach oraz obiektach, a także powiększenie trasy turystycznej, która przekształci się w kupieckie miasteczko, przypominające Złoty Wiek dla Przemyśla. 
 
– Podziemny układ piwnic zostanie tak przygotowany, aby swoją strukturą odpowiadał obrazowi topograficznemu średniowiecznego miasta. Ideą przewodnią inwestycji będzie ukazanie życia ówczesnych mieszkańców, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym – czytamy na stronie internetowej przemyskiego Ratusza. 
 
Po rozbudowie podziemi, niewątpliwą atrakcją będzie dla turystów również przejście dawnym, odrestaurowanym kolektorem sanitarnym i dobudowanym łącznikiem wprost do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. W tym celu wytypowano też puste i niezagospodarowane pomieszczenia budynku Rynek 9 i Serbańska 7.
 
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, które jest współodpowiedzialne za inwestycję, ogłosiło już przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Zakres prac, które trzeba zrealizować do września 2021 roku obejmuje m.in: przebudowę i remont piwnic budynku Rynek 9 oraz wybranych pomieszczeń pierwszego i drugiego piętra kamienicy przy ul. Serbańskiej 7. Do tego dochodzi jeszcze remont elewacji frontowych wspomnianych obiektów, a także wymiana dachów i przebudowa wewnętrznej instalacji elektrycznej na jednej z działek. Muzeum na oferty czeka do 29 października. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy